OVER T* OORLOGSSCHEPEN ff[/V SOORTEN EN TAAK i:~ mammm H.M.S. (His Majesty's Ship) „Nelson", typisch slag,.schip", waarbij alles is opgeofferd aan gevechtseigenschappen Met 't voortduren der vijandelijkheden leest men iederen dag van allerlei oorlogsschepen, die dan steeds met hun aparten soortnaam worden genoemd. Zoo spreekt men van slagschepen, slagkruisers, vliegtuigmoeder schepen, luchtvegers, duikbooten, torpedobooten en torpedojagers, moni tors en kanonneerbooten, kruisers, lichte kruisers, hulpkruisers en flottielje leiders, mijnenleggers en wat niet al. En daar menigeen tusschen al deze soorten geen onderscheid weet, hebben we onzen deskundigen mede werker verzocht dit in een artikel zoo duidelijk mogelijk uiteen te zetten. Allereerst willen wij ej- dan op wijzen, dat 't ontwerpen van een ideaal oorlogsschip gelijk staat aan 't fokken van 'n kalf met vijf poo- ten. Men wil natuurlijk 'n zware bewapening en 'n stevige bescherming van zwaar pantser, maar dat is niet te verkrijgen zonder een flinke tonnenmaat en 'n bouwnota om van te rillen. Men eischt verder 'n groote snelheid, wat niet best met die loodzware kanonnen en dito pantsering overeenkomt. Men wenscht ook graag een grooten actieradius, waarvoor een groote brandstofruimte noodig is en een goede bewoonbaarheid, waarvoor de plaats op andere onderdeelen moet worden verlangt men nog 'n goed gedrag op zee, wat met die zware pantsers en kanonnen op dek ook wel eens wat te wenschen laat. Ten overvloede zou men een eenvoudige in deeling en een goedkoop onderhoud bijzonder op prijs stellen. Zooveel tegenstrijdige eisclien laten zich onmoge lijk op één schip vereeni gen en zoo kwam men tot bespaard. Ten slotte een verdeeling der vloot in verschillende soorten schepen. Als de ruggegraat der vloot beschouwt men nog steeds de „capital ships". Dit zijn de slag schepen en de slagkruisers, die elkander overigens niet zooveel ontloopen. Zwaar bepantserd en zwaar gewapend, zijn het echte drijvende forten, onweer staanbaar in hun vernietigende kracht, doch be trekkelijk traag. Slagkruisers zijn tegelijkertijd meer voor het kruiserwerk ingericht. Ze zijn wat lichter gepantserd en soms ook wat lichter bewapend, wat aan de snelheid en den actieradius ten goede komt en eigenlijk zijn ze ook wat kleiner. Doch daartegen over staat, dat de Britsche „Hood", 's werelds Een Duitsche duikboot in volle vaart aan de. oppervlakte der zee. -1 H.M.S. „Hood", een voorbeeld van een slag-„kruiser" Een. eersteklas gevechtsschip, doch tevens geschikt voor de zwaarste kruiserdiensten. De mijnenlegger „Meerlant". Men herkent de rails waarover de mijnen te water worden gezet. Een motortorpedoboot, snel en gevaarlijk. Men onder scheidt duidelijk de beide laneeerbmzen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 4