MIDDERNACHT-TAXI
Hier ziet u bijna alle hoofdpersonen uit dit vroolijke verhaal ten huize van den
baron bijeen. V.l.n.r.: Francis Ledcrcr, de ondeugende aanbidder, Mary Astor, de
barones, Bex O'Malley, een vervelend deftige hennis, Claudette Colbert als liet
meisje uit de taxi en last not least John Barrymore als de geslepen baron.
baron, oen rol waarin hij ongetwij
feld op zijn best is.
Het geheel is hot verhaal van een
meisjo, dat zoo rijk, zoo arm, met
geen sou in haar zak (zij heeft
alles in Monte Carlo verspeeld)
in grand gala in Parijs arriveert
en dan probeert: een baan en on
derdak te krijgen. Een chauffeur
van een taxi helpt haar daarbij
en O]) 'n gegeven oogenblik als zij in
wanhoop in een deftig gezelschap
verzeild raakt, wordt zij door een
eigenaardigen baron op het paard
geholpen als tegenprestatie voor
'n dienst welken zij hem bewijst.
Zij moet namelijk den aanbidder
van de barones verliefd op zich
maken, daar de baron door diens
avances verteerd wordt- door ja
loezie. Zij kwijt zich schitterend
van haar taak en na een legio aan
tal hoogst vermakelijke en goed
gevonden complicaties krijgt zij
toch den man dien zij werkelijk
liefheeft.
liet is een heerlijk sprookje voor
groote menschen goed gebouwd
en uitstekend gespeeld.
En dit is John Barrymore,
die, als we ons niet vergis
sen, in deze film voor liet
eerst met zijn eigen vrouw,
Elaine Barrie tusschen t wee
haakjes een tamelijk mid
delmatige actrice), te eamen
speelt.
Haar eenige bezit was een kostbare avondjapon en daar
mede gewapend moet een meisje trachten zich door het leven
te slaan. En al zouden we eventueelen navolgers van dit plan
zeker geen succes durven voorspellen, in deze vlotte Para-
mountfilm van Mitchell Leisen wordt het betrokken meisje
binnen twaalf uur schatrijk.
Dit is een van die blanke, zeer onderhoudende
films, waarvan bij het eind een allergenoeg
lijkste indruk overblijft. Door bet pittige,
doch volkomen onverschillige spel van Claudette
Colbert wordt de spanning nergens tot het onaange
name opgedreven, terwijl liet gelieele verloop zoo vol
afwisseling en verrassingen is, dat men tot den laat-
sten meter sterk geboeid en geïnteresseerd blijft
kijken. Inmiddels is ons wel een raadsel hoe aanvan
kelijk voor de rol van Claudette Mariene Dietrich
gekozen was. Naar ons inzien is deze rol absoluut
niet voor een actrice van het Dietrich-kaliber
geschikt. Mariene is meer de passioneele, felle en
impulsieve, terwijl het heele karakter van die Eve
- 'V-^-
Na een zeer benogen ui avontuurlijken nacht ontwaakt. Ere Peabody (Claudette
Colbert) in hel zeer luxueuze hotel en vraagt zicli aj wie Ier wereld dat
alles zal betalen.
Peabody juist een bepaal
den graad van karakter
vastheid en scherpzinnig
heid moet bezitten, nauw
keurig het vóór en tegen
van alles afwegend en in een
woord„een meisje, dat
weet wat zij wil" moet zijn.
Claudette Colhert was
voor die rol dan ook hét
aangewezen type en we
kunnen niet anders zeggen
dan dat zij haar losse, ge
makkelijke creatie tot aan
het einde toe zuiver heeft
weten vol te houden. Naast
lia-ar spelen Don Ameche.
Francis Lederer en John
Barxymore, de laatste als
een hoogst zonderlinge
Het einde van de film speelt
in een hoogst onwaarschijn
lijke doch daarom niet,mill
iter grappig gevonden recht
bankscène, waarbij de zon
derlinge huwelijksprocedure
tusschen den chauffeur (Don
Ameche.) en Eve Peabody
(Claudette Colbert) wordt