geduchte dravende forten .000 TOIM GROOTEN SLAGKRUISER „REPULSE", •mïbkxï r schutkoepels, zooals er ook nog een op het achterdek wordt gevonden. Als daarmee wordt gevochten, staat hoog in den gevechtsmast een officier den afstand te meten, daaronder staan weer andere officieren het in slaan van de granaten te beoordeelen en weer daaronder zit de chef van de artillerie snel uit te rekenen, hoe het volgende salvo moet vallen. In den commandotoren zit dan de commandant, die met zijn ondergeschikten in grove lijnen drie dingen tegelijk doet: hij is uiteindelijk verantwoor delijk voor het gevecht; hij let tevens op de navi gatie en ten slotte houdt hij ook contact met de DER CIJFERS: >-/ Bureau. 55 Ventilatoren. 56 Voorraden. 57 Wijnkelders. 5H Kofferruini 59 Controlekamer. HO Kamer van het gyro- kompas. til Ondertusschendek '02 Magazijnen, etc (i-i Bakboord*schroeven 04 Roer. 65 Achterdek, titi Toren A met twee 15 duim» kanonnen. 07 Toren K met twee 15 duim s kanon nert 0 8 Oommandotore 11 09 Bovenbrug. 70 Vuurleiding licht ge schut. 71 Vuurleiding zwaar qe- 72 Waarnemers, 73 Afstandmeter. 74 Gevechtsmast. 75 Peilbordes. 76 K aartenkamer. 77 Zoeklicht. 78 Seinersdek, 79 Vlaggenkast, 80 Drievoudig 4 duims geschut, 81 Reddingsvlot 82 Meervoudig machine geweer. 83 lAeht s nelvuurgeschut 84 4 duims luchtdoelge schut. 85 Vliegtuigdrijvers, 80 Brugdek. 87 Barkas. 88 Landingssloepen, andere schepen in het eskader. Indien het schip vlagge- schip is, staat daar ook de admiraal. Zoo gaat 't in 'n gevecht van gelijkwaardige schepen, doch indien kleiner goed, als kruisers en jagers, zich in den strijd mengt, komen de bedieningsmanschappen der kleinere kanonnen, die zich tot dan toe verdekt op hielden, ook aan dek. Daarvoor dienen de twaalf vier- duims kanonnen, drie aan drie achter schilden opgesteld Ieder drietal wordt door 23 manschappen bediend en die vuur wordt geregeld, hetzij centraal uit den ge vechtsmast, hetzij in twee helften, één uit den gevechts mast, één uit den grooten mast. Als het erg spannend wordt, kunnen de vier vierduims luchtdoelka nonnen ook nog horizon taal schieten, doch deze zijn niet direct op de centrale vuurleiding aan gesloten. Die meten wel den afstand, doch overi gens schieten ze „uit de hand," zooals dat ook met het luchtdoelgeschut en de mitrailleurs wordt gedaan. In noodgevallen kan zelfs het zware ge schut onafhankelijk schie ten, waartoe iedere toren met een grooten afstand meter den ronden balk dwars achteraan is uit gerust. Ten slotte kan nog worden opgemerkt, dat men over de drievoudige kanonnen achter één schild, niet erg tevreden is. 89 Kranen. 90 Watervliegtuig. 91 Hangar. 92 Vliegtuigcatapult. 93 Luchtkoker. 94 Luchtkokers. 95 Groote mast driepoot 90 Zoeklichtbordes. 97 Toren geschutwaar- nemer. 98 Afstandmeter. 99 Schuilplaats kanon niers. 100 Drievoudig 4 duims kanon. 101 Vuurschild. 102 Schutdek. 103 Toren Y met twee 15 duims kanonnen, 104 4 duims luchtdoel geschut. 105 Dubbele huid van schip tegen torpedo's. Dat wordt weer wat voor een volgende verbouwing. Overigens is het schip niet alleen bewapend, doch ook beschermd. De verticale bepantsering bedraagt in de zijden van 23 tot 15 c.m., voor en achter ietwat afnemend. De vitale deelen zijn voor en achter beschermd door schotten van 10 tot 8 cm. dik; de dekhuizen zijn door 3 cm. pantser omgeven, de torens zijn 28 tot 18 cm. dik. de fundamenten varieeren van 18 tot 10 cm.; in den commandotoren staat men achter 26 cm. pantserstaai, terwijl men in het torentje daarboven zijn leven achter 15 cm. riskeert. De horizontale pantsering is belangrijk dunner. Men behoeft bijvoorbeeld slechts 8 cm. pantserstaai te door boren, om den admiraal onschadelijk te maken, terwijl het dek op sommige plaatsen heel weinig en el ders boven roer, schroef en ankerspillen weer zwaar gepantserd is. De maximumdikte is echter slechte 9 cm., wat toch ruim voldoende is, om de zwaarste bom te dwingen niet in te slaan, doch op dek te explodeeren. Het effect is dan behalve voor de lieden die aan dek staan minimaal. Ten laatste wijzen we nog op de schroeventwee schroeven aan iedere zijde, dus vier in totaal, alsmede op 't roer, dat geheel onder aan 't schip hangt. Het vuur schild dient om de manschappen der onderste stukken tegen den luchtdruk en den gloed der bovenste stukken te beschermen. Om te sluiten wijzen we dan nog op iets bijzonders: voor ketelruim A ziet men hoe de huid van het dwars- schot afwijkt. Daar bevindt zich een dubbele huid en dit zijn de vaker genoemde „bulges". Een torpedo ontploft tegen de buitenhuid en laat als alles goed gaat de binnenhuid intact. De Royal Oak" heeft echter ge leerd, dat déze bulges geen 100 procent zekerheid geven. TH. R. BOOSMAN

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 21