I strevend koningin en begaafd schrijfster; haar fijn geestig gezicht is ons allen bekend uit de bladen ten tijde van den wereldoorlog. Kloosters en kerken De Roemenen zijn Roemeensche kunst Grieksch-orthodoxen. De popen (ortliodox- sche priesters) hebben er eeuwenlang en tot op heden grooten invloed op staat en bevolking uit geoefend. Aan het hof regeeren naast den koning en zijn ministers de metropoliet en zijn geestelijke staf. Bij de plattelandsbewoners heeft de pope een bijna dictatorialen invloed. Het spreekt dus vanzelf, dat Roemenië rijk is aan bewijzen dezer kerkelijke macht. Overal verrijzen prachtige kerken en kloosters. Zij zijn de dragers van de Roemeensclie kunst. Elk jaar trekken er drommen kunstenaars heen om de goud- bestikte gewaden, het handgedreven vaatwerk, het goud-mozaiek en de veelkleurig gebrande iconen te bewonderen. De twee belangrijkste kunstuitingen van het Roemeensche volkhoutbranden en borduren. Een gigantisch olieterrein in de omgeving van THstributia wielen hooren. Natuurlijk zijn er vandaag ook zware en lange motorwagens, de westersche beschaving dringt nu eenmaal overal door, en al is Roemenië ook nog zoo behoudend, toch moet het met den tijd mee. De üounau heeft een unieke plaats in Roemenië als verkeersmogelijkheid. Na zijn doorbraak door de I.Tzeren Poort zegt hij het berglandschap vaarwel, en stroomt rustig en waardig door het vlakke land, tevens de grens tusschen Roemenië en Bulgarije vormend. Het is alsof de rivier voelt, dat er nu groote dingen gebeuren gaan, dat zij op haar rug het gouden graan en de zwarte olie dragen moet om heel Europa van voedsel en machinekracht te voorzien. Langs den Donau liggen de groote oliehavens Braila en Galatz. een kort stuk voor het begin van de vruchtbare delta, waar de rivier zich splitst in drie stroomen: de Chilia, de Sulina en de St. Georges. Boekurestj^he^Par^s In geen land van van den Oriënt Europa vormen de bewoners der hoofd stad zoo'n groote tegenstelling met de plattelandsbe volking als in Roemenië. De bevolking op het land is arm en onontwikkeld, de stadsmenschen zijn bijna overdadig rijk en van 'n geraffineerde beschaving. Dit komt duidelijk tot uiting in het stadsbeeld. Het oude Boekarest heeft een stijl die moeilijk te beschrijven is. Het is een soort logge, ondisciplinaire barok, welke hoewel niet mooi, toch imponeert, overweldigt. Al die ornamentatie, die balkons en veranda's, die torentjes Het is zoo rijk, zoo vreeselijk rijk en weelderig. Het leven vloeit er langs iu luxe-auto's met elegante vrouwen en mannen, die men eerder zou ver wachten aan te treffen in de uitgaanswijken van Londen of New Vork. In de Galea Victoria, de belang rijkste winkelstraat, liggen in etalage naast etalage luxe-artikelen uitgestald. Maar ook Boekarest is gedurende deze laatste jaren meegesleept in de algemeene nivelleering van den modernen bouwstijl. Nieuw - Boekarest kent de horizontale lijn, met wijde koele ramen, maar dan getrouw aan de Roe meensche liefde voor overdaad, grootseher, imposanter dan in welke Europeesehe stad ook. Met de moderniseering zijn ook de typische kalessen met hun bepluimde en bekleede paarden verdwenen, en heeft de Rolls-Royce haar intrede Ruïne van den vroegeren be wakingstoren over de vlakte van Brasov, het oude Hongaarsche Kroonstad. De toren ligt 900 meter boog en maakte eertijds deel uit van een massalen burcht, in den tijd toen Kroonstad nog als de toegang naar het westen be schouwd werd. hen typische foto uit het Roemeensche oliegebied in Walachije, waarvan ALorem het centrum is. Enorme boortorens, voorheen van hout, nu van staal steken in de lucht. Er tusschen in ziet men de gebouwtjes dei- opzichters van de vele verschillende concessies. De grootste ervan is de Astra Romana, dochtermaatschappij van de Bataajsche. gedaan. Wij als westerlingen mogen deze verandering toejuichen, maar toch is het jammer dat Boekarest, zooals zoovele andere hoofdsteden, bezig is het eigene, het typische te verliezen. Sinaia, het In rechte lijn ten noor den koninklijke lustslot aen van Boekarest, tegen de zuidelijke hel ling van de Karpaten ligt. het koninklijke lustslot Sinaia, zoo genoemd naar den berg Sinai. Het is de zomer-residentie van de koninklijke familie. Koning Carol heeft zijn voorkeur voor dit slot geërfd van zijn moeder Maria, de Engelsche prinses, kleindochter van koningin Victoria en ook van den tsaar van Rusland. Het slot bezit een kern collectie van schilderijen o.a. van Rubens, Van Dijck, Titiaan, Rembrandt, Murillo en Velasquez. Evenals het gelijk namige klooster vlakbij werd het gebouwd ten tijde van de Kruistochten. De Roemenen zijn in hart eu nieren royalisten. Hun koning is nog omhuld met het waas van den „Gekozene van God". Daarom worden zijn tekort komingen over het hoofd ge zien, daarom ook heerscht er aan het Roemeensche hof nog die eigenaardige sfeer die eens rondom het Fransche hof van Lode wij k den Vijftienden hing, waar vrouwen zoo'n macht ver kregen door hun schoonheid en intrigues. Een der meest bekende figuren uit het koningshuis is wel Car men Silva geweest, vooruit- worden hier beoefend. De vreemdeling is dan voor den duur van zijn verblijf gast van het klooster. Die kloosters bewaren de zonderlingste reliquieën. Zoo b.v. het bisschop pelijke klooster Cuitea de Argesh, waar de mummie van een woiwode (veld heer) uit 1380, Radu Negri, ontdekt bij de restauratie van het klooster in 1920, onder dik glas en tusschen zware monolieten ligt uit gestald. De mummie heeft 'n snor en zwarte haren, is gekroond met 'n diadeem van parels, en gehuld in een purper-zijden gewaad met goud-borduursels. Deze kloosters leven ook voornamelijk van graan bouw en wijnbouw, waar van zij heele takken, vol- beladen met druiventros sen, aan reizigers ver- koopen Zoo is Roemenië 'n land, door de natuur bedeeld met een overdaad van gaven, een land, dat het rijkste van Europa had kunnen zijn, maar het niet is. Een Roemeensche boer in zijn schilderachtig costuum gefotografeerd tijdens een wandeling in de hoofdstad. .Af

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 4