De Boeing „Yankee
Clipper"
der Pan American Airways
Voor den nacht kun
nen de zitplaatsen in
bedden worden veran
derd.
De dubbele besturing.
De beide sturen voor
het hoogteroer- en de
dwarsbesturing, en de
pedalen voor het rich
tingsroer. Het aantal
instrumenten, dat de
piloten hebben te over
zien, is voor 'n derge-
lijken kolos zeer gering.
Op 'n tractor wordt de Boeing te water gelaten. Zijn vluchtwijdte is ruim 46 meter, het eigen gewicht,
leeg dus, komt op 22.000 kg. Volledig belast weegt de kolos rond 37.450 kg.
D e eerste passagiersvliegboot voor Kef
verkeer over Jen IVIoord-AtlanfSschen Oceaan
Twintig jaren nadat de Britten Alcock en Brown de eerste directe
vlucht over den Atlantischen Oceaan volbrachten, opende de Pan
American Airways den eersten vliegbootendienst voor post, passa
giers en goederen tus-
schen de Nieuwe en
Oude Wereld.
Twintig jarenOntzaglijk veel
is er veranderd. Overal, op
elk gebied. En ook en
vooral op luchtvaartgebied.
Want wat een verschil tussclien
dien oud-modischen, langzamen
Vickers-bominengooier, waarmede
die beide Britten den toen gewis
riskanten sprong over den grooten
plas waagden, en de imposante,
voor 74 passagiers ingerichte Boeing
„Yankee Clipper", die nu in gere
geld verkeer den machtigen plas
water tusschen Hudson en Solent
zal verwerken.