BR UGGEN over Nederland mm tiasN >ii'i 1 I i. 'li Tingele lui roept een veerbel aver den stroom.Veer bij Engelen. Van de straatkeien springen geluiden op van ratelende wagenwielen !\u, met hel gereed komen van de groole rerkeersbrug hij Dor drecht, de laatste en grootste schakel werd gevoegd an de verbin ding IMoord-Znid-IMeder- land, plaatsen wy hier 'n interessante hij dra-' ge van een deskundi gen medewerker, ar. Paul L. Jansen c. schrijver van het werk „Wy houwen bruggen". Hieruit kan men de moeilijkheden leeren kennen, verbonden aan het bouwen van groote bruggen. Tevens zal onze waardeering sty- gen voor 't verdienste lijk werk van hoofd- en handarbeider, die ge zamenlijk deze pracht werken tot stand brachten. ver de velden hangt de loome lucht van den zomer en- de wegen liggen te midden van de wijde stilte der horenakkers. Langs de slapende geveltjes van 'm oud stadje sluipt de schaduw achter de zon aan en over de daken waaien verloren klanken van 'n verre toren klok. Van de straatkeien springen geluiden op van ratelende wagenwielen en Makkende paardenhoeven als knikkers op een steenen vloer en verdwijnen achter de huisjes om den hoek in de richting van de rivier. Tinge lend roept -n veerbel over den stroom en tusschen water en lucht schuift een pont van den anderen oever. Wagen en paard gaan er op en vervagen aan de overzijde in de warme trilling der verten. Stroomen doorsnijden ons land en tusselien zuid en noord liggen nu (je bruggen Hun bogen staan gespannen tegen liet gewelf van den hemel en over hun vloeren zakt de koele berekening van het noorden omlaag en stijgt de warme levensvreugde van het zuiden naar boven. Het leven zal er beter door worden. Pijlers scheuren rivieren en land- hoofden grijpen de oevers vast. Materiaal van de aarde, dat de aarde bedwingt. Achter het heden rijen zich de jaren, zooals achter't verleden, en altijd bouwt de mensch zich brug gen naar een nieuwe toekomst. Hoofden buigen over cijferreek sen en over het papier glijden de teekenpennen. Brug na brug ont staat. Bij Keizersveer, Zalt bommel, Muiden, Arnhem, Vianen, Nijme gen, Moerdijk, Iledel, Hendrik- Ido-Ambaclit en Dordrecht voch ten hoofd en hand tegen de krachten der natuur. Kn zij wonnen Want niet zonder moeilijkheden Een enkelen keer helpt de natuur ■mee en kan men het zonder brug stellen. Een foto van 'n bruidsstoet op de Maas bij Hedel. komen dergelijke groote kunstwer ken tot stand. Het begint al bij de rivier zelf. Zal zij haar huidigen loop kunnen blijven volgen of zal zij moeten worden verlegd? Is liet wellicht noodig den stroom te dwin gen een nauwere bedding te kiezen door kribben n kent ze wel, die dwars in de rivier stekende dam metjes aan te brengen? En zullen de pijlers geen te grooten weerstand vormen voor een goede afstrooming van het water, waardoor dit te veel zou worden opgestuwd, hetgeen ook lastig is voor de scheepvaart, die pijlers op zichzelf toch al als een sta-in-den-weg beschouwt? Hoe minder pijlers dus, hoe liever, en in het licht van het bovenstaande bezien is daar niet veel tegen in te brengen, ware het niet, dat minder pijlers grootere over spanningen ten gevolge hebben. Des te beter, zult n misschien zeggen, dat staat mooi en we zijn in de gelegen heid ons kunnen te toonen. Inderdaad, maar het is bij het bouwen van bruggen al juist zoo als bij vele andere zaken, er is nog een factor in het spel en die luidt: ,.Wat kost het?" Hoe grooter toch een overspanning is, des te meer zal haar eigen gewicht een rol gaan spelen ten op zichte van de te dragen nuttige belasting en er zijn voor elke soort bruggen verschil lende. grenslengtenwaarbij alleen nog maar het eigen gewicht kan worden ge dragen liet uitzetten der bouwputten voor de rerkeers brug bij Zaltbommel. Tegen een rood-witten stok, jalon genaamd, wordt een hoekspiegel gehouden om twee lijnen loodrecht op elkaar te kunnen uitzetten.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 2