over de motoren is geheel overgedragen aan een specialen rnotorwacht, die voor een groot instrumententableau en handles-aggregaat aan stuurboord zit. Navigatie-zorgen Ook die kennen de bestuurders van de Boeing niet. Want achter hen, aan bakboord, zit voor een groote tafel, waarop de kaarten liggen uitgespreid, de navigator. Met radio hebben de menschen, die den kolos besturen, vanzelfsprekend ook niets te maken. En last but not least: het dikwerf zwaar drukkende verantwoordelijkheids gevoel berust ook niet meer bij den eersten bestuurder, doch bij den gezag voerder, die achter in het stuurhuis „troont". Hij is de opperste macht, de man die de bevelen geeft, de kapitein van het schip. Verder is er veel zorg besteed aan het comfort. Geen nauwe cockpit waarin men zich nauwelijks verroeren kan. Men kan overal rechtop loopen. Men kan zonder stemverheffing praten. De piloten zitten in makkelijke, zwaar gecapitonneerde en verstelbare fauteuils. Op den grond ligt een dik tapijt. Dat alles draagt tot de veiligheid zeer belangrijk bij. HENRI HEGENER Een gedeelte der dagverblijven in den Yankee Clipper". Zoodie men ziet, ligt bet achterste compartiment aanmerkelijk hooger dan het voorste. De Boeing-314, het laatste woord op het ge bied on den verkeersvliegtuigbouw. '11 Half dozijn heeft de P.A.A. er op stapel laton zet ten. Als men als vakman een dezer mastodon ten bekijkt, dan ervaart men direct, dat hier iets heel nieuws is gewrocht. We begeven ons aan boord over een der drjjverstompen, die aan beide zijden uit den bootsromp steken. Die stompen verzekeren het dwars-evenwieht van de boot op het water. En omdat ze hol zijn. heeft men ze meteen maar gebruikt om de benzinetanks erin te bergen. Tevens doen ze dienst als laaddek, als loopdek. Drie trapjes omlaag en we bevinden ons in do eetzaal, die tevens recreatiezaal is. Meu belen, waarin het blauw domineert, een terra- eottakleurig karpet, de muren zilver-beige. Er staan vijf tafels van gepolitoerd notenhout en veertien fauteuils. Dat is voor veertien passagiers, die hier gelijktijdig de maaltijden kunnen nuttigen. Voor en achter deze op het benedendek gelegen zaal bevinden zich de passagiersverblijven, voorin tevens de keuken en het heerentoilet, achterin, trapsgewijze op loopend, het rneerendeel der compartimenten, De waaronder enkele voor vier personen. Ook is een er een „bridal suite", de laatste voor „liuwe- zijn lijksreizigers", extra-knus, extra-exclusief en waarschijnlijk ook extra-duur. In de ver schillende compartimenten kunnen de fauteuils als bedden worden ingericht. Ook bovenbedden zijn er. Maximaal kunnen de „Glippers" tweeënzeventig passagiers vervoeren, maar veertig als er slaap- aecommodatie moet worden geboden. Er is veel werk gemaakt van geluiddemping, hetgeen o.m. bereikt is door de dubbele wanden op te vullen met viltkapok en glaswol. Vóór in de boot, is een trap, die naar het bovendek voert. Daar bevindt zich in den neus het stuurhuis, daar zijn ook de rustverblijven der bemanning, die navigator aan zijn kaartentafel. Op den voorgrond in de tafel ingebouwd kompas. De navigator krijgt bevelen van den gezagvoerder. Foto rechts boven: een der toiletten. acht a tien koppen telt. Geheel voorin zitten naast elkaar de eerste en tweede bestuurder. En nu is opvallend, hoe weinig instrumenten deze menschen vóór zich hebben, eigenlijk niet veel meer dan in een toervliegtuig. De ontwer pers hebben namelijk a.1 het mogelijke be dacht, om de zeer zware taak waarmede de bestuurder van zoo'11 luchtreus is belast, zoo veel mogelijk te verlichten. En daarin hebben zij, dank zij de groote afmetingen van den „Clipper", heel ver kunnen gaan. De controle De motorenwacht, de man die het func- tionneeren der vier, elk 1500 pk. sterke Wright Cyclonemotoren controleert en ook andere organen bedient. De deur rechts geeft toegang tot het inwendige van den vleugel, waar de motóren kun nen worden geïnspecteerd.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 5