INTERVIEW MET LOUIS BLÉRIOT hort voor z'n Bood, in Augustus 1936 „Reeds lang koesterde ik den wensch zelf 'n vliegtuig te bouwen. Maar ik had den eersten tijd geen geld om mijn plannen uit te voeren." „In 1909 kwam de kans van m'n leven. In December 1908 had ik m'n vliegbrevet gehaald: ik was Pi loot Nummer I van Frankrijk. De „Daily Mail" loofde een prijs uit van 25.000 francs voor de eerste vlucht over 't Kanaal." „Maar geld en roem waren slechts bijzaak. Steeds hield ik mij voor oogendat de ontwikkeling der lucht vaarttechniek hoofdzaak moest blij ven. En ik ben er trotsch op, dat ik door m'n „waaghalzerij" de be langstelling voor de luchtvaart mede op gang heb gebracht." De aankomst van Blériot te Dover. miezerig regenbuitje eindelijk 't luchtruim koos, was er nog maar een handjevol toeschouwers over! Nog geen vier minuten daarna stond 't vliegtuig weer op de hei: water in de ontsteking had den koenen piloot gedwongen om te landen! Maar aan 't gejuich kwam geen eindede eerste vlucht boven Nederlandschen bodem was volbracht! 25 JULI 19Q9 In 't begin van deze eeuw werden om de lucht vaartpioniers aan te moedigen hooge geldprijzen uitgeloofd voor recordprestaties. Zoo had b.v. het Engelsche dagblad „Daily Mail" een prijs van 25.000 francs uitgeloofd voor dengene, die 't eerst over het Kanaal zou vliegen. Louis Blériot, tijdens z'n leven Piloot Nummer I van Frankrijk, die van 1907 af zich met hart en ziel op de luchtvaart had geworpen en spoedig den naam verwierf van den grootsten waaghals te zijn zijner eeuw, besloot in Juli 1909 den ..dollen sprong" te maken. Op 25 Juli, dos morgens om half vijf, startte hij te Stangatte en hij landde 23 minuten daarna te Dover. Op de plaats, waar hij moest landen, stond 'n Fransch journalist, gewapend met 'n vlag en Blériot kwam precies op de aangeduide plaats terecht. Onderweg was hij den Fransclien torpedojager „Escapette" met mevrouw Blériot aan boord, die haar man over water wou volgen! Maar zij kon hem niet bijhouden: de boot stoomde 42 km. en Blériot vloog met de formidabele snelheid van 68 km. per uur! Aan het weerzien tus- schen man en vrouw op de Engelsche kust wijdden de kranten heele kolom men: Blériot was de held van den dag, de piloot van deze eeuw, en al kan men bij 't lezen der enthousiaste persverslagen uit die da gen 'n glimlach nauwelijks onderdrukken, vast staat, dat Blériot door zijn pio niersdaad op 25 Juli 1909 een stoot heeft gegeven aan de ontwikkeling der luchtvaart, waarvan men de draagwijdte moeilijk zal kunnen schatten. Voordat ik vliegenier werd, werkte ik als électrotechnisch ingenieur op 'n fabriek te Parijs. Ik maakte naam met 'n door mij uitgevonden acety- leenlamp voor auto's en rijwielen." „In 1907 bouwde ik m'n eersten eendekker en in September van dat jaar vloog ik 185 meter ver, op 'n hoogte van 10 meter. De boeren op het land konden hun schichtig ge worden paarden slechts met groote moeite in bedwang houden." „Nu, ik slaagde. Op 25 Juli 1909 was ik meteen wereldberoemd en uit alle landen van Europa kwamen aanbiedingen om te komen vliegen. Voor een vlucht van twee minuten betaalde men mij een bedrag van 50.000 francs!" Louis Blériot, in hei toestel waarmede hij op 25 Juli 1909 over 't Kanaal vloog. De enthousiaste ontvangst van den „koning der menschelijke vogels" te Parijs na de volbrachte vlucht over het Kanaal.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 7