De Boeing „Yankee Clipper" der Pan American Airways Voor den nacht kun nen de zitplaatsen in bedden worden veran derd. De dubbele besturing. De beide sturen voor het hoogteroer- en de dwarsbesturing, en de pedalen voor het rich tingsroer. Het aantal instrumenten, dat de piloten hebben te over zien, is voor 'n derge- lijken kolos zeer gering. Op 'n tractor wordt de Boeing te water gelaten. Zijn vluchtwijdte is ruim 46 meter, het eigen gewicht, leeg dus, komt op 22.000 kg. Volledig belast weegt de kolos rond 37.450 kg. D e eerste passagiersvliegboot voor Kef verkeer over Jen IVIoord-AtlanfSschen Oceaan Twintig jaren nadat de Britten Alcock en Brown de eerste directe vlucht over den Atlantischen Oceaan volbrachten, opende de Pan American Airways den eersten vliegbootendienst voor post, passa giers en goederen tus- schen de Nieuwe en Oude Wereld. Twintig jarenOntzaglijk veel is er veranderd. Overal, op elk gebied. En ook en vooral op luchtvaartgebied. Want wat een verschil tussclien dien oud-modischen, langzamen Vickers-bominengooier, waarmede die beide Britten den toen gewis riskanten sprong over den grooten plas waagden, en de imposante, voor 74 passagiers ingerichte Boeing „Yankee Clipper", die nu in gere geld verkeer den machtigen plas water tusschen Hudson en Solent zal verwerken.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 4