29 Doch plotseling brak «lies in haar Men vreesde eerst voor haar leven en later voor haar verstand. Heel lang zaam slechts, als onwillig, keerde zij terug uit de schaduwen van den dood en de verbijstering. Het jaar dat volgde leek het, of zij zocht naar een reden, om verder te leven. Het werk, haar roem, haar vrienden niets en niemand in teresseerde haar meer. Het stond voor iedereen zoo goed als vast, dat zij nooit meer naar de film zou terugkeeren. Zelf dacht zij er ab soluut niet aan. Doch later werd zij plotseling bevangen door een idée- fixe. Zij wilde de nagedachtenis van den geliefden doode eeren door zijn laatste werk te voltooien. Drie jaar lang had Thalberg aan de voorberei ding gewerkt van 'n groote historische film, waarvoor het boek van Stefan Zweig over Marie Antoinette hem tot scenario had gediend. Norma zou natuurlijk in de rol verschenen van de ongelukkige Fransche koningin. „Hij heeft heel zijn leven tot inzet gesteld van de voltooiing van deze film," verklaarde zij aan eenige in tieme vrienden. „Ik acht het mijn plicht haar af te maken." Onmiddellijk hebben de productie leiders het onderbroken werk weer op genomen. Er werd aan gewerkt met koortsachtigen ijver en geheel Holly wood nam er aan deel. Want bij allen zat de vaste wil voor, dat 't. 'n kunst werk moest worden, het genie en de nagedachtenis van Thalberg waardig. EEN BEZOEK Op een morgen van een der laatste dagen van mijn verblijf in Hollywood liet Norma Shearer, Mie na den dood van haar man niemand meer ontvan gen heeft en die zich met haar herinne ringen heeft teruggetrokken in 'n villa op het strand van Santa Monica, mij verzoeken haar een bezoek te brengen. Zij verlangde echter niet den journa list, maar een Franschman te zien. „Vertel mij van Marie Antoinette," verzocht zij. „Herdenkt de openbare meening in Frankrijk haar met zacht heid en genegenheid! Zal men in uw land begrijpen wat mijn bedoeling is met de voltooiing van deze film? En zal men het mij vergeven, dat ik deze rol heb durven spelen? Wilt u mij eens een en ander van haar ver tellen?" Ik voldeed aan haar verzoek, maar in waarheid was zij het, die twee uur lang het beeld van de ongelukkige Fransche koningin tus- schen ons opriep. Nu en dan stelde zij mij "slechts een vraag. „Had de dauphine, de oudste dochter, kastanje bruin koperkleurig haar. of was het meer rossig?" Ik bekende haar mijn onwetendheid in dit op zicht. Nooit vergeet ik echter hoe tijdens dit on derhoud haar fijn getee- kend gelaat zich herhaal delijk krampachtigsamen - trok. Dat was telkens, als zij voor een moeilijkheid stond en verzuchtte: „Ach, als Thalberg er nog was. VA A R WEI, HOLLYWOOD Ik ga Hollywood ver laten. Dit is mijn laatste nacht. Ik bevind mij in de Clover Club in gezel schap van Mariene Die- trich. Er zijn nog een paar vrienden vrien den, die Hollywood be schouwen met een criti- schen blik. Zij hebben mij gevraagd naar mijn meening en indrukken. „Ik geloof," zeg ik, „dat ik mijn meening kan weergeven in één woord, in een synoniem voor Hollywood. Dat woord heet „vergiftiging". Zeg mij eens: Wie is hier ooit gelukkig, zelfs onder de grootsten en meest bevoor rechten? Niemand! En wie zou van Hollywood willen afzien, zelfs onder de ellendigsten en de meest teleurge- stelden? Niemand! U bent allen ver giftigden van Hollywood, zooals an deren het zijn van de opium. Noem mij er één, die door Hollywood is terugge geven aan het normale en gelukkige leven. Er heerscht een stilte. Dan barst iemand in een valschen schaterlach uit. ,,'t Is waar, veel zijn er niet. Het beest is woest. Het verscheurt wat men het aanbiedt in vier of vijf jaar. Hoe- velen beleven tien jaren van succes? Hier Mariene, en Garbo. Garbo zelfs zestien jaar. Loretta Young, Con stance Bennett, Joan Crawford, Wil liam Powell, Wallace Beery en Norma Shearer. Maar dat zijn ze dan ook alle maal. Ik spreek niet van de dooden, van de driehonderd dooden die stier ven jonger dan veertig jaar. Maar ik spreek van de anderen, die beloofd zijn aan de bewondering van de wereld en voor een oogenblik aan de eeuwig heid van