Aan den boog wordt de vloer opgehangen door middel van
verticale hangstaven.
buis intusschen weer werd getrokken met ge
wapend beton werd gevuld. De palen werden daar
door niet glad en recht, zooals vooraf in houten kisten
bekistingen zegt de betonwerker vervaardigde
palen, maar kregen een ruw uiterlijk met bulten en
knoesten, waardoor ze een groote draagkracht be
zitten.
Balkbruggen brengen zooals we zagen geen
horizontale krachten op de fundeering over en deze
wordt er dan in hoofdzaak ook niet op berekend.
Zouden we de brug nu evenwel vast met de pijlers
verbinden, dan zouden toch horizontale krachten
op de fundeering ontstaan en wel ten gevolge van de
temperatuurswisselingen. Hierdoor toch zet de brug
uit of krimpt in al naar gelang de temperatuur stijgt
of daalt en door de zoodoende in het leven geroepen
lengteveranderingen zouden de pijlers kunnen wor
den ontzet. Bij de bevestiging van de overspanning
op deze pijlers heeft men hier evenwel rekening
mee gehouden door de oplegstoelén onder het eene
uiteinde van de brug van rollen te voorzien, zoodat
de brug vrij kan uitzetten
of korter worden.
Nu zijn deze lengte ver
anderingen niet zoo héél
groot, laten we zeggen
5 centimeter en daarom
worden de rollen opzij wel
afgesneden, zoodat ze op
dikke staven lijken. Ze
worden immers toch alleen
over een betrekkelijk klein
gedeelte van hun omtrek
verrold.
Het andere einde van
de brug behoeft niet op
rollen te liggen en dit
zou zelfs niet wenschelijk
zijn; de overspanning zou
in dat geval in haar geheel
kunnen „rijden" en voor
dat doel wordt een brug
niet geconstrueerd.
Dit andere brugeinde wordt daar
om vast aan den pijler bevestigd,
dit wil zeggen, zoodanig, dat liet
niet kan róllen. Gehéél vast zou ook
weer niet goed zijn, want de over
spanning buigt onder de belasting
door, zoodat de einden ervan ver
draaien. Om dit zonder kans op
stukken mogelijk te maken, worden
deze vaste oplegt pelen daarom als
groote scharnierwi uitgevoerd.
Misschien, dat het u onwaarschijnlijk voorkomt,
dat die hooge, stalen brugliggers bij een brug van
120 meter lengte zijn ze wel 15 meter hoog door
buigen, maar het is inderdaad zoo. Gevaar is daar
overigens niet bij.
De brugliggers hoofdliggers genaamd be
staan bij de groote bruggen uit een net van drie
hoekige vakken en worden om deze reden vakwerken
genoemd. Deze vakwerken zijn weer samengesteld
uit vakwerkstaven, die in knooppunten bij elkaar
Over land, water en land voert de weg van einder tot einder.... Brug hij Vianen.
Een overspanning van de
brug bij Moerdijk wordt in
haar geheel ingevaren en....
....door gebruikmaking van
de daling van den water
spiegel odoor water in de
schuiten te pompen op
de oplegstoelen neergelaten
Men ziet goed de „rollen"
daarvan, die voor ruimtebe
sparing opzij zijn afgesne
den en daardoor op dikke
staven lijken-.
komen en daar door pla
ten knoopplaten zijn
verbonden.
Zoo liggen zij daar dan,
de bruggen over Neder
land en over hun ruggen
voeren de snelwegen als
lange, witte linten. Auto's
schieten er over heen, hun
motoren gonzen en hun
ranke lijven bespringen de
opritten. Over land, water
en land gaat hun weg van
einder tot einder.
Tegen den hemel staan
de silhouetten der steden
als hoekige contouren, waarlangs de stalen vogels
drijven, die daar hun nest hebben.
Van de masten der zenders trilt het lied van de
snelheid. Wij trekken in een nieuwe wereld.
Maar van de toppen der halmen ruischt nog steeds
de zang van Gods eeuwigheid en immer nog roepan
de klokken der torens.
Ir. PAUL L. JANSEN c.i.
Het Zwijndrechtsche veer zal veel van zijn drukte ver
liezen als de groote verkeersbrug bij Dordrecht geopend
is. Een beeld van den onmogelijken toestand, die
spoedig tot het verleden zal behooren.