TWEE HISTORISCHE DATA
UIT DE GESCHIEDENIS
DER LUCHTVAART
Wij, die er aan gewoon
zijn,dat devliegdiensten
op binnen- en buiten-
landsche lijnen worden uitge
voerd met de regelmaat van 'n
klok, die de verbinding van Ne
derland met Indië door de lucht
als iets zeer gewoons zijn gaan
beschouwen en er nauwelijks
eenige aandacht aan hebben
geschonken, dat onlangs de
transatlantische luehtlijn Ame-
rika-Europa geopend is, wij kun
nen ons haast niet meer inden
ken, dat dertig jaar geleden Nederland op z'n kop
stond, toen de Fransche vlieger graaf Charles de
Lambert op 27 Juni des avonds tien voor half negen
voor 't eerst, nog geen vier minuten lang, boven Ne-
2 7 J UNI 19O 9
De eerste vliicht
in Nederland
2 5 JU LI 1 9 O 9
De eerste vlnclit
over het Kana al
derlandsch grondgebied vloog.
En nog onbegrijpelijker lijkt 't,
dat ongeveer een maand daarna,
op 25 Juli 1909, de verslaggevers
der wereldpers woorden te kort
kwamen in hun jubelende be
wondering voor den Fransch-
man Blériot, die op dien dag
voor 't eerst van Frankrijk naar
Engeland vloog. Hij startte des
morgens in alle vroegte te Stan-
gatte en landde 23 minuten
daarna te Dover: den afstand
van 31 km. had de „lucht-
kliever", 't „luchtwonder", „de koning der men-
schelijke vogels", zooals de kranten hem in die
dagen betitelden, afgelegd met 'n snelheid van
68 km. per uur!
Graaf Charles de Lambert, die op 27 Juni 1909 de
eerste vlucht maakte boven Nederlandschen bodem.
en Bportieven industrieel S.C.J. Heerma van Voss, die
ter gelegenheid van 't 40-jarig bestaan zijner suiker
fabriek te Leur zijn medewerkers op iets bijzonders
wou onthalen. Hij noodigde daartoe den Franschen
vliegenier graaf Charles de Lambert uit om met zijn
Wright-tweedekker een vliegdemonstratie te komen
geven op de hei te Etten-Leur en van alle kanten, uit
Brabant,
De Wright-tweedekker op de rail. Op den achtergrond de 8 m. hooge stellage,
waaraan een 700 kg. zwaar valgewieht hing, dat het vliegtung deed starten.
De gedenksteen te Leur, die de herinnering aan
de eerste vlucht boven Nederland levend 'houdt.
stroomden van des
morgens vroeg be
langstellenden toe,
zoodat om zes uur
des middags, toen
de „machine" van
bamboe en lappen
naar buiten werd
gerold, naar schat
ting een dertigdui
zend toeschouwers
aanwezig waren, 't
Vliegtuig zou wor
den gestart door
middel van 'n spe
ciale startinrich
ting, die op priAii-
tieve wijze doet
denken aan 'n cata
pult. Echter juist
om zes uur draaide
de wind en 't was
bij half negen, voor
dat men 't vlieg
tuig en de start
baan in de nieuwe
windrichting ge
bracht had. Toen
't gevaarte in een
Als men die verslagen leest, moet
men onwillekeurig medelijdend
glimlachen en onbewust neemt
men zich voor, zelf niet overdre
ven enthousiast te doen over 't
pionierswerk van vandaag om niet
de kans te loopen, dat men over
'n 25 jaar eveneens medelijdend
lacht over onze geestdrift voor top
prestaties op technisch gebied!
Toch mag de historische betee-
kenis van de vluchten in 1909 niet
worden onderschat en zij verdie
nen, dat er 'n oogenblik bij wordt
stilgestaan.
2 7 JUNI 190 9
Dat juist 't kleine Brabantsche
dorpje Leur de eer voor zich mag
opeischen de eerste plaats in Ne
derland te zijn waar een vliegde
monstratie werd gehouden, heeft
het te flanken aan den energieken
De vliegtuiglaods en de startinrichting op de hei
te Etten-Leur, waar graaf de Lambert zijn eerste
vlucht boven Nederlandsch grondgebied maakte.