Ook ons land kreeg de laatste jaren vele goede autowegen. van een zwaar beladen wagen door, bijvoorbeeld, een tocht over bergwegen in warm zomerweer aanmerkelijk hooger wordt belast dan in het normale Nederlaudsche zaken- of toergebruik het geval pleegt te zijn. Dit geldt ook voor de banden, die vooral dan aan scherp steenslag en bergschoenspijkers op het wegdek een broertje dood hebben, als hun weerstandsvermogen door een hooge rubber- en karkas-temperatuur is verzwakt. En chronische bandenpech kan een autotoer grondig bederven! Ga dus nooit met banden in zoo-zoo conditie op reis, evenmin als met slecht „gestouwde" bagage. Het belang van dezen laatsten factor onderschatte men vooral niet. De bagageberg plaatsen der auto's zijn in den loop der jaren geleidelijk ruimer en doelma tiger geworden, maar indien niettemin een uitwendig kofferrek achterop te hulp moet worden geroepen, bestaat bij een lichten en nogal ver over de ach teras gebouwden wagen de kans, dat hij .in de besturing „staartlastig" wordt. Het bergen van de bagage binnen in de carrosserie, op zichzelf een onbevredi gende oplossing bij een met meer dan twee personen bezet vierpersoonsmodel, verdient dan nog de voorkeur. Speciale dakkoffers zijn, mits de ruimte in de lengte en breedte en vooral niet in de hoogte is ge- j" zocht, allerminst zoo kwaad als zij wel eens worden afgeschilderd. maar de prijs is over het algemeen niet laag, en de montage S uiteraard alleen bij gesloten auto's mogelijk. De dichte wagen, voor universeel gebruik in landen met een klimaat als het onze nu eenmaal het meest populair, leent zich voor groot-toerisme zonder twijfel minder goed dan de open auto, liefst in den vorm van een cabriolet met de kap neer. Dat berust nog niet zoozeer op de meerdere geneugten van zon en frissc.hen wind, welke het open koetswerk verschaft want van dat goede kan men op een langen tocht eerder te veel krijgen dan menigeen denkt als wel op de belemmering van het uitzicht door een vast dak met stijlen, welke met name in het bergland hinderlijk blijkt te zijn. Het bekende schuif- of roldak levert in dit opzicht een aardige compromis-oplossing. Iedere automobilist weet, dat het met de door niet zelf- chauffeerende stervelingen nogal eens verkondigde theorie. De assenkar kenmerk van lan delijke streken in het buitenland. Aan de Italiaansehe meren. als zou de bestuurder door zijn besognes eigenlijk weinig of niets van de omgeving kunnen genieten, in de practijk heel erg meevalt. Nochtans is de rijder op dit punt zeer zeker eenigszins gehandicaptdaar staat tegen over, dat het ehauffeeren onder omstandig heden, welke van de vaderlandsche sleur zoo prettig verschillend en daarenboven vol afwis seling plegen te zijn, op den waren autoliefhebber een sportieve bekoring uitoefent, die we ten dienste van lezers zonder eigen ervaring op dit gebied niet in enkele woorden zonden kunnen omschrij ven! In het bijzonder is dit met het berijden van bergpassen en soortgelijke bochtige trajecten in geaccidenteerd terrein het geval. Daaraan zij direct toegevoegd, dat de hedendaagsche automobiel geens zins een expert als bestuurder eischt, zoolang men maar op de normale routes blijft, welke vermaarde passen daarin ook mogen voorkomen Voor rijtechnisch advies in bijzonderheden biedt een beknopte beschouwing als deze natuurlijk geen gele genheid. zoodat we ons beperken tot een paar hoofd zaken, die nog wel even het vermelden waard zijn. Het geheim van goed l>erg-rijden is een royaal gebruik van den gangwissel, hetgeen neerkomt op tijdig terug schakelen naar een lagere versnelling, zoowel om den motor onder zoo gunstig mogelijke omstandigheden te laten werken als hij klimmen moet, als om de remmen te sparen tijdens een steile afdaling. Op de lange, rechte en veelal verlaten wegen „Autobahnen" in de eerste plaats welke tot snel rijden uitnoodigen, beheïrsche men naar behooren den gaspedaal-voetde Nederlander is in het algemeen niet gewend, dat verkeers- en welgesteldheid langer achtereen hard rijden toelaten dan uit een oogpunt van motorbelas ting wenschelijk moet worden geacht. We willen eindigen met enkele simpele raadgevingen van algemeeneu aard. Draag gemakkelijke en sportieve kleedingmaak er eeu gewoonte van, 's morgens bijtijds te starten, en nuttig niet te laat een lichte lunch, zonder bier of wijn voor dengene, die de rijbeurt krijgt. Ga nooit jachten om maar zoo vér mogelijk te kunnen komen, eeu vooraf opgesteld tijdschema per se aan te houden, en later te kunnen pronken met het kilometertal. Een der aantrekkelijk heden van het autotoerisme bestaat immers juist daarin, dat men niet ge bonden is afgezien van hotelreserveeringen, die noodig mochten zijn geacht. Baseer daarom een globale tocht indeeling op niet te lange dagetappes, tenzij u reeds uit ervaring weet, dat de „bemanning" net zoo bef anders wil. Wat vervoer - snelheid over relatief oninteressante trajecten naar een veelbelovend einddoel betreft, kan een moderne, snelle wagen wedijveren De bergen oefenen op ons. ,net vrÖwel ^'ke treinverbinding, zonder een ervaren bewoners van de lage lan bestuurder en dito passagiers overmatig te vermoeien. den, altijd weer' nmagische Maar die manier van reizen ligt niet iedereen! aantrekkingskracht uit Ir. ,1. W. VAN WA MEDEN

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 33