Het hoofd-expeditiekantoor, de top-organisatie van de Veldpost, is gehuisvest in een nieuwgebouwd Haagseh hulppostkantoor. Hier komt alles terecht, wat niet door de burgerpostkantoren onmiddellijk aan een bepaald veldpostkantoor kon worden doorgezonden door gebrek aan volledige of juiste adresseering. Rondom staan rijen sorteerkasten en in het midden hangen de zakken gereed, waarin de stukken naar elk aizonderlijk veldpostkantoor worden doorgezonden. De aankomst van den veldpostauto is tweemaal per dag een feestelijk moment in ieder legeronderdeel. En het hartstochtelijk ste kaartspel wordt gestaakt voor brief of krant, die de facteur heeft uitgereikt. met hun huisgenooten en familie is al het laatste, dat hun misgund kan wor den. Vandaar dat aan de Veldpost geen moeite en zorg gespaard worden. Daarvan kunnen onze foto's een indruk geven. En misschien draagt ook het zien van de graagte, waar mee de post ontvangen en gelezen wordt, ertoe bij, dat de verzenders wat zorg vuldiger gaan omspringen met de cijfertjes en letter tjes, die het adres vormen van hun anders voor de Veldpost onvindbaren landsverdediger. Tweemaal daags verlaten de gesorteerde en voor elk legeronderdeel samengebundelde poststukken het veld postkantoor om per auto rondbezorgd en uitgereikt te worden. vloed van correspondentie, die in de eerste opwin ding loskwam, een woordje mee als oorzaken van vertraging. Maar daarmee is al sinds weken afge rekend. Goed geadresseerde stukken worden op het oogenblik, zooals wij constateeren konden, den dag na verzending aan den geadresseerde afgeleverd. Het systeem van de Veldpost is eenvoudig, de organisatie is efficiënt, de outillage is royaal: de dertien veldpostkantoren bezorgen tweemaal daags alle ingekomen stukken met auto's aan de leger- onderdeelen in hun rayon. Ende goede wil is roerend. Het is waarlijk niet te begrijpen, met hoeveel geduld en vernuft er getracht wordt, van de duizenden onbeholpen, foutieve en onvolledige adresseeringen toch nog te maken, wat er van terecht te brengen valt. In dat opzicht is de Veldpost een voorbeeld van service. En terechtde legerleiding beseft te goed het belang van een geregelde communicatie tusschen de gemobi- liseerden en hun vaak in zorg achtergebleven betrek kingen. De opgeroepenen moeten al offers genoeg brengen en de troost van het wederzijdscli contact

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 3