VAN EIGEN BODEM Va een zwaar sleepkarwei in den nacht, is het 15000 ton wegende eerste tunnelstuk in den machtigen Maastunnelbouw naar zijn definitieve bestemming gebracht in de rivier vóór 't ventilatiegebouw op den rechteroever. Onder den voortdurende», nauwkeurig geeontroleerden zochten drang ran zijpersen het meren van electrisehe lieren en ankerkabels is 't metalen gevaarte langzaam naar den bodem gezonkenwaar het thans rust op de stalen pooien om verder door landmeters en deskundigen onwrikbaar te worden neergeplant. De krachtigste zeesleeper ter wereld, „De Zwarte Zeevan L. Smit en Go's Internationale Sleepdienst, die onze Nederlandsche schepen naar en van Engeland door de gevaarlijke mijnenzones begeleidt en aldus vóór en achter onze vaartuigen een veilige geul maakt. Een taak die voortdurende oplettendheid, de uiterste waakzaamheid en een snelwerkend en veilig seinen systeem tussehen sleeper en gekonvooieerde schepen rereischt. Als het weer niet te slecht is kan men een ■mijn op 300 meter afstand ontdekken. Op het oogenblik ligt. De Zwarte Zee bij de werf van Wilton Feijenoord te Schiedam om grondig te worden nagezien voor nieuwe tochten onder leiding van zijn wakkeren kapitein T. Vel. De „Zwarte Zeeheeft de krachtigste en doelmatigste beveiligingsmiddelen, die de moderne wetenschap tegen het mijnengevaar beschikbaar stelt, meegekregen, nl, een degelijk stel paravanes. De apparaten, waarvan zoo ontzettend veel afhangt, worden door de werklieden even op het achterdek geheschen om te worden nagezien. De hefboom, waarin de paravaan hangt, dient tevens om hem voor de uitvaart in zee te werpen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 10