pre «mfgi fjHI II eiTifi I
Door inheien van stalen dam wandpla n ke n is een bouwput gevormd, waarin juist onder water een beton
plaat wordt gestort, waarna de put zal worden drooggepompt en de pijler opgebouwd. Om bij dit
droogpompen te voorkomen, dat de wand door het buitenstaande water naar binnen wordt gedrukt,
is een z.g. stempelraam aangebracht. Brug bij Zattbmnmel.
Twee foto's ran den brugbottw bij Nijmegen. Boven
De palen van den bou wput zitten in den grond en de
koppen er van zijn stuk gehakt, zoodat het wapening-
ijzer vrij komt en met den straks te maken pijler één
geheel vormt. Om de paalkoppen ligt wapening voor
den pijlervoet. Onder De pijlers zijn gereed en ei-
worden hulppijlers gemaakt, waarop straks een brug
voor de montage zal komen te rusten. Tn den grooten
pijler links een opening voor een oplegstoel van een
aansluitenden boog.
niet worden doorgevoerd, want anderzijds dreigt
liet tegengestelde uiterste: overspanningen, die
praktisch geen lengte hebben en zeer dicht op elkaar
staande pijlers. Een dergelijke oplossing zou voor
overbrugging van scheepvaartwegen niet kunnen
worden aanvaard, terwijl ook de kosten in de meeste
gevallen liooger zullen zijn dan wanneer de pijlers
verder uit elkaar staan. We zoeken de waarheid dus
tusschen deze uitersten in.
Zooals opgemerkt, zijn de lengten, waarbij de
brug alleen nog maar haar eigen gewicht kan dragen,
voor elke brugsoort anders. Balkbruggen bijvoor
beeld dit zijn bruggen, die ten gevolge van een
vertikale belasting alléén vertikale krachten op den
De boog is afgemonteerd en de hulpbrug (type balk
brug) wordt weggehaald. Op den voorgrond een hulp
pijler met oplegstoel. Duidelijk onderscheidt men de
vakwerken van beide bruggen en de vakwerkstaven
met knoopplaten.
Het zou nu niet bepaald van een goed economisch
inzicht getuigen 0111 de bruglengten dicht in de buurt
van deze grenzen te kiezen, zoodat men er liefst een
eindje vandaan blijft. Te ver kan dit toch ook weer
zoodat
ondergrond uitoefenen, ongeveer op de
wijze zooals een plank op twee steenen
ligt zijn bet eerst aan deze grens toe.
Een boogbrug echter rust niet alleen op
de pijlers, maar tracht ze
ook door een horizontale
kracht naar buiten weg te
duwen - denkt u maar
aan een tusschen de han
den ingeklemde, gebogen,
veerende liniaal en
wordt daardoor op haar
beurt beter ondersteund,
zij ook een grootere overspanning
kan krijgen dan de balkbrug, zonder
oneconomisch te worden. He Waal
brug bij Nijmegen bijvoorbeeld is
met een lengte van 244 meter niet
alleen een van de grootste, zoo
niet de grootste overspanning van
Europa, maar tevens een van de
zuinigst gebouwde.
Ook voor boogbruggen komt er
desondanks een oogenblik, waarop
hun gewicht te onevenredig groot
wordt en dan zal men moeten over
gaan tot de hangbrug, die zicli in
het bijzonder voor groote overspan
ningen eigent.
Niet overal evenwel kan een liang-
of boogbrug worden gebouwd, want
de door deze bruggen op de fun-
Een der bouwputten voor de Waalbrug bij Nijmegen is droogge
malen en 'n heistelling staat opgesteld voor het in den groiul maken
der beton palen. Men onderscheidt de grootendeels ingeheide stalen
buis. Tegen den damwand een op jukken liggende stempelring.
deering uitgeoefende, horizontale krachten moe
ten door den bodem worden opgenomen en het
is niet moeilijk in te zien, dat een slappe veengrond
daartoe niet in staat zal zijn.
Zonden wij 0111 bij het zooeven gebruikte voor
beeld te blijven onze handen niet voldoende
krachtig naar elkaar toe gedrukt houden, dan zou
de veerende liniaal onze handen uit elkaar duwen
en zelf een vlakke gedaante aannemen. Evenzoo bij
boogbruggen. He pijlers moeten zóó stevig in den
bodem verankerd zijn, dat zij niet door den druk
van den boog naar buiten worden gedrukt. Bij
Nijmegen kon dit worden bereikt, omdat de grond
daar ter plaatse zeer vast is en zelfs zooveel grint
bevat, dat aanvankelijk ingeheide betonpalen gewoon
werden stukgeslagen.
Men heeft daar dan ook zijn toevlucht genomen
tot in den grond gebetonneerde palen. Hoor middel
van een stalen buis, die eerst werd ingeheid, werd
in den bodem een gat gemaakt, dat terwijl de