den roem, die nog leven en roemloos verdwenen van het witte doek, vergeten werden en weggevaagd. Wie spreekt nog van de gezusters Gish? Wie van de zusters Talmadge. Wie van May Murray? Waar is Bebe Daniels? Wie noemt Gloria Swanson nog? Wie herinnert zich Anita Page? En wie Buster Keaton En toch hebben zij eens, en nog niet zoo lang geleden, ;ian het firmament van Een scène uit „Marie Antoinette", de film, die Norma Shearer na Thalberg's dood voltooide. de film geschitterd, als onverganke lijke sterren...." Het schijnt plotseling, dat er een geheime veer is los gegaan. Bij allen die met mij aan ta fel zitten springt 'n naam, 'n beeld uit de herinnering te voorschijn als een oproep aan de veigetenen. „Ik heb Buster Keaton pas nog ontmoet. Hij zou zieh graag uit de figuratie terug wil len trekken. Maar hij moet toch le ven „Ik zocht 'n wo ning en ging even kijken naar het huis, dat Adrienne Ames had laten bouwen. Alles is van kostbaar hout en verguldsel. In de badkamer staat een sofa van satijn. Zij heeft het nooit bewoond. Zij had geen dollar meer, toen dit paleis voltooid was. Nu woont zij er naast, in een houten barak met twee vertrekken...." „En de kleine Pat Fally dan? Iedereen was overtuigd van haar suc ces na haar film met John Gilbert. Maar zij heeft plotseling alles vaarwel gezegd. Nu is zij kellnerin op den hoek van Wilshire en Natraraga. „Ik heb gisteravond de maandelijk- sche vergadering bijgewoond van de oude acteurs," laat een ander zich hooren. ,,'t Is verschrikkelijk om aan te zien. Zij vergaderen in 'n oude kapel, die verbouwd is tot tooneelzaal. Men ziet er 'n paar honderd acteurs in hun beste kleeding. Achter 't masker der jaren, van de wanhoop en de teleur stelling kan men soms gezichten her kennen, of een glimlach, die eens de wereld hebben verrukt. Zij betalen 'n paar centen voor hun maaltijd. Na afloop draait iedereen zijn stoel naar liet tooneel en de moedigsten van hen maken hun nummer en zingen of dansen. Er zijn er bij, van wien ieder een gelooft, dat zij allang dood zijn, of naar hun familie zijn teruggekeerd. Maar zij kunnen niet vertrekken. En Een ongewone opname van Buster Keaton, eens den held van talrijke komische films. Velen, onzer lezers zullen zich, zijn creaties herinneren Gloria Swanson, eens een gevierd en beroemd fümactrice. niemand weet hoe zij leven. Maar zij zijn er. „Wie weet," zegt Mariene, met een mislukte poging om te glimlachen, „wie weet, zijn wij ook niet den een of anderen dag ver plicht daar aan te kloppen en een aal - moes te vragen...." BESLUIT In het jaar 1933 verwoestte 'n aard beving het zuiden van Californië, de landstreek, waarin Hollywood gelegen is. Naar aanleiding van deze ramp riep het gouvernement ten koste van be langrijke financi- eele offers een co mité van geleerden samen, dat tot op dracht kreeg de formatie van den bodem te bestudeeren. Na een langdurig onderzoek over handigden zij hun rapport aan de autoriteiten „Zooals algemeen bekend bevinden er zich in de aardkorst enorme breu ken, die reusachtige holen vormen. Als deze holen instorten, brengen zij veelal aardschokken teweeg en verzakkingen van het aardoppervlak. Er is één plaats op de wereld, waar drie van deze breuken samenkomen en elkander snijden op één enkel punt. Dit punt van de aardkorst is veroordeeld. Den een of anderen dag zal dit gewelf in storten en een verschrikkelijke ramp teweegbrengen. Dit noodlottige snij punt is gelegen in den Stillen Oceaan, twee mijl uit dé Californische kust, en juist tegenover Santa Monica Met deze uitspraak is Hollywood veroordeeld. Als de geleerden.zich niet vergissen, zal over tien millioen jaren, over honderdduizend jaren, het vol gend jaar, of morgen dit heele gedeelte van Zuid-Californië verdwijnen, ineen storten, en zal een geweldige zeebeving de verwoeste kust wegvagen. Dan pas zal de Oceaan tot rust gekomen zijn en Hollywood met zijn gelukslegende, zijn roem, zijn sterren, zijn rijkdommen en zijn geheimen, zal niets meer zijn dan een tweede Atlantis, verzonken in den oceaan.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 27