STOOMVAART HONDERD VIJFTIG JAAR De, stoomboot van Miller en Symington, die op den 15en Juli van het jaar 1789 haar eersten tocht op de Clyde maakte. Dit was de eerste navigabele stoomboot en de Ieekening, die overigens betrouwbaar schijnt, verraadt, dat zij werd voortbewogen door twee achter elkaar geplaatste raderen. Zaterdag 15 Juli 1939 zal het precies 150 jaar geleden zijn, dat de eerste stoom boot, welke geboutvd werd door Patrick Miller en William Symington, op de breede Clyde in Schotland, haar proeftocht maakte. In tegenstelling met de faam, die Robert Fulton den uitvinder van de stoomboot noemt en zijn Cler montals het eerste stoomschip erkent, dient deze eer aan Miller en Symington te worden toege kend. Als een hulde aan deze vergeten uitvinders publicee- ren wij hier dit arti kel, waarin de juis te gang van zaken wordt uiteengezet. Van de vroegste tijden af is de voortstuwing van schepen een probleem geweest. En uit den aard der zaak! Want om een schip voort te bewegen, heeft men behoefte aan een groote kracht, die veel sneller toeneemt dan de snelheid, waarmee men het schip wil voortbewegen. Om een schip tweemaal of driemaal zoo snel voort te bewegen, heeft, men respectievelijk een achtmaal of een zevenentwintig maal grootere kracht noodig. Dat is een vaststaande wet, die niet ontdoken kan worden. De „Clermont"het eerste schip van Robert Fulton, tijdens den proef tocht op de Hudson. Het schip onderhield langen tijd een dienst tusschen New York en Albany. tweelingboot thans oen mal geval schelden, toch is het de Eva van alle stoomhooten. De Queen Mary" en de „Nieuw Amsterdam" zijr> haar geestelijke kleinkinderen. De uitvindingvan Miller en Syming ton is levensvatbaar gebleken, haar nakomelingschap heeft zich heerlijk ontwikkeld. Merkwaardig is het, dat Miller na dit succes uit de associatie trad. De man had een zuiver wetenschap pelijk doel nagestreefd en nu dit bereikt was, hield hij er mee op. Zoodoende ging Symington op zoek naar een nieuwen geldschieter, om dezen Thomas, Lord Dundas of Kerse pas in 1801 te vinden. Voor diens rekening werd in 1802 het s.s. Charlotte Dundas gebouwd. Dat was wederom een vaartuig met één wiel, dat echter niet tusschen twee rompen, doch aan de achter zijde was aangebracht. Dat was dus de eerste „hekwieler", zooals ze op de ondiepe rivieren in Indië en Brazilië nog steeds in gebruik zijn. Pas na dit schip kwam Robert Fulton, die officieel als uitvinder van liet, stoomschip hekend staat. Deze e toepassing van den wind was reeds een mooien stap vooruit, doch op den wind kan men niet rekenen en handkracht bleek te duur. Dat ging goed voor staatsschepen, zooals de oorlogsgaleien van Philips II, waar de veroordeelde hoeven gratis roeiden, doch voor commercieele doel- einden kon dat nooit wat worden. Zoo kwam men op de mechanische voort stuwing en zoodra in 1705 de eerste stoom machine in prac.tisch gebruik was genomen, wierpen de uitvinders zich op het vraag stuk der stoom voortstuwing. Zij bereikten inderdaad eenig resultaat, doch hun producten waren slechts speelgoed, voor de practische vaart ongeschikt. Een goed resultaat wachtte op een samengaan van geld en talent, welke ten slotte werden aangetroffen in den persoon van Patrick Miller (1731-1815). Deze man leefde als rustend bankier op zijn landgoed Dalwinston, in het graafschap Dumfriesshire in Schotland. Via een zekeren James Taylor, opvoeder van zijn zoon, kwam Miller in contact met den technicus William Symington, die zich reeds met de stoomvoort- stuwing had beziggehouden en uit deze samenwerking groeide succes. Op den 14den October 1788 voer op het meertje in het landgoed van Miller een tweelinghootje d.w.z. twee scheepsrompen door één bovenbouw verbonden en overbrugd en tusschen de beide rompen draaide het door een stoommachine bewogen voort stuwingsrad. Ook dit vaartuigje was echter niet veel meer dan een technisch speelding. Doch door het welslagen aangemoedigd, liet Miller bij de Carron Ironworks te Glasgow direct een nieuwe, grootere en stevigere tweelinghoot houwen, die in het voorjaar van 1789 gereed kwam. De aflevering van de machine hield nog wat op, doch op den 15den Juli van het jaar 1789 was het de groote dag, dat een door stoom voort bewogen schip over openhaar water de Clyde voer en daarbij een vaart van zeven mijl of 13 km. bereikte. Deze gebeurtenis is thans precies honderd vijftig jaar geleden en vandaar deze posthume hulde aan de ver geten uitvinders Miller en Symington. AI mogen we hun De „Cornet", de eerste Engelsche stoomboot, die voor praktische doeleinden werd gebruikt. Jarenlang voer zij regelmatig tusschen Glasgow en Greenock. Men lette op het hulpzeiltje en het gebruik van den schoorsteen als mast. Het model is sprekend dat van 'n onttakeld Een ieekening van de „Savannah" in de haven van Liverpool, na haar eersten overtocht, die 26 dagen duurde. De ieekening is sterk fantastic"1

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 6