Hue comfortabel het reizen per spoor tegen woordig is toont wel deze foto van een gedekt tafeltje in een electrischen trein 2e klasse. teur der spoorwegen inde afgeloopen maan den zijn genomen met het doel den reiziger door middel van een perfecte dienstregeling, door „service" op de stations en óók in de treinen zelf tot een volkomen tevreden „cliënt" te maken. Helaas te midden van taliooze plannen is de mobilisatie van 1939 gekomen. Toch heeft deze zelfde mobilisatie bewezen, dat ons spoorwegapparaat aan de hoogste eischen voldoet. Geen maandenlange ontwrichting der dienstregeling zooals in 1914 neen. twee dagen na het vervoer der gemobili seerde troepen kon reeds een bevredigende dienstregeling worden ingevoerd, die van dag tot dag werd uitgebreid en er zoodoende toe bijdroeg om een normalen gang van zaken zooveel mogelijk te doen weerkeeren. Het oorlogsgerucht, waarmede het eeuw feest onzer spoorwegen helaas vergezeld gaat, moge spoedig verdwijnen, opdat zij zich verder ongestoord kunnen ontwikkelen en voorbereiden op een tweede honderdjarige De Dieseltrein, aan wiens verschijning men spoedig gewend is geraakt, is als nieuwste middel van vervoer bijzonder in trek. ding gedoemd was te verdwijnen. Nederland zal voor taan slechts kennen de „Nederlandsche Spoorwegen En ingewijden zullen nu en in de toekomst lachen om de periode, waarin tweeëntwintig ondernemingen hun materiaal op de hun toegewezen baanvakken lieten rijden. Naast deze administratieve vervolmaking heeft 't tijdperk tusschen de twee wereldoorlogen even eens een omwenteling gebracht in het „openbaar optreden" der spoorwegen. Immer weer aanschouwde de Nedeiiandsehe reiziger iets nieuws hij zag den electrische komen op het traject Amsterdam - Rotterdam, hij beleefde de uitbreiding van het electrische net naar het noorden met vele zijtakken. Drommen nieuwsgierigen trokken uit om den Diesel te bewonderen, die thans een „gewone" verschijning is geworden in het Nederlandsche landschap. De rijtijden werden korter noord en zuid, oost en west kwamen dichter bij elkaar te liggen. En daar naast stak een nieuw verkeersmiddelde autobus - den kop op. Fel was de strijd tusschen den honderd jarige en den nieuweling, die]vooral op korte trajecten glansrijk de overwinning behaalde. De gezonde koop mansgeest won het bij de spoorwegleiding. Door een schier fabelachtige opheffing van allerlei kleine stations, werd het „klein-verkeer" voor den autobus vrij gegeven. Het vervoer van reizigers en goederen over langen afstand bleef men echter opeischen en er werd niet geaarzeld om hiervoor de hulp van de regeering te verzoeken. Het zou een herhaling be- teekenen, indien wij een opsomming gaven van de taliooze maatregelen, die onder den nieuwen direc- beweren dat zij er met dt staking van '03 zjjn uit geraakt Tegenover deze revo- lutionnaire verschijnselen stond in dezelfde periode de hulde, die ons Konink lijk Huis in ontvangst moest nemen namelijk het huwelijksgeschenk der Nederlandsche spoorwe gen: de hoftrein. Van de rijtuigen, die vóór 1903 door de konink lijke familie werden ge bruikt, was niet veel meer over en het huwelijk van de Koningin bood een schitterende gelegen heid om Nederland met een „hoftrein" te ver rijken. De bouw werd opge dragen aan de bekende fabriek van J. J. Beynes te Haarlem. De H.IJ.S.M. belastte zich met de in richting en versiering der beide salonrijtuigen voor de vorstelijke personen en voor de hofhouding, terwijl de Staatsspoor wegen zich over de keuken ontfermden. Het spreekt vanzelf, dat de nieuwste vindingen (rerrïsysteem, electrisch licht, remkoppe- ling, enz.) bij de constructie werden toegepast, hoe wel voor het overige, geheel in den geest van onze koningin, de inrichting sober werd gehouden. De bouw duurde twee jaar op 25 April nam Hare Majesteit den hoftrein „in ontvangst" en op 27 April 1903 aanvaardde zij haar eerste reis met dezen trein naar Bückeberg in Duitschland. Concurrentie voor Je locomotief Ondertusschen had het verschijnsel: „electrifi- catie" den kop opgestoken. Na eindeloos wikken en wegen was reeds een daartoe strekkende concessie verleend aan de HoUandsche Electrische Spoorweg Maatschappij, maar door allerlei omstandigheden werd deze maatschappij gedoemd om zich te beper ken tot het aanleggen van locaalspoorwegen in de Haarlemmermeer en omgeving. In 1899 deden twee ondernemende mannen op nieuw een poging, doch thans voor een electrischen De nieuwste, gestroomlijnde locomotief, aan alle kanten afgesloten door bonk gestroomlijnd staal spoorweg van Rotterdam - Hofplein via Den Haag naar Scheveningen. Aan vankelijk werd het traject met stoomtreinen ge reden, maar eindelijk in 1908 vond het evenement plaats. In October van dat jaar (de seizoendrukte maakte deze electrische eersteling dus niet mee) reed de eerste electrische trein. Pas vele jaren later ging men over tot uit breiding van het geëlectri- ficeerde net op het tra ject Amsterdam-Rotter dam het bleek de eenige mogelijkheid om aan het steeds toenemen de vervoer op deze lijn het hoofd te kunnen bieden. Oorlog 1914 - Oorlog 19319 In het spoorwegmuseum te Utrecht wordt als een kostbaar document aan het publiek het telegram getoond van generaal Snijders, gedateerd Augustus 1914, waarin „op Hoog Bevel" de Nederlandsche Spoorwegen worden opge vorderd voor de mobilisatie van het leger. Waar schijnlijk zal ons nageslacht twee van zulke docu menten te aanschouwen krijgen, waarvan echter het tweede zal gedateerd zijn 29 Augustus 1939. Een kwarteeuw ligt hiertusschen dit tijdperk bewijst niet, dat de menschheid verstandiger is geworden, doch wél dat de Spoorwegen gedurende deze vijfentwintig jaar konden uitgroeien tot een perfecte en uiterst moderne verkeersorganisatie. Nadat in 1917, ouder den drang der oorlogsom standigheden, tusschen de H.IJ.S.M. en de S.S. een fusie tot stand was gekomen, moest een lange weg van bijna onoverkomelijke wettelijke en adminis tratieve moeilijkheden worden afgelegd voor en aleer van een ondeelbaar spoorwegbedrijf onder een eenhoofdige leiding kon worden gesproken. Enkele jaren geleden is het eindelijk officieel zoover gekomen, hoewel de volledige centralisatie in de practijk reeds geruimen tijd was doorgevoerd. Aan de „officieele" voltrekking danken wij de een voudige letters N.S., waardoor elke andere aandui- zware stalen platen: een vervaarlijk van aspect.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 8