geduchte dravende forten
.000 TOIM GROOTEN SLAGKRUISER „REPULSE",
•mïbkxï
r
schutkoepels, zooals er ook nog een op het achterdek
wordt gevonden. Als daarmee wordt gevochten, staat
hoog in den gevechtsmast een officier den afstand te
meten, daaronder staan weer andere officieren het in
slaan van de granaten te beoordeelen en weer daaronder
zit de chef van de artillerie snel uit te rekenen, hoe het
volgende salvo moet vallen.
In den commandotoren zit dan de commandant,
die met zijn ondergeschikten in grove lijnen drie
dingen tegelijk doet: hij is uiteindelijk verantwoor
delijk voor het gevecht; hij let tevens op de navi
gatie en ten slotte houdt hij ook contact met de
DER CIJFERS:
>-/ Bureau.
55 Ventilatoren.
56 Voorraden.
57 Wijnkelders.
5H Kofferruini
59 Controlekamer.
HO Kamer van het gyro-
kompas.
til Ondertusschendek
'02 Magazijnen, etc
(i-i Bakboord*schroeven
04 Roer.
65 Achterdek,
titi Toren A met twee 15
duim» kanonnen.
07 Toren K met twee 15
duim s kanon nert
0 8 Oommandotore 11
09 Bovenbrug.
70 Vuurleiding licht ge
schut.
71 Vuurleiding zwaar qe-
72 Waarnemers,
73 Afstandmeter.
74 Gevechtsmast.
75 Peilbordes.
76 K aartenkamer.
77 Zoeklicht.
78 Seinersdek,
79 Vlaggenkast,
80 Drievoudig 4 duims
geschut,
81 Reddingsvlot
82 Meervoudig machine
geweer.
83 lAeht s nelvuurgeschut
84 4 duims luchtdoelge
schut.
85 Vliegtuigdrijvers,
80 Brugdek.
87 Barkas.
88 Landingssloepen,
andere schepen in het eskader. Indien het schip vlagge-
schip is, staat daar ook de admiraal.
Zoo gaat 't in 'n gevecht van gelijkwaardige schepen,
doch indien kleiner goed, als kruisers en jagers, zich
in den strijd mengt, komen de bedieningsmanschappen
der kleinere kanonnen, die zich tot dan toe verdekt op
hielden, ook aan dek. Daarvoor dienen de twaalf vier-
duims kanonnen, drie aan drie achter schilden opgesteld
Ieder drietal wordt door 23 manschappen bediend
en die vuur wordt geregeld, hetzij centraal uit den ge
vechtsmast, hetzij in twee helften, één uit den gevechts
mast, één uit den grooten mast.
Als het erg spannend
wordt, kunnen de vier
vierduims luchtdoelka
nonnen ook nog horizon
taal schieten, doch deze
zijn niet direct op de
centrale vuurleiding aan
gesloten. Die meten wel
den afstand, doch overi
gens schieten ze „uit
de hand," zooals dat ook
met het luchtdoelgeschut
en de mitrailleurs wordt
gedaan. In noodgevallen
kan zelfs het zware ge
schut onafhankelijk schie
ten, waartoe iedere toren
met een grooten afstand
meter den ronden balk
dwars achteraan is uit
gerust. Ten slotte kan nog
worden opgemerkt, dat
men over de drievoudige
kanonnen achter één
schild, niet erg tevreden is.
89 Kranen.
90 Watervliegtuig.
91 Hangar.
92 Vliegtuigcatapult.
93 Luchtkoker.
94 Luchtkokers.
95 Groote mast driepoot
90 Zoeklichtbordes.
97 Toren geschutwaar-
nemer.
98 Afstandmeter.
99 Schuilplaats kanon
niers.
100 Drievoudig 4 duims
kanon.
101 Vuurschild.
102 Schutdek.
103 Toren Y met twee 15
duims kanonnen,
104 4 duims luchtdoel
geschut.
105 Dubbele huid van
schip tegen torpedo's.
Dat wordt weer wat voor een volgende verbouwing.
Overigens is het schip niet alleen bewapend, doch ook
beschermd. De verticale bepantsering bedraagt in
de zijden van 23 tot 15 c.m., voor en achter
ietwat afnemend. De vitale deelen zijn voor en
achter beschermd door schotten van 10 tot 8 cm.
dik; de dekhuizen zijn door 3 cm. pantser omgeven,
de torens zijn 28 tot 18 cm. dik. de fundamenten
varieeren van 18 tot 10 cm.; in den commandotoren
staat men achter 26 cm. pantserstaai, terwijl men
in het torentje daarboven zijn leven achter 15 cm.
riskeert.
De horizontale pantsering is belangrijk dunner. Men
behoeft bijvoorbeeld slechts 8 cm. pantserstaai te door
boren, om den admiraal onschadelijk te maken,
terwijl het dek op sommige plaatsen heel weinig en el
ders boven roer, schroef en ankerspillen weer
zwaar gepantserd is. De maximumdikte is echter slechte
9 cm., wat toch ruim voldoende is, om de zwaarste bom
te dwingen niet in te slaan, doch op dek te explodeeren.
Het effect is dan behalve voor de lieden die aan dek
staan minimaal.
Ten laatste wijzen we nog op de schroeventwee
schroeven aan iedere zijde, dus vier in totaal, alsmede op
't roer, dat geheel onder aan 't schip hangt. Het vuur
schild dient om de manschappen der onderste stukken
tegen den luchtdruk en den gloed der bovenste stukken
te beschermen.
Om te sluiten wijzen we dan nog op iets bijzonders:
voor ketelruim A ziet men hoe de huid van het dwars-
schot afwijkt. Daar bevindt zich een dubbele huid en dit
zijn de vaker genoemde „bulges". Een torpedo ontploft
tegen de buitenhuid en laat als alles goed gaat de
binnenhuid intact. De Royal Oak" heeft echter ge
leerd, dat déze bulges geen 100 procent zekerheid geven.
TH. R. BOOSMAN