K.i ig m edit prins Bcrnhard op de l)e heer D. Goedkoop Dzn., de oudste directeur van de, Nederlamlsche i de „Oran je" met de Scheepsbouw Mij., hield'n toespraak aanboord. Op den voorgrond Z.K.ll. der MijNederland en prins Bernhard,de ministers Steenberghe, Weiter, v. Buuren, baron Róell, kapitein Poljer. commissaris der Koningin in de provincie Noord-Holland, de heer de Vlugt, burgemeester van Amsterdam, en andere autoriteiten en genoodiejden. rnhard en tal van officieele persoonlijkheden idigden. eze gebeurtenis vindt de lezer op deze blad- rikcle der voornaamste momenten, lijzonderen scheepsvorm met naar het mid- jreeden onderbouw hebben de lozers intus- leeren kennen. Maar men zal ongetwijfeld tl zijn, hoe deze drijvende stad van elf ver diepingen, die niet minder dan 1100 inwoners herbergen kan bin nen haar stalen muren, er van binnen uitziet. Laten wij trachten u in enkele regels want men zou er met gemak een boekwerk van 200 pagina's van kunnen schrijven de allervoornaamste bijzonderhe den mee te doelen. Wellicht ont houdt men deze gemakkelijker dan een uitvoerige beschrijving. Stel u dan voor een schip met elf dekken boven elkaar, tot een hoogte van zestig meter, bij een lengte van tweehonderd en een breedte van vijfentwintig meter. Dan lieeït u de buitonmaten. Maar binnen de stalen wanden vindt men een wonderlijk practisch inge richte mechanische stad. Alle bewoners ervan beschikken over electrisch licht, warm en koud stroomend water. Bovendien is er mechanische luchtvervorsching. Voorts zijn er de sanitaire leidin gen, telefoon en alarminrichtin gen, 'n groote keuken, voorzien In de sluizen te IJ muiden na de olfimcele proefvaart op de Noordzee. *>■- Rechts: In de slagerij werd er ijverig gewerkt. De ruime 2de-klas-eetzaal van de nieuwste electrische hulpmiddelen, met een slagerij, een electrische bakkerij, een patisserie, een koffiepantry, koelcellen voor vleescli, wijn en fruit, alle met. een eigen vastgestelde temperatuur. Er is een bibliotheek, welke tot kerk kan worden ingericht, een badinrichting, en verder ruime en gezellig inge richte verblijven voor de bemanning. Als het schip goed bezet is, zijn er 175 inlandsche bedienden aan boord onder leiding van 8 mandoers. De electrische centrale, welke deze drijvende en varende stad voorziet van kracht, licht en water, is een enorme machinehal, drie verdiepingen hoog, waarin de drie groote voortstuwingsmotoren naast elkaar boven de meer dan honderd ton wegende kruk assen staan opgesteld. Ze ontwikkelen samen meer dan 37.500 paardekrachten. Een speciale centrale zorgt er voor, dat dagelijks 300.000 liter zoutwater in zoet water wordt veranderdeen fabriek op zich zelf! En zoo geschiedt ongeveer alles op dit schip mechanisch. Zelfs de roerganger is hier door een voortdurend zichzelf corrigeerenden automaat ver vangen. Bij een snelheid van ongeveer 1000 km. per dag, als door dit zeekasteel ontwikkeld, beteekent dit nogal wat. Ziedaar de meest kenmerkende bijzonderheden van het nieuwe vlaggeschip der Maatschappij Nederland. De foto's, welke wij van onzen rondgang op het trotsche zeekasteel op deze bladzijde bijeen brachten, mogen een en ander aanvullen en illustree- ren. Moge de „Oranje", die, na enkele zomercruises naar Madeira, in September haar eerste reis gaat maken naar ons trotsche Insulinde, een gelukkige vaart heb ben, en bijdragen tot versterking van den band tus- schen onze lage landen aan de Noordzee en het rijksgebied in den Indischen Oceaan.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 21