VAN EIGEN BODEM
Va een zwaar sleepkarwei in den nacht, is het 15000 ton wegende eerste tunnelstuk in den machtigen Maastunnelbouw naar zijn definitieve bestemming gebracht
in de rivier vóór 't ventilatiegebouw op den rechteroever. Onder den voortdurende», nauwkeurig geeontroleerden zochten drang ran zijpersen het meren van electrisehe
lieren en ankerkabels is 't metalen gevaarte langzaam naar den bodem gezonkenwaar het thans rust op de stalen pooien om verder door landmeters en deskundigen
onwrikbaar te worden neergeplant.
De krachtigste zeesleeper ter wereld, „De Zwarte Zeevan L. Smit en Go's
Internationale Sleepdienst, die onze Nederlandsche schepen naar en van Engeland
door de gevaarlijke mijnenzones begeleidt en aldus vóór en achter onze vaartuigen
een veilige geul maakt. Een taak die voortdurende oplettendheid, de uiterste
waakzaamheid en een snelwerkend en veilig seinen systeem tussehen sleeper en
gekonvooieerde schepen rereischt. Als het weer niet te slecht is kan men een
■mijn op 300 meter afstand ontdekken. Op het oogenblik ligt. De Zwarte Zee bij
de werf van Wilton Feijenoord te Schiedam om grondig te worden nagezien
voor nieuwe tochten onder leiding van zijn wakkeren kapitein T. Vel.
De „Zwarte Zeeheeft de krachtigste en doelmatigste beveiligingsmiddelen, die
de moderne wetenschap tegen het mijnengevaar beschikbaar stelt, meegekregen,
nl, een degelijk stel paravanes. De apparaten, waarvan zoo ontzettend veel
afhangt, worden door de werklieden even op het achterdek geheschen om te
worden nagezien. De hefboom, waarin de paravaan hangt, dient tevens om hem
voor de uitvaart in zee te werpen.