Ook ons land kreeg de laatste jaren vele goede autowegen.
van een zwaar beladen wagen door, bijvoorbeeld, een tocht over bergwegen in
warm zomerweer aanmerkelijk hooger wordt belast dan in het normale
Nederlaudsche zaken- of toergebruik het geval pleegt te zijn. Dit geldt ook voor
de banden, die vooral dan aan scherp steenslag en bergschoenspijkers op het
wegdek een broertje dood hebben, als hun weerstandsvermogen door een
hooge rubber- en karkas-temperatuur is verzwakt. En chronische bandenpech
kan een autotoer grondig bederven! Ga dus nooit met banden in zoo-zoo
conditie op reis, evenmin als met slecht „gestouwde" bagage. Het belang
van dezen laatsten factor onderschatte men vooral niet. De bagageberg
plaatsen der auto's zijn in den loop der jaren geleidelijk ruimer en doelma
tiger geworden, maar indien niettemin een uitwendig kofferrek achterop
te hulp moet worden geroepen, bestaat bij een lichten en nogal ver over de ach
teras gebouwden wagen de kans, dat hij .in de besturing „staartlastig" wordt.
Het bergen van de bagage binnen in de carrosserie, op zichzelf een onbevredi
gende oplossing bij een met meer dan twee personen bezet vierpersoonsmodel,
verdient dan nog de voorkeur. Speciale dakkoffers zijn, mits de
ruimte in de lengte en breedte en vooral niet in de hoogte is ge- j"
zocht, allerminst zoo kwaad als zij wel eens worden afgeschilderd.
maar de prijs is over het algemeen niet laag, en de montage S
uiteraard alleen bij gesloten auto's mogelijk. De dichte wagen,
voor universeel gebruik in landen met een klimaat als het onze
nu eenmaal het meest populair, leent zich voor groot-toerisme
zonder twijfel minder goed dan de open auto, liefst in den vorm
van een cabriolet met de kap neer. Dat berust nog niet zoozeer
op de meerdere geneugten van zon en frissc.hen wind, welke het
open koetswerk verschaft want van dat goede kan men op
een langen tocht eerder te veel krijgen dan menigeen denkt
als wel op de belemmering van het uitzicht door een vast
dak met stijlen, welke met name in het bergland hinderlijk
blijkt te zijn. Het bekende schuif- of roldak levert in dit opzicht
een aardige compromis-oplossing.
Iedere automobilist weet, dat het met de door niet zelf-
chauffeerende stervelingen nogal eens verkondigde theorie.
De assenkar kenmerk van lan
delijke streken in het buitenland.
Aan de Italiaansehe meren.
als zou de bestuurder door zijn besognes
eigenlijk weinig of niets van de omgeving
kunnen genieten, in de practijk heel erg
meevalt. Nochtans is de rijder op dit punt zeer
zeker eenigszins gehandicaptdaar staat tegen
over, dat het ehauffeeren onder omstandig
heden, welke van de vaderlandsche sleur zoo
prettig verschillend en daarenboven vol afwis
seling plegen te zijn, op den waren autoliefhebber
een sportieve bekoring uitoefent, die we ten dienste
van lezers zonder eigen ervaring op dit gebied
niet in enkele woorden zonden kunnen omschrij
ven! In het bijzonder is dit met het berijden van
bergpassen en soortgelijke bochtige trajecten in
geaccidenteerd terrein het geval. Daaraan zij direct
toegevoegd, dat de hedendaagsche automobiel geens
zins een expert als bestuurder eischt, zoolang men
maar op de normale routes blijft, welke vermaarde
passen daarin ook mogen voorkomen
Voor rijtechnisch advies in bijzonderheden biedt een
beknopte beschouwing als deze natuurlijk geen gele
genheid. zoodat we ons beperken tot een paar hoofd
zaken, die nog wel even het vermelden waard zijn.
Het geheim van goed l>erg-rijden is een royaal gebruik
van den gangwissel, hetgeen neerkomt op tijdig terug
schakelen naar een lagere versnelling, zoowel om den motor onder zoo
gunstig mogelijke omstandigheden te laten werken als hij klimmen moet,
als om de remmen te sparen tijdens een steile afdaling. Op de lange, rechte
en veelal verlaten wegen „Autobahnen" in de eerste plaats welke tot snel
rijden uitnoodigen, beheïrsche men naar behooren den gaspedaal-voetde
Nederlander is in het algemeen niet gewend, dat verkeers- en welgesteldheid
langer achtereen hard rijden toelaten dan uit een oogpunt van motorbelas
ting wenschelijk moet worden geacht.
We willen eindigen met enkele simpele raadgevingen van algemeeneu aard.
Draag gemakkelijke en sportieve kleedingmaak er eeu gewoonte van, 's morgens
bijtijds te starten, en nuttig niet te laat een lichte lunch, zonder bier of wijn
voor dengene, die de rijbeurt krijgt. Ga nooit jachten om maar zoo vér
mogelijk te kunnen komen, eeu vooraf opgesteld tijdschema per se aan te
houden, en later te kunnen pronken met het kilometertal. Een der aantrekkelijk
heden van het autotoerisme bestaat immers juist daarin, dat men niet ge
bonden is afgezien van hotelreserveeringen, die noodig mochten zijn geacht.
Baseer daarom een globale tocht indeeling op niet te lange dagetappes, tenzij u
reeds uit ervaring weet, dat de „bemanning" net zoo bef anders wil. Wat vervoer -
snelheid over relatief oninteressante trajecten naar een veelbelovend einddoel
betreft, kan een moderne, snelle wagen wedijveren
De bergen oefenen op ons. ,net vrÖwel ^'ke treinverbinding, zonder een ervaren
bewoners van de lage lan bestuurder en dito passagiers overmatig te vermoeien.
den, altijd weer' nmagische Maar die manier van reizen ligt niet iedereen!
aantrekkingskracht uit Ir. ,1. W. VAN WA MEDEN