OVER T*
OORLOGSSCHEPEN
ff[/V SOORTEN EN TAAK
i:~
mammm
H.M.S. (His Majesty's Ship) „Nelson",
typisch slag,.schip", waarbij alles is opgeofferd aan
gevechtseigenschappen
Met 't voortduren der vijandelijkheden leest men iederen dag van allerlei
oorlogsschepen, die dan steeds met hun aparten soortnaam worden
genoemd. Zoo spreekt men van slagschepen, slagkruisers, vliegtuigmoeder
schepen, luchtvegers, duikbooten, torpedobooten en torpedojagers, moni
tors en kanonneerbooten, kruisers, lichte kruisers, hulpkruisers en flottielje
leiders, mijnenleggers en wat niet al. En daar menigeen tusschen al deze
soorten geen onderscheid weet, hebben we onzen deskundigen mede
werker verzocht dit in een artikel zoo duidelijk mogelijk uiteen te zetten.
Allereerst willen wij ej- dan op wijzen, dat 't
ontwerpen van een ideaal oorlogsschip gelijk
staat aan 't fokken van 'n kalf met vijf poo-
ten. Men wil natuurlijk 'n zware bewapening en 'n
stevige bescherming van zwaar pantser, maar dat is
niet te verkrijgen zonder een flinke tonnenmaat en
'n bouwnota om van te rillen. Men eischt verder 'n
groote snelheid, wat niet best met die loodzware
kanonnen en dito pantsering overeenkomt. Men
wenscht ook graag een grooten actieradius, waarvoor
een groote brandstofruimte noodig is en een goede
bewoonbaarheid, waarvoor de plaats op andere
onderdeelen moet worden
verlangt men nog 'n goed
gedrag op zee, wat
met die zware pantsers en
kanonnen op dek ook
wel eens wat te wenschen
laat. Ten overvloede zou
men een eenvoudige in
deeling en een goedkoop
onderhoud bijzonder op
prijs stellen.
Zooveel tegenstrijdige
eisclien laten zich onmoge
lijk op één schip vereeni
gen en zoo kwam men tot
bespaard. Ten slotte
een verdeeling der vloot in verschillende soorten
schepen. Als de ruggegraat der vloot beschouwt
men nog steeds de „capital ships". Dit zijn de slag
schepen en de slagkruisers, die elkander overigens
niet zooveel ontloopen. Zwaar bepantserd en zwaar
gewapend, zijn het echte drijvende forten, onweer
staanbaar in hun vernietigende kracht, doch be
trekkelijk traag. Slagkruisers zijn tegelijkertijd meer
voor het kruiserwerk ingericht. Ze zijn wat lichter
gepantserd en soms ook wat lichter bewapend, wat
aan de snelheid en den actieradius ten goede komt
en eigenlijk zijn ze ook wat kleiner. Doch daartegen
over staat, dat de Britsche „Hood", 's werelds
Een Duitsche duikboot in volle vaart aan de. oppervlakte der zee.
-1
H.M.S. „Hood", een voorbeeld van een slag-„kruiser"
Een. eersteklas gevechtsschip, doch tevens geschikt
voor de zwaarste kruiserdiensten.
De mijnenlegger „Meerlant". Men herkent de rails
waarover de mijnen te water worden gezet.
Een motortorpedoboot, snel en gevaarlijk. Men onder
scheidt duidelijk de beide laneeerbmzen.