pre «mfgi fjHI II eiTifi I Door inheien van stalen dam wandpla n ke n is een bouwput gevormd, waarin juist onder water een beton plaat wordt gestort, waarna de put zal worden drooggepompt en de pijler opgebouwd. Om bij dit droogpompen te voorkomen, dat de wand door het buitenstaande water naar binnen wordt gedrukt, is een z.g. stempelraam aangebracht. Brug bij Zattbmnmel. Twee foto's ran den brugbottw bij Nijmegen. Boven De palen van den bou wput zitten in den grond en de koppen er van zijn stuk gehakt, zoodat het wapening- ijzer vrij komt en met den straks te maken pijler één geheel vormt. Om de paalkoppen ligt wapening voor den pijlervoet. Onder De pijlers zijn gereed en ei- worden hulppijlers gemaakt, waarop straks een brug voor de montage zal komen te rusten. Tn den grooten pijler links een opening voor een oplegstoel van een aansluitenden boog. niet worden doorgevoerd, want anderzijds dreigt liet tegengestelde uiterste: overspanningen, die praktisch geen lengte hebben en zeer dicht op elkaar staande pijlers. Een dergelijke oplossing zou voor overbrugging van scheepvaartwegen niet kunnen worden aanvaard, terwijl ook de kosten in de meeste gevallen liooger zullen zijn dan wanneer de pijlers verder uit elkaar staan. We zoeken de waarheid dus tusschen deze uitersten in. Zooals opgemerkt, zijn de lengten, waarbij de brug alleen nog maar haar eigen gewicht kan dragen, voor elke brugsoort anders. Balkbruggen bijvoor beeld dit zijn bruggen, die ten gevolge van een vertikale belasting alléén vertikale krachten op den De boog is afgemonteerd en de hulpbrug (type balk brug) wordt weggehaald. Op den voorgrond een hulp pijler met oplegstoel. Duidelijk onderscheidt men de vakwerken van beide bruggen en de vakwerkstaven met knoopplaten. Het zou nu niet bepaald van een goed economisch inzicht getuigen 0111 de bruglengten dicht in de buurt van deze grenzen te kiezen, zoodat men er liefst een eindje vandaan blijft. Te ver kan dit toch ook weer zoodat ondergrond uitoefenen, ongeveer op de wijze zooals een plank op twee steenen ligt zijn bet eerst aan deze grens toe. Een boogbrug echter rust niet alleen op de pijlers, maar tracht ze ook door een horizontale kracht naar buiten weg te duwen - denkt u maar aan een tusschen de han den ingeklemde, gebogen, veerende liniaal en wordt daardoor op haar beurt beter ondersteund, zij ook een grootere overspanning kan krijgen dan de balkbrug, zonder oneconomisch te worden. He Waal brug bij Nijmegen bijvoorbeeld is met een lengte van 244 meter niet alleen een van de grootste, zoo niet de grootste overspanning van Europa, maar tevens een van de zuinigst gebouwde. Ook voor boogbruggen komt er desondanks een oogenblik, waarop hun gewicht te onevenredig groot wordt en dan zal men moeten over gaan tot de hangbrug, die zicli in het bijzonder voor groote overspan ningen eigent. Niet overal evenwel kan een liang- of boogbrug worden gebouwd, want de door deze bruggen op de fun- Een der bouwputten voor de Waalbrug bij Nijmegen is droogge malen en 'n heistelling staat opgesteld voor het in den groiul maken der beton palen. Men onderscheidt de grootendeels ingeheide stalen buis. Tegen den damwand een op jukken liggende stempelring. deering uitgeoefende, horizontale krachten moe ten door den bodem worden opgenomen en het is niet moeilijk in te zien, dat een slappe veengrond daartoe niet in staat zal zijn. Zonden wij 0111 bij het zooeven gebruikte voor beeld te blijven onze handen niet voldoende krachtig naar elkaar toe gedrukt houden, dan zou de veerende liniaal onze handen uit elkaar duwen en zelf een vlakke gedaante aannemen. Evenzoo bij boogbruggen. He pijlers moeten zóó stevig in den bodem verankerd zijn, dat zij niet door den druk van den boog naar buiten worden gedrukt. Bij Nijmegen kon dit worden bereikt, omdat de grond daar ter plaatse zeer vast is en zelfs zooveel grint bevat, dat aanvankelijk ingeheide betonpalen gewoon werden stukgeslagen. Men heeft daar dan ook zijn toevlucht genomen tot in den grond gebetonneerde palen. Hoor middel van een stalen buis, die eerst werd ingeheid, werd in den bodem een gat gemaakt, dat terwijl de

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 3