over de motoren is geheel overgedragen
aan een specialen rnotorwacht, die voor
een groot instrumententableau en
handles-aggregaat aan stuurboord zit.
Navigatie-zorgen Ook die kennen de
bestuurders van de Boeing niet. Want
achter hen, aan bakboord, zit voor een
groote tafel, waarop de kaarten liggen
uitgespreid, de navigator. Met radio
hebben de menschen, die den kolos
besturen, vanzelfsprekend ook niets te
maken.
En last but not least: het dikwerf
zwaar drukkende verantwoordelijkheids
gevoel berust ook niet meer bij den
eersten bestuurder, doch bij den gezag
voerder, die achter in het stuurhuis
„troont". Hij is de opperste macht, de
man die de bevelen geeft, de kapitein
van het schip. Verder is er veel zorg
besteed aan het comfort. Geen nauwe
cockpit waarin men zich nauwelijks
verroeren kan. Men kan overal rechtop
loopen. Men kan zonder stemverheffing
praten. De piloten zitten in makkelijke,
zwaar gecapitonneerde en verstelbare
fauteuils. Op den grond ligt een dik
tapijt. Dat alles draagt tot de veiligheid
zeer belangrijk bij.
HENRI HEGENER
Een gedeelte der dagverblijven in den
Yankee Clipper". Zoodie men ziet, ligt
bet achterste compartiment aanmerkelijk
hooger dan het voorste.
De Boeing-314, het laatste woord op het ge
bied on den verkeersvliegtuigbouw. '11 Half
dozijn heeft de P.A.A. er op stapel laton zet
ten. Als men als vakman een dezer mastodon
ten bekijkt, dan ervaart men direct, dat hier
iets heel nieuws is gewrocht. We begeven ons
aan boord over een der drjjverstompen, die
aan beide zijden uit den bootsromp steken.
Die stompen verzekeren het dwars-evenwieht
van de boot op het water. En omdat ze hol zijn.
heeft men ze meteen maar gebruikt om de
benzinetanks erin te bergen. Tevens doen ze
dienst als laaddek, als loopdek.
Drie trapjes omlaag en we bevinden ons
in do eetzaal, die tevens recreatiezaal is. Meu
belen, waarin het blauw domineert, een terra-
eottakleurig karpet, de muren zilver-beige.
Er staan vijf tafels van gepolitoerd notenhout
en veertien fauteuils. Dat is voor veertien
passagiers, die hier gelijktijdig de maaltijden
kunnen nuttigen. Voor en achter deze op het
benedendek gelegen zaal bevinden zich de
passagiersverblijven, voorin tevens de keuken
en het heerentoilet, achterin, trapsgewijze op
loopend, het rneerendeel der compartimenten, De
waaronder enkele voor vier personen. Ook is een
er een „bridal suite", de laatste voor „liuwe- zijn
lijksreizigers", extra-knus, extra-exclusief en
waarschijnlijk ook extra-duur. In de ver
schillende compartimenten kunnen de fauteuils
als bedden worden ingericht. Ook bovenbedden zijn
er. Maximaal kunnen de „Glippers" tweeënzeventig
passagiers vervoeren, maar veertig als er slaap-
aecommodatie moet worden geboden. Er is veel
werk gemaakt van geluiddemping, hetgeen o.m.
bereikt is door de dubbele wanden op te vullen met
viltkapok en glaswol.
Vóór in de boot, is een trap, die naar het bovendek
voert. Daar bevindt zich in den neus het stuurhuis,
daar zijn ook de rustverblijven der bemanning, die
navigator aan zijn kaartentafel. Op den voorgrond
in de tafel ingebouwd kompas. De navigator krijgt
bevelen van den gezagvoerder. Foto rechts boven:
een der toiletten.
acht a tien koppen telt. Geheel voorin zitten
naast elkaar de eerste en tweede bestuurder.
En nu is opvallend, hoe weinig instrumenten
deze menschen vóór zich hebben, eigenlijk niet
veel meer dan in een toervliegtuig. De ontwer
pers hebben namelijk a.1 het mogelijke be
dacht, om de zeer zware taak waarmede de
bestuurder van zoo'11 luchtreus is belast, zoo
veel mogelijk te verlichten. En daarin hebben
zij, dank zij de groote afmetingen van den
„Clipper", heel ver kunnen gaan. De controle
De motorenwacht, de man die het func-
tionneeren der vier, elk 1500 pk. sterke
Wright Cyclonemotoren controleert en
ook andere organen bedient. De deur
rechts geeft toegang tot het inwendige
van den vleugel, waar de motóren kun
nen worden geïnspecteerd.