TWEE HISTORISCHE DATA UIT DE GESCHIEDENIS DER LUCHTVAART Wij, die er aan gewoon zijn,dat devliegdiensten op binnen- en buiten- landsche lijnen worden uitge voerd met de regelmaat van 'n klok, die de verbinding van Ne derland met Indië door de lucht als iets zeer gewoons zijn gaan beschouwen en er nauwelijks eenige aandacht aan hebben geschonken, dat onlangs de transatlantische luehtlijn Ame- rika-Europa geopend is, wij kun nen ons haast niet meer inden ken, dat dertig jaar geleden Nederland op z'n kop stond, toen de Fransche vlieger graaf Charles de Lambert op 27 Juni des avonds tien voor half negen voor 't eerst, nog geen vier minuten lang, boven Ne- 2 7 J UNI 19O 9 De eerste vliicht in Nederland 2 5 JU LI 1 9 O 9 De eerste vlnclit over het Kana al derlandsch grondgebied vloog. En nog onbegrijpelijker lijkt 't, dat ongeveer een maand daarna, op 25 Juli 1909, de verslaggevers der wereldpers woorden te kort kwamen in hun jubelende be wondering voor den Fransch- man Blériot, die op dien dag voor 't eerst van Frankrijk naar Engeland vloog. Hij startte des morgens in alle vroegte te Stan- gatte en landde 23 minuten daarna te Dover: den afstand van 31 km. had de „lucht- kliever", 't „luchtwonder", „de koning der men- schelijke vogels", zooals de kranten hem in die dagen betitelden, afgelegd met 'n snelheid van 68 km. per uur! Graaf Charles de Lambert, die op 27 Juni 1909 de eerste vlucht maakte boven Nederlandschen bodem. en Bportieven industrieel S.C.J. Heerma van Voss, die ter gelegenheid van 't 40-jarig bestaan zijner suiker fabriek te Leur zijn medewerkers op iets bijzonders wou onthalen. Hij noodigde daartoe den Franschen vliegenier graaf Charles de Lambert uit om met zijn Wright-tweedekker een vliegdemonstratie te komen geven op de hei te Etten-Leur en van alle kanten, uit Brabant, De Wright-tweedekker op de rail. Op den achtergrond de 8 m. hooge stellage, waaraan een 700 kg. zwaar valgewieht hing, dat het vliegtung deed starten. De gedenksteen te Leur, die de herinnering aan de eerste vlucht boven Nederland levend 'houdt. stroomden van des morgens vroeg be langstellenden toe, zoodat om zes uur des middags, toen de „machine" van bamboe en lappen naar buiten werd gerold, naar schat ting een dertigdui zend toeschouwers aanwezig waren, 't Vliegtuig zou wor den gestart door middel van 'n spe ciale startinrich ting, die op priAii- tieve wijze doet denken aan 'n cata pult. Echter juist om zes uur draaide de wind en 't was bij half negen, voor dat men 't vlieg tuig en de start baan in de nieuwe windrichting ge bracht had. Toen 't gevaarte in een Als men die verslagen leest, moet men onwillekeurig medelijdend glimlachen en onbewust neemt men zich voor, zelf niet overdre ven enthousiast te doen over 't pionierswerk van vandaag om niet de kans te loopen, dat men over 'n 25 jaar eveneens medelijdend lacht over onze geestdrift voor top prestaties op technisch gebied! Toch mag de historische betee- kenis van de vluchten in 1909 niet worden onderschat en zij verdie nen, dat er 'n oogenblik bij wordt stilgestaan. 2 7 JUNI 190 9 Dat juist 't kleine Brabantsche dorpje Leur de eer voor zich mag opeischen de eerste plaats in Ne derland te zijn waar een vliegde monstratie werd gehouden, heeft het te flanken aan den energieken De vliegtuiglaods en de startinrichting op de hei te Etten-Leur, waar graaf de Lambert zijn eerste vlucht boven Nederlandsch grondgebied maakte.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 6