MIDDERNACHT-TAXI Hier ziet u bijna alle hoofdpersonen uit dit vroolijke verhaal ten huize van den baron bijeen. V.l.n.r.: Francis Ledcrcr, de ondeugende aanbidder, Mary Astor, de barones, Bex O'Malley, een vervelend deftige hennis, Claudette Colbert als liet meisje uit de taxi en last not least John Barrymore als de geslepen baron. baron, oen rol waarin hij ongetwij feld op zijn best is. Het geheel is hot verhaal van een meisjo, dat zoo rijk, zoo arm, met geen sou in haar zak (zij heeft alles in Monte Carlo verspeeld) in grand gala in Parijs arriveert en dan probeert: een baan en on derdak te krijgen. Een chauffeur van een taxi helpt haar daarbij en O]) 'n gegeven oogenblik als zij in wanhoop in een deftig gezelschap verzeild raakt, wordt zij door een eigenaardigen baron op het paard geholpen als tegenprestatie voor 'n dienst welken zij hem bewijst. Zij moet namelijk den aanbidder van de barones verliefd op zich maken, daar de baron door diens avances verteerd wordt- door ja loezie. Zij kwijt zich schitterend van haar taak en na een legio aan tal hoogst vermakelijke en goed gevonden complicaties krijgt zij toch den man dien zij werkelijk liefheeft. liet is een heerlijk sprookje voor groote menschen goed gebouwd en uitstekend gespeeld. En dit is John Barrymore, die, als we ons niet vergis sen, in deze film voor liet eerst met zijn eigen vrouw, Elaine Barrie tusschen t wee haakjes een tamelijk mid delmatige actrice), te eamen speelt. Haar eenige bezit was een kostbare avondjapon en daar mede gewapend moet een meisje trachten zich door het leven te slaan. En al zouden we eventueelen navolgers van dit plan zeker geen succes durven voorspellen, in deze vlotte Para- mountfilm van Mitchell Leisen wordt het betrokken meisje binnen twaalf uur schatrijk. Dit is een van die blanke, zeer onderhoudende films, waarvan bij het eind een allergenoeg lijkste indruk overblijft. Door bet pittige, doch volkomen onverschillige spel van Claudette Colbert wordt de spanning nergens tot het onaange name opgedreven, terwijl liet gelieele verloop zoo vol afwisseling en verrassingen is, dat men tot den laat- sten meter sterk geboeid en geïnteresseerd blijft kijken. Inmiddels is ons wel een raadsel hoe aanvan kelijk voor de rol van Claudette Mariene Dietrich gekozen was. Naar ons inzien is deze rol absoluut niet voor een actrice van het Dietrich-kaliber geschikt. Mariene is meer de passioneele, felle en impulsieve, terwijl het heele karakter van die Eve - 'V-^- Na een zeer benogen ui avontuurlijken nacht ontwaakt. Ere Peabody (Claudette Colbert) in hel zeer luxueuze hotel en vraagt zicli aj wie Ier wereld dat alles zal betalen. Peabody juist een bepaal den graad van karakter vastheid en scherpzinnig heid moet bezitten, nauw keurig het vóór en tegen van alles afwegend en in een woord„een meisje, dat weet wat zij wil" moet zijn. Claudette Colhert was voor die rol dan ook hét aangewezen type en we kunnen niet anders zeggen dan dat zij haar losse, ge makkelijke creatie tot aan het einde toe zuiver heeft weten vol te houden. Naast lia-ar spelen Don Ameche. Francis Lederer en John Barxymore, de laatste als een hoogst zonderlinge Het einde van de film speelt in een hoogst onwaarschijn lijke doch daarom niet,mill iter grappig gevonden recht bankscène, waarbij de zon derlinge huwelijksprocedure tusschen den chauffeur (Don Ameche.) en Eve Peabody (Claudette Colbert) wordt

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 10