een van En ff elands meest GEDETAILLEERDE TEEKENING VAN DEN 32. Het hierboven afgebeelde en zoo illustratief open gesneden vaartuig is de Britsche slagkruiser „Repulse", een der meest volwaardige oorlogs schepen, waarover Groot-Brittannië in dezen oorlog beschikt. Overigens moet er echter de aandacht op gevestigd worden, dat het schip lang niet nieuw is. T)e gelden voor den bouw werden gevoteerd bij de begrooting van 1913. Het was toen de bedoeling om twee slagschepen te bouwen, de „Renown" en de „Repulse", en te dien einde .werden in het voorjaar van 1914 de kielen van beide schepen gelegd. Het uitbreken van den oorlog bracht stagnatie in den bouw en de ondervindingen van den slag bij de Falklands- eilandenwaar het Duitsche eskader van admiraal von Spee door de overmacht werd verpletterd brachten wijziging in de plannen. Toen moesten de slagschepen maar slagkruisers worden. Tot dat doel werden de onder stukken in tweeën gesneden en 170 voet verlengd. Daar na wachtte men weer geruimen tijd op de uitgewerkte teekeningen, doch toen dat eenmaal voor elkaar was, ging het volle kracht voorwaarts, zoodat het schip op den" 8sten Januari 1916 reeds in dienst kon worden ge steld. Dat was met recht een exceptioneel korte bouw tijd. doch in die periode had men reeds het bedrag van 2.829.087 Engelsche ponden aan dit schip ten koste gelegd. Desondanks voldeed het niet best. In 1919 werd het uit den dienst genomen, waarna er tot 1923 aan werd omgedokterd, in welken tijd de nota opliep tot 860.684. Doch de techniek ging vooruit, zoodat het schip ver ouderde, terwijl de oersterke romp aan weinig slijtage onderhevig was. En om toen de kosten voor een nieuwen slagkruiser uit te sparen, ging het schip van 1932-1936 nogmaals naar den bouwer terug. Toen werd er voor niet minder dan 1.377.748 pond, 13 shilling en 4% pence aan gerepareerd. Het had lang geduurd en het was zwaar in de papieren geloopen, doch het resultaat was er dan ook naarals nieuw Met de herboren machines ontwikkelde het toen op de proefvaart een vermogen van 119.025 paardekrachten. waarmee een vaart van 31.7 zeemijl per uur werd ge maakt. Voor werkelijken dienst rekent men echter op een vaart van 30 mijl of 55,5 km. per uur. Als we nu overgaan tot de bespreking der onderdeden zijn we benedendeks vrij gauw klaar. De bemanning be staat uit 1379 man en die heeft natuurlijk ruimte noodig om te leven. Vandaar al die eetkamers, waschplaatsen en wat dies meer zij. De slaapvertrekken zijn meer naar binnen gebouwd en zoo is dat ook met de munitie- bergplaatsen. In de ketel- ruimen ziet men de Yar- rowwaterpijpketels, die het toelaten om heel snel stoom te maken en in de groote machinekamer on derscheidt men de ronde kasten der machtige Pearsonturbines. Verder vestigen we nog de aandacht op de groote ventilatoren, die deels gebruikt worden om met z.g. „geforceerden trek" stoom te stoken, omdat de gewone schoorsteentrek onvoldoende is en deels dienen om verblijven etc. te ventileeren. Dat zit onderdeks zóó in elkaar gebouwd, dat er normaal geen lucht zou komen. Ten slotte wijzen we nog op de kamer voor het gyrokompas. Het aan wijzen van de richting geschiedt op dit schip en op al dergelijke schepen niet door een mag netisch kompas, doch door een machientje, gyro kompas genaamd. Waar noodig staan dochterkompassen diep beneden het moederkompas, want men begrijpt als dat defect werd geschoten, waren de opvarende) ongelukkig. Nu aan dek komend, zien we de groote ankerkettingen met de spillen welbeschermd onder het pantserdek, daar achter de:i golfbreker en dan de zware bewapening. Vie kanonnen van 38 cm. kaliber, twee aan twee in twee ge 1 Eetkamer techn ici 21 2 Kleine keuken. 22 3 Leeskamer. 23 4 Leeskamer onderaff. 5 Magazijn. 24 6' Cellen. 25 7 Meelmagazifn. 26 8 Werkplaats geschut- 27 technici. 9 Zoetwatertanks. 28 10 Centraal magazijn 29 11 Voordek. 30 12 Bovendek. 31 13 Hoofddek. 14 Tusschendek. 32 15 Eetkamer matrozen. 33 16 Eetkamer technici. 17 Magazijn levensmid delen. 34 18 Opslag vleesch. 19 Magazijn v. d. eantine 35 20 Kasten 36 stoker. mariniers, stakers. ren mariniers. ren en hulpwerk tuigen. b. etc. ren machinekamer. VERKLARIK< ■37 Aanreehtkamer den salon. 38 Salon. 39 Rookkamer 40 Cant ine. 41 Hofmeester comman dant. 42 Torpedobuizen. 43 Officiershut. 44 Ventilatoren. 43 Badkamer. 40 Hui. 47 Bureau maehinekauw) 48 Hutten officieren. 49 Toiletten en badka mere. 30 Aanreehtkam er art' l lerieojficieren. 51 Eetkamer artillerieoj fid,eren. 52 Open ruimte. 53 Machinekamer*.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 20