K.i
ig m
edit
prins Bcrnhard op de l)e heer D. Goedkoop Dzn., de oudste directeur van de, Nederlamlsche
i de „Oran je" met de Scheepsbouw Mij., hield'n toespraak aanboord. Op den voorgrond Z.K.ll.
der MijNederland en prins Bernhard,de ministers Steenberghe, Weiter, v. Buuren, baron Róell,
kapitein Poljer. commissaris der Koningin in de provincie Noord-Holland, de heer de
Vlugt, burgemeester van Amsterdam, en andere autoriteiten en genoodiejden.
rnhard en tal van officieele persoonlijkheden
idigden.
eze gebeurtenis vindt de lezer op deze blad-
rikcle der voornaamste momenten,
lijzonderen scheepsvorm met naar het mid-
jreeden onderbouw hebben de lozers intus-
leeren kennen. Maar men zal ongetwijfeld
tl zijn, hoe deze drijvende stad van elf ver
diepingen, die niet minder dan
1100 inwoners herbergen kan bin
nen haar stalen muren, er van
binnen uitziet.
Laten wij trachten u in enkele
regels want men zou er met
gemak een boekwerk van 200
pagina's van kunnen schrijven
de allervoornaamste bijzonderhe
den mee te doelen. Wellicht ont
houdt men deze gemakkelijker dan
een uitvoerige beschrijving.
Stel u dan voor een schip met
elf dekken boven elkaar, tot een
hoogte van zestig meter, bij een
lengte van tweehonderd en een
breedte van vijfentwintig meter.
Dan lieeït u de buitonmaten. Maar
binnen de stalen wanden vindt
men een wonderlijk practisch inge
richte mechanische stad. Alle
bewoners ervan beschikken over
electrisch licht, warm en koud
stroomend water. Bovendien is er
mechanische luchtvervorsching.
Voorts zijn er de sanitaire leidin
gen, telefoon en alarminrichtin
gen, 'n groote keuken, voorzien
In de sluizen te IJ muiden na de
olfimcele proefvaart op de Noordzee.
*>■-
Rechts: In de slagerij werd er ijverig gewerkt.
De ruime 2de-klas-eetzaal
van de nieuwste electrische hulpmiddelen, met een
slagerij, een electrische bakkerij, een patisserie, een
koffiepantry, koelcellen voor vleescli, wijn en fruit,
alle met. een eigen vastgestelde temperatuur. Er is
een bibliotheek, welke tot kerk kan worden ingericht,
een badinrichting, en verder ruime en gezellig inge
richte verblijven voor de bemanning. Als het schip
goed bezet is, zijn er 175 inlandsche bedienden aan
boord onder leiding van 8 mandoers.
De electrische centrale, welke deze drijvende en
varende stad voorziet van kracht, licht en water, is
een enorme machinehal, drie verdiepingen hoog,
waarin de drie groote voortstuwingsmotoren naast
elkaar boven de meer dan honderd ton wegende kruk
assen staan opgesteld. Ze ontwikkelen samen meer
dan 37.500 paardekrachten. Een speciale centrale
zorgt er voor, dat dagelijks 300.000 liter zoutwater
in zoet water wordt veranderdeen fabriek op zich
zelf! En zoo geschiedt ongeveer alles op dit schip
mechanisch. Zelfs de roerganger is hier door een
voortdurend zichzelf corrigeerenden automaat ver
vangen. Bij een snelheid van ongeveer 1000 km. per
dag, als door dit zeekasteel ontwikkeld, beteekent
dit nogal wat.
Ziedaar de meest kenmerkende bijzonderheden
van het nieuwe vlaggeschip der Maatschappij
Nederland. De foto's, welke wij van onzen rondgang
op het trotsche zeekasteel op deze bladzijde bijeen
brachten, mogen een en ander aanvullen en illustree-
ren.
Moge de „Oranje", die, na enkele zomercruises naar
Madeira, in September haar eerste reis gaat maken
naar ons trotsche Insulinde, een gelukkige vaart heb
ben, en bijdragen tot versterking van den band tus-
schen onze lage landen aan de Noordzee en het
rijksgebied in den Indischen Oceaan.