INTERVIEW MET LOUIS BLÉRIOT
hort voor z'n Bood, in Augustus 1936
„Reeds lang koesterde ik den
wensch zelf 'n vliegtuig te bouwen.
Maar ik had den eersten tijd geen
geld om mijn plannen uit te voeren."
„In 1909 kwam de kans van m'n
leven. In December 1908 had ik
m'n vliegbrevet gehaald: ik was Pi
loot Nummer I van Frankrijk. De
„Daily Mail" loofde een prijs uit
van 25.000 francs voor de eerste
vlucht over 't Kanaal."
„Maar geld en roem waren slechts
bijzaak. Steeds hield ik mij voor
oogendat de ontwikkeling der lucht
vaarttechniek hoofdzaak moest blij
ven. En ik ben er trotsch op, dat
ik door m'n „waaghalzerij" de be
langstelling voor de luchtvaart mede
op gang heb gebracht."
De aankomst van
Blériot te Dover.
miezerig regenbuitje eindelijk 't luchtruim koos,
was er nog maar een handjevol toeschouwers
over!
Nog geen vier minuten daarna stond 't vliegtuig
weer op de hei: water in de ontsteking had den
koenen piloot gedwongen om te landen! Maar aan 't
gejuich kwam geen eindede eerste vlucht boven
Nederlandschen bodem was volbracht!
25 JULI 19Q9
In 't begin van deze eeuw werden om de lucht
vaartpioniers aan te moedigen hooge geldprijzen
uitgeloofd voor recordprestaties. Zoo had b.v. het
Engelsche dagblad „Daily Mail" een prijs van
25.000 francs uitgeloofd voor dengene, die 't eerst
over het Kanaal zou vliegen. Louis Blériot, tijdens
z'n leven Piloot Nummer I van Frankrijk, die van
1907 af zich met hart en ziel op de luchtvaart had
geworpen en spoedig den naam verwierf van den
grootsten waaghals te zijn zijner eeuw, besloot in
Juli 1909 den ..dollen sprong" te maken.
Op 25 Juli, dos morgens om half vijf, startte hij te
Stangatte en hij landde 23 minuten daarna te Dover.
Op de plaats, waar hij moest landen, stond 'n Fransch
journalist, gewapend met 'n vlag en Blériot kwam
precies op de aangeduide plaats terecht. Onderweg
was hij den Fransclien torpedojager „Escapette"
met mevrouw
Blériot aan boord, die
haar man over water wou
volgen! Maar zij kon hem
niet bijhouden: de boot
stoomde 42 km. en Blériot
vloog met de formidabele
snelheid van 68 km. per
uur!
Aan het weerzien tus-
schen man en vrouw op de
Engelsche kust wijdden
de kranten heele kolom
men: Blériot was de held
van den dag, de piloot van
deze eeuw, en al kan men
bij 't lezen der enthousiaste
persverslagen uit die da
gen 'n glimlach nauwelijks
onderdrukken, vast staat,
dat Blériot door zijn pio
niersdaad op 25 Juli 1909
een stoot heeft gegeven
aan de ontwikkeling der
luchtvaart, waarvan men
de draagwijdte moeilijk
zal kunnen schatten.
Voordat ik vliegenier werd, werkte
ik als électrotechnisch ingenieur op
'n fabriek te Parijs. Ik maakte naam
met 'n door mij uitgevonden acety-
leenlamp voor auto's en rijwielen."
„In 1907 bouwde ik m'n eersten
eendekker en in September van dat
jaar vloog ik 185 meter ver, op 'n
hoogte van 10 meter. De boeren op
het land konden hun schichtig ge
worden paarden slechts met groote
moeite in bedwang houden."
„Nu, ik slaagde. Op 25 Juli 1909
was ik meteen wereldberoemd en uit
alle landen van Europa kwamen
aanbiedingen om te komen vliegen.
Voor een vlucht van twee minuten
betaalde men mij een bedrag van
50.000 francs!"
Louis Blériot, in hei toestel waarmede hij op 25 Juli 1909 over 't Kanaal vloog.
De enthousiaste ontvangst van den „koning der menschelijke
vogels" te Parijs na de volbrachte vlucht over het Kanaal.