V Een centraal militair duivendepót van den Beichswehr. Men ziet: een indrukwekkend gebouw met ruime buiten volières en „leggers", waarop de thuiskomende vogels landen. De Heeresbrieftaubenanstaltstaat te Berlijn-Spandau. Merkwaardig hoe, zoowel de Engelschen als de Duitsehers en de Amerikanen niet te vergeten, hetzelfde ras gebruiken, nl. de Belgische postduif, tot dusver nog steeds de beste stamzoo hooren ook de Duitsche herder en het Iersche paard tot het internationaal dieren-oorlogsmateriaal. Gedurende den Frausch-Duitschen oorlog van 1870 heeft de duivendienst ook wel goed beriehten- werk verricht, maar er is toen niet uitgehaald wat er uit te halen viel. Wat eraan haperde, was de (ver meende) eenzijdigheid, dat ten eerste de vogels uit sluitend naar één onveranderlijk punt wilden ot konden terugvliegen en ten tweede, dat 'n duif nooit met het antwoord terugkomt bij den afzender: dus het ontbreken der ideale „heen-en-weer-duif. Welnu, het eerste tekort is intusschen opgeheven. Pas 'n veertig jaren geleden viel het een Japansch officier toevallig op, hoe het bij de Japansehe vissehers gewoonte was om duiven mee aan boord te nemen om daarmee uit volle zee rapportjes over de vischvangst, den gezondheidstoestand, enz., met de hartelijke groeten naar den wal te zenden. De familie antwoordde dan door per keerende post duif) een brief te versturen, die dau aan een contra duif werd meegegeven, welke tweede vogel omge keerd op het vaartuig zijn broedhokj 3, met eventueel eieren of jongen had. En nu is het opmerkelijk, dat die boot-vogel zijn roerend perceel, dat zieli als schip natuurlijk doorloopend verplaatst, toch óók bereikt. Toen deze officier hierop opmerkzaam was geworden, heeft hij proeven genomen met draagbare duiven tillen en nadat men tot de overtuiging gekomen was, hoe inderdaad 'n duif ook een zich verplaatsend adres weet te ontdekken, kwamen voor het eerst in den, toen woedenden, Japansch-Russischen oorlog van 1904-1905 mobiele duiveDstations in zwang. Aan het Aisne-Marne front in den wereldoorlog werd door loopend gebruik gemaakt van duivenwagens. Tijdens het opschuiven van de linie, waar de duivenauto's bijliooren, hebben bij dezen aanval 72 duiven 72 be richten netjes overgebracht; dit overigens steeds in tweevoud, soms drievoud, dus met duplicaatduiven, want een duivenmededeeling wordt eerst dan geloofd, wanneer die bevestigd is door de betreffende copie, die een duplicaat duif meebrengt. Aan het Meuse- Argonne-front had men door omstandigheden maar vijf dagen om het duivenmateriaal te wennen. Toch hebben toen 442 Amerikaansche vogels te za- men 403 berichten doorgegeven, alhoewel de mobiele duivenkarren door de troepenbewegingen telkens van standplaats moesten veranderen en wel 15 tot 35 km. per etmaal opschoven; bovendien was het uitzicht slecht en regenachtig. Te onzent is een kundig 60-jarig postduivenfok- ker in het Groninger ommeland, de heer J. C. Ryce, sedert tientallen jaren doende enkelen „genialen" Bij ons veldleger zijn de duiven als dienstplichtigen na het instellen der radiografische (genie(diensten afgevloeid, zooals de term. luidt. Tijdens de vorige mobilisatie hadden wij echter duivenwagens met een capaciteit van vijftig duiven, het geheel voorzien van een gasmasker, dat zoo noodig den heelen duiven- woonwagen met zijn gevederde bewoners gasproof ton houden. Hier onze jongens en onze vogels bij n velddienstoefening met „brood en koffie en duiven mee nabij Ede. Het bevestigen van het ordonnans briefje aan het ranke pootje. exemplaren 'n vaste route in te studeeren; maar daar een officieel militair corps van op te bouwen, van welks betrouwbaarheid eventueel mensehen- levens afhangt, is een tweede. Om ten slotte het misverstand onder de leeken op te heffen als zou een duif alléén (goed) vliegen van zuid naar noord, diene dat onze Alg. Ned. Bond van Postduivenliefhebbers met ongeveer 7000 leden uit alle vier de windrichtingen wedvluchten organiseert. De eindpunten zijn zuid-westelijk: Dax bij de Pyreneeën (962 km.), in 't oosten Ciistrin in Oost- Pruisen, noordwaarts Aalborn in Denemarken en pal west Parkstone over het Engelseh Kanaal (171 km.). Niettemin geeft inderdaad de vogel de voorkeur aan het noordwaarts koers zetten, alhoewel het record van 2 Juli 1938 gehaald is door een doffer, die, mét wind achter, de ruim 500 km. van Apel doorn naar Berlijn dns oostwaarts! aflegde met 'n vaartje van eventjes dik 100 km. per uur. DE JOSSELIN DE JONG Hier een vergrooting van een stadsopname, per dui- vencamera genomen. De vogel is op een hoogte van veertig m. over de daken getrokken, uiteraard een „laagte", die in vredestijd een vliegenier uit hoofde van het internationaal verbod van de Air Naviga tion Act om over een bebouwde kom te vliegen, ten eenenmale verboden is, zoodat deze foto nimmer van uit een vliegtuig gemaakt kan wordenen in oorlogstijd wegens '1 luchtafweergeschut nog minder.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 7