een van En ff elands meest
GEDETAILLEERDE TEEKENING VAN DEN 32.
Het hierboven afgebeelde en zoo illustratief open
gesneden vaartuig is de Britsche slagkruiser
„Repulse", een der meest volwaardige oorlogs
schepen, waarover Groot-Brittannië in dezen oorlog
beschikt.
Overigens moet er echter de aandacht op gevestigd
worden, dat het schip lang niet nieuw is. T)e gelden voor
den bouw werden gevoteerd bij de begrooting van 1913.
Het was toen de bedoeling om twee slagschepen te
bouwen, de „Renown" en de „Repulse", en te dien einde
.werden in het voorjaar van 1914 de kielen van beide
schepen gelegd.
Het uitbreken van den oorlog bracht stagnatie in den
bouw en de ondervindingen van den slag bij de Falklands-
eilandenwaar het Duitsche eskader van admiraal von
Spee door de overmacht werd verpletterd brachten
wijziging in de plannen. Toen moesten de slagschepen
maar slagkruisers worden. Tot dat doel werden de onder
stukken in tweeën gesneden en 170 voet verlengd. Daar
na wachtte men weer geruimen tijd op de uitgewerkte
teekeningen, doch toen dat eenmaal voor elkaar was,
ging het volle kracht voorwaarts, zoodat het schip op
den" 8sten Januari 1916 reeds in dienst kon worden ge
steld. Dat was met recht een exceptioneel korte bouw
tijd. doch in die periode had men reeds het bedrag van
2.829.087 Engelsche ponden aan dit schip ten koste
gelegd.
Desondanks voldeed het niet best. In 1919 werd het
uit den dienst genomen, waarna er tot 1923 aan werd
omgedokterd, in welken tijd de nota opliep tot 860.684.
Doch de techniek ging vooruit, zoodat het schip ver
ouderde, terwijl de oersterke romp aan weinig slijtage
onderhevig was. En om toen de kosten voor een nieuwen
slagkruiser uit te sparen, ging het schip van 1932-1936
nogmaals naar den bouwer terug. Toen werd er voor niet
minder dan 1.377.748 pond, 13 shilling en 4% pence
aan gerepareerd. Het had lang geduurd en het was
zwaar in de papieren geloopen, doch het resultaat was er
dan ook naarals nieuw
Met de herboren machines ontwikkelde het toen op de
proefvaart een vermogen van 119.025 paardekrachten.
waarmee een vaart van 31.7 zeemijl per uur werd ge
maakt. Voor werkelijken dienst rekent men echter op
een vaart van 30 mijl of 55,5 km. per uur.
Als we nu overgaan tot de bespreking der onderdeden
zijn we benedendeks vrij gauw klaar. De bemanning be
staat uit 1379 man en die heeft natuurlijk ruimte noodig
om te leven. Vandaar al die eetkamers, waschplaatsen en
wat dies meer zij. De slaapvertrekken zijn meer naar
binnen gebouwd en zoo is
dat ook met de munitie-
bergplaatsen. In de ketel-
ruimen ziet men de Yar-
rowwaterpijpketels, die
het toelaten om heel snel
stoom te maken en in de
groote machinekamer on
derscheidt men de ronde
kasten der machtige
Pearsonturbines.
Verder vestigen we nog
de aandacht op de groote
ventilatoren, die deels
gebruikt worden om met
z.g. „geforceerden trek"
stoom te stoken, omdat de
gewone schoorsteentrek
onvoldoende is en deels
dienen om verblijven etc.
te ventileeren. Dat zit
onderdeks zóó in elkaar
gebouwd, dat er normaal
geen lucht zou komen.
Ten slotte wijzen we
nog op de kamer voor het gyrokompas. Het aan
wijzen van de richting geschiedt op dit schip
en op al dergelijke schepen niet door een mag
netisch kompas, doch door een machientje, gyro
kompas genaamd. Waar noodig staan dochterkompassen
diep beneden het moederkompas, want men begrijpt
als dat defect werd geschoten, waren de opvarende)
ongelukkig.
Nu aan dek komend, zien we de groote ankerkettingen
met de spillen welbeschermd onder het pantserdek, daar
achter de:i golfbreker en dan de zware bewapening. Vie
kanonnen van 38 cm. kaliber, twee aan twee in twee ge
1
Eetkamer techn ici
21
2
Kleine keuken.
22
3
Leeskamer.
23
4
Leeskamer onderaff.
5
Magazijn.
24
6'
Cellen.
25
7
Meelmagazifn.
26
8
Werkplaats geschut-
27
technici.
9
Zoetwatertanks.
28
10
Centraal magazijn
29
11
Voordek.
30
12
Bovendek.
31
13
Hoofddek.
14
Tusschendek.
32
15
Eetkamer matrozen.
33
16
Eetkamer technici.
17
Magazijn levensmid
delen.
34
18
Opslag vleesch.
19
Magazijn v. d. eantine
35
20
Kasten
36
stoker.
mariniers,
stakers.
ren mariniers.
ren en hulpwerk tuigen.
b. etc.
ren machinekamer.
VERKLARIK<
■37 Aanreehtkamer
den salon.
38 Salon.
39 Rookkamer
40 Cant ine.
41 Hofmeester comman
dant.
42 Torpedobuizen.
43 Officiershut.
44 Ventilatoren.
43 Badkamer.
40 Hui.
47 Bureau maehinekauw)
48 Hutten officieren.
49 Toiletten en badka
mere.
30 Aanreehtkam er art' l
lerieojficieren.
51 Eetkamer artillerieoj
fid,eren.
52 Open ruimte.
53 Machinekamer*.