Aan den boog wordt de vloer opgehangen door middel van verticale hangstaven. buis intusschen weer werd getrokken met ge wapend beton werd gevuld. De palen werden daar door niet glad en recht, zooals vooraf in houten kisten bekistingen zegt de betonwerker vervaardigde palen, maar kregen een ruw uiterlijk met bulten en knoesten, waardoor ze een groote draagkracht be zitten. Balkbruggen brengen zooals we zagen geen horizontale krachten op de fundeering over en deze wordt er dan in hoofdzaak ook niet op berekend. Zouden we de brug nu evenwel vast met de pijlers verbinden, dan zouden toch horizontale krachten op de fundeering ontstaan en wel ten gevolge van de temperatuurswisselingen. Hierdoor toch zet de brug uit of krimpt in al naar gelang de temperatuur stijgt of daalt en door de zoodoende in het leven geroepen lengteveranderingen zouden de pijlers kunnen wor den ontzet. Bij de bevestiging van de overspanning op deze pijlers heeft men hier evenwel rekening mee gehouden door de oplegstoelén onder het eene uiteinde van de brug van rollen te voorzien, zoodat de brug vrij kan uitzetten of korter worden. Nu zijn deze lengte ver anderingen niet zoo héél groot, laten we zeggen 5 centimeter en daarom worden de rollen opzij wel afgesneden, zoodat ze op dikke staven lijken. Ze worden immers toch alleen over een betrekkelijk klein gedeelte van hun omtrek verrold. Het andere einde van de brug behoeft niet op rollen te liggen en dit zou zelfs niet wenschelijk zijn; de overspanning zou in dat geval in haar geheel kunnen „rijden" en voor dat doel wordt een brug niet geconstrueerd. Dit andere brugeinde wordt daar om vast aan den pijler bevestigd, dit wil zeggen, zoodanig, dat liet niet kan róllen. Gehéél vast zou ook weer niet goed zijn, want de over spanning buigt onder de belasting door, zoodat de einden ervan ver draaien. Om dit zonder kans op stukken mogelijk te maken, worden deze vaste oplegt pelen daarom als groote scharnierwi uitgevoerd. Misschien, dat het u onwaarschijnlijk voorkomt, dat die hooge, stalen brugliggers bij een brug van 120 meter lengte zijn ze wel 15 meter hoog door buigen, maar het is inderdaad zoo. Gevaar is daar overigens niet bij. De brugliggers hoofdliggers genaamd be staan bij de groote bruggen uit een net van drie hoekige vakken en worden om deze reden vakwerken genoemd. Deze vakwerken zijn weer samengesteld uit vakwerkstaven, die in knooppunten bij elkaar Over land, water en land voert de weg van einder tot einder.... Brug hij Vianen. Een overspanning van de brug bij Moerdijk wordt in haar geheel ingevaren en.... ....door gebruikmaking van de daling van den water spiegel odoor water in de schuiten te pompen op de oplegstoelen neergelaten Men ziet goed de „rollen" daarvan, die voor ruimtebe sparing opzij zijn afgesne den en daardoor op dikke staven lijken-. komen en daar door pla ten knoopplaten zijn verbonden. Zoo liggen zij daar dan, de bruggen over Neder land en over hun ruggen voeren de snelwegen als lange, witte linten. Auto's schieten er over heen, hun motoren gonzen en hun ranke lijven bespringen de opritten. Over land, water en land gaat hun weg van einder tot einder. Tegen den hemel staan de silhouetten der steden als hoekige contouren, waarlangs de stalen vogels drijven, die daar hun nest hebben. Van de masten der zenders trilt het lied van de snelheid. Wij trekken in een nieuwe wereld. Maar van de toppen der halmen ruischt nog steeds de zang van Gods eeuwigheid en immer nog roepan de klokken der torens. Ir. PAUL L. JANSEN c.i. Het Zwijndrechtsche veer zal veel van zijn drukte ver liezen als de groote verkeersbrug bij Dordrecht geopend is. Een beeld van den onmogelijken toestand, die spoedig tot het verleden zal behooren.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 4