29 drakerig monstermoed, talent, schoonheid en energie. Het verdrinkt zijn uitverkorenen in '11 zilver zee en geeft voor wat 't neemt nooit iets terug: slechts de holle geraamten werpt het weg. ..Gaat u vannacht naai de partij?" vraagt Robert Florev mij. En als ik toestemmend knik, gaat hij voort„Er worden niet veel groote partijen meer gegeven. Slechts twee of drie per jaar misschien. Hollywood schijnt zijn dollen waanzin van een tiental jaren geleden verloren te hebben. Men werkte twaalf uren per dag, bracht de rest van den tijd door met drinken, sliep nooit en gloeide van 'n koortsig plezier, totdat men er uit geput bij neerviel. Ik zal mij altijd mijn aankomst in Hollywood blijven herinneren. Dat is nu twintig jaar geleden. Hollywood bestond bijna nog niet en al de lui, die hier kwamen filmen, werden ont vangen als oude vrienden. Dien avond brachten Charlie Chaplin en Max Spencer Tracy (rechts), momenteel een der meest popu laire filmacteurs, luncht tijdens een pauze tusschen de opnamen met Joan Bennett en George Baft. I.on Chancy, eens de held uit ontelbare griezelfilms. Linder mij in ken nis met Joe Bor deaux.een Fransch- Canadees, die regis seur was hij de Fox en '11 gemeubileerd appartement be woonde op den Sunset Boulevard. 't Was 'n huis van twee etages, met 'n klein bordes, '11 veranda met rieten fauteuils en 'n kleinen tuin. Als het 's avonds tien uur geslagen had en het werk was afgeloopen, was het er altijd feest. De interessantste huurder was „Lou Jo", een Venetiaan die in *n badkuip in den kelder alcohol fabriceerde. De acteurs, die van de studio terug keerden. hielden vaak hun costuume aan. Dien nacht had een Indische radja hoogloopende ruzie me' '11 markies van Bodewijk XV. „Lou Jo" sloeg de laatste hand aan de vervaar diging van vijftig liter alcohol. Renfro dresseerde eenden op den overloop en Phillis Hawn bakte corned-beef in di- keuken. Zoo'n feest ging den lieeleti nacht door tot zes uur in den morgen. Dan sliep iedereen, maar 0111 negen uur was men weer present in de studio. Het was een moordend leven, waarvan voor velen de gevolgen niet zijn uitge bleven. Max Linder is dood. Wallace Reid is dood, Mabel Normand is dood, Lon Chanev is dood, Fatty is dood. Allemaal hebben ze zich koortsachtig ge haast hun leven te verwoesten met alcohol. Later heb ik John Gilbert nog eens ontmoet, ziek en uitgeput, beschonken, ge hallucineerd en rennend als een waanzinnige naar den dood. En Toen Lionel Barrymore onlangs 61 jaar werd, kwam een groot aantal collega's hem gelukwen- schen. We zien hier den jarige, gezeten tusschen Norma Shearer en Bosalind Bussel. Achter Bar rymore staat Louis B. Mayer, de machtige directeur van de Metro. Daarachterv.l.n.r. Mickey Rooney, Bobert Montgomery, Clark Gable, William. Powell en Bobert Taylor. Een -handige reclamecampagne kan de tanende belangstelling voor een ster nog wel eens nieuw leven inblazen. Een fantastische ongesteldheid of een romantische verloving doen soms won deren in dit opzicht. Maar niets kan „de kas" van een ster redden en op zekeren dag suist de valbijl boven haar neer. L" die dit leest en droomt van het uitverkoren lot- van deze mannen en vrouwen, bedenk, dat het succes in dit beroep een gemiddelden tijdsduur van vijf jaar niet overschrijdt en dat het geld in rook vervliegt. De menschen die tien jaar bij de film zijn berekenen' hun toekomst bij uren en dagen en eindigen uitgeput. Bedenk dat verre weg de meeste huwelijken der sterren mislukt zijn en dat de contracten in alles voorzien, alles kunnen verbieden reizen, rooken, te laat naar bed gaan. een uitstapje met een vriend of vrien din, zonder toestemming van de directie: trouwen, een bepaald gewicht overschrijden, een bepaalde haarkleur dragen, of zich ergens vestigen bene den of boven uw standing. Bedenk, dat uw vriendin daarginds, die zoo door u benijd wordt, afstand heeft gedaan van alles; van de vrije beschik king over haar tijd, van haar droomen, van haar zorgeloosheid, van de vrij heid, van de zon, van de vriendschap, van de liefde en van de oprechtheid. Bedenk dat zij afstand heeft gedaan van haar eigen leven en dat zij erin heeft toegestemd de willooze speelbal te zijn van de intriges van anderen, van de leugens, van het humeur van haar directie en van de wreedheid van het publiek. Bedenk ook dat zij gedwongen is dag en nacht op de bres te staan voor het behoud van haar zoo moeilijk ver worven positie, dat zij niets persoon lijks meer kan bezitten, dat zij zwijgend den laster en de schijnheiligheid moet verdragen en op commando zal moeten glimlachen zelfs doodvermoeid of met een verscheurd hart. EEN VERSLINDEND geldschieters, die de film maatschappijen financieren, hebben ook het financieel be heer over de restaurants, de clubs, de speelhuizen, de hotels, de theaters, de juwe liers en de naaisters. De salarissen, die Hollywood be taalt, zijn hoog, maar de biefstuk is duur en al het geld komt weer in dezelfde handen terug. Het is een voudig een kwestie van cir culatie en de hooge salarissen zijn niet meer dan een lokaas. De sterren zijn een prooi van de reclame-agenten; van de ontvangers van de federale, de staats- en de locale be lastingen van de afpersers van alle bemiddelaars, wien zij percenten schuldig zijn; van de geldschieters, van de luxe, waar mee zij verplicht zijn zich te omringen en die men hun berekent tegen hoogen prijs; van den bluf zelfs, dien men hun opdringt en dien men hen laat betalen. Zij moeten elk half jaar van auto ver anderen, elk jaar van woning en zes privé-detectives in hun dienst hebben; een nieuwe japon koopen voor elk galafeest, voor elke part.lj en voor alle mogelijke dingen inteekenen. Een ster, die twintig percent van haar salaris overhoudt, gaat door voor gierig en iemand die Hollywood verlaat met voldoende geld, om zich een onbe- zorgden ouden dag te verzekeren, wordt als een uitzondering beschouwd. Zij zijn gevangenen van alles; van hun eigen streven naar roem, waarvoor zij van al 't waarachtig menschelijke hebben afgezien en waarvoor zij alles achter zich hebben verbrand. Zij kun nen niet meer terug; zij zijn gebonden, zelfs door deze ijdele luxe, door dit klatergoud. Zelfs zij die gestrand of teleurgesteld zijn, kunnen niet van Hollywood loskomen en blijven de ge vangenen van het betooverend décor en van de lucht, die de koninginnen van den dag inademen. Hollywood slokt alles op als een MONSTER Hollywood behoort, aan een kleine groep men schen, die alles in hun handen houden. Dezelfde

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 29