■L*. ALLES DOE AFSTAND VAN DE STERREN VAN HOLLYWOOD H VAN DE JEUGD EN DE VRIENDSCHAP, VAN DE LIEFDE, DE RUST EN VAN EEN EIGEN LEVEN... DAN MISSCHIEN KAN MEN 'N STER WORDEN 28 Deze week geeft Paul Bringuier ons 'n kijkje achter de schermen van Hollywood. Hij beschrijft de moeilijkheden, waarmede de „sterren" te kampen hebben, hun angst voor een slechte kas en 't verlies van hun populariteit. En hij komt tot de conclusie: Wff-.r- Greta Garbo is mmET de eenige actrice wier roem niet wordt afgemeten naar de op brengst van haar „kas". Deaetrice als Marguerite Gautier. S r bestaat in Hollywood een guillotine vow de sterren. Niets kan een veroordeelde redden- y de valbijl suist neer en er bestaat geen ster meer. Deze valbijl beet „De Kas". De kas houdt nauw keurig aanteekening van wat een ster kost aan salaris, aan film- kosten en aan reclame. En zij. berekent even nauwkeurig hoeveel de film van een ster opbrengt. Een debutante heeft talent. Gedul dig en volhardend beklimt zij d^ wan kele ladder van den roem. Men heeft haar schoonheid geroemd, zij is lief tallig en energiek, en vastbesloten te slagen, geeft zij haar heele leven tot inzet. En zij slaagt. De reclame-agen ten heffen haar op naar een gunstige sfeer, fantaseeren een hartroerend ver leden voor haar en roemen haar boeiende persoonlijkheid. Haar beel tenis verschijnt op de omslagen der tijdschriften, haar naam weerklinkt in alle luidsprekers van de wereld en de jeugd dweept reeds met haar. Kortom, zij is er zeker van de overwinning te hebben behaald en een veilige toe komst tegemoet te gaan. Maar dan verschijnt er op zekeren morgen op het directiebureau een bleeke meneer met een celluloid boord je een boekhouder van honderd-en- vijftig gulden per maand. Hij heeft een blad papier bij zich, dat hij voor zijn patroon neerlegt. „Ziehier, meneer, de winst- en ver liesrekening van juffrouw Ster. De laatste drie maanden zijn de onkosten boven de winst gestegen. En volgens de laatste rapporten beweegt zich de winst nog in dalende lijn." De directeur vergelijkt de cijfers en knikt. „Goed," zegt hij slechts. Daarna wordt het blad papier bij het adminis tratief dossier van de ster gevoegd. Het zal het laatste stuk zijn van dit dossier. En het contract zai niet meer worden vernieuwd. Dit is het einde van haar loopbaan. Het einde van alles. De wereld, die nog niets weet, zal nog eenigen tijd blijven gelooven, dat juf frouw Ster bemind is, rijk, i beroemd en gefêteerd. Maar J zij is niets meer. Zij weet het, want men heeft het haar zonder complimenten meegedeeld. En terwijl zij nog brieven van bewonderaars ontvangt en eerbe wijzen, die als een echo wegsterven; terwijl in de bioscopen van de provin cie haar stem nog weerklinkt, zou zij alles willen geven, indien de hongerige boekhouder van honderdvijftig gulden in de maand zich vergist had en zou zij op haar knieën voor hem hebben willen vallen om hem te smeeken, haar winst en verliesrekening achter te houden. Greta Garbo alleen staat boven deze onbarmhartige wet. Behalve „de kas" bezitten de filmmaatschappijen echter nog een ander middel om de populari teit van hun sterren te meten. Het zijn de brieven van hun bewonderaars. In Hollywood komen dagelijks hon derdduizend brieven aan uit alle deelen der wereld. In ongekunstelde termen, pathetisch of bewogen, luiden ze ongeveer allemaal eender: „Ik heb u gezien in die film. U was er aanbidde lijk in. Kunt u mij uw foto zenden?" Al deze brieven gaan naar 't studio-secretari aat. De sterren, voor wie ze bestemd zijn, krijgen ze nooit onder hun oogen. Het zou hun ook onmoge- lijk zijn al die brieven te lezen. Spencer Tracy, Jeanette MacDonald, Clark Gable en Gary Cooper ontvangen er meer dan drieduizend per dag. In de studio's worden deze brieven door onge veer honderd secretares sen geopend. Zij deelen ze in en beantwoorden ze zelfs. Elke week wor- Robert Taylor met zijn beide honden Jack en Zeppo op het grasveld voor zijn ranch. den de brieven van elke ster afzon derlijk geteld en een rapport hierom trent aan de directie ter hand gesteld. „Er is een groote bewondering voor Barbara Stanwyck, William Powell is echter 15% gezakt. Er is echter geen reden om zich hierover ongerust te maken, want hij heeft in vijf maanden niet gedraaid. Hij zal wel weer stijgen, zoodra zijn volgende film uitkomt...." „Vaste cijfers voor Cooper, stijgende voor Gable. Jean Arthur is vooruit gaand. Aandacht besteden aan Robert Taylor. Hij verzwakt en toch zijn alle films van hem in omloop. Alleen reeds bij de aanvragen van foto's is er een daling van 30°/, te bespeuren. Den volgenden morgen wordt Ro bert Taylor bij de directie geroepen. „Mijn waarde, dat gaat niet! De belangstelling in uw films begint te dalen. Het is waar, u ziet er niet te best uit. U gaat te veel uit 's avonds. En er is niets dat het glanzende van uw blik meer nadeel doet dan laat naar bed gaan." „Maar mijn „kas" is goed," brengt Robert Taylor benepen in het midden. „Jawel, maar dat zal zij niet blijven, als de belangstelling vermindert. Het een volgt altijd op het andere en zeker binnen drie maanden. Ga een maand rusten en bij uw terugkeer zullen we trachten een goede film met u te maken.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 28