ANTHONY FOKKER Ter nagedachtenis can aan 1914. Fokker op vierentwintig jarigen leeftijd. De schaduw van den dood viel over het gelaat van Anthony Fokker Nederland verloor in hem een van zijn grootste zonen van de laatste eeuw. Negenenveertig levensjaren bracht hij door in een wereld en in een maatschappij, waaruit hij in de volle kracht van zijn leven is weggerukt, maar al zullen niet alle plannen voltooid zijn, één gedachte, één ideaal, één streven heeft hij in den tijd die hem beschoren was met inzet van al zijn ver mogens tot uitvoering gebracht: het snelle, betrouw bare vliegtuig, het toestel, dat zich onttrekken kon aan de wet van de zwaartekracht, dat zich vrij ver hief van den bodein om menschen veilig voort te dragen in een ijle ruimte, dét vliegtuig heeft hij ge schapen en geperfectionneerd, tot roem van zijn naam en dien van zijn vaderland. In een land, dat hem, den baanbreker, alle moge lijkheden schonk voor een onbelemmerde ontplooiing en verwezenlijking van zijn geniale gedachten en plannen, in het harde, zakelijke Amerika is hij overleden, maar zijn stoffelijke resten zullen een laatste rustplaats vinden in hetzelfde Nederland, dat door kortzichtigheid zijn eerste pogingen miskende en hem dwong in den vreemde zijn levenswerk op te bouwen. Anthony Fokker, de pionier van het verkeer in de lucht, was een voortreffelijk zoon van het inaardheid op luchtvaartgebied te dan ken heeft. Het was iets vaags, iets onbestemds, dat woelde in de gedachten van den jongen Fokker, die zijn dagen en zijn broeken sleet op de schoolbanken van een Haarlemsche H.B.S. De ongehoordste dingen waren hem niet te dwaas ten Nadat men in alle kranten gelezen had over zijn koene prestaties, kreeg de jonge Fokker een uitnoo- diging om ook in zijn vroegere woonplaats eens de lucht in te vliegen'. Tien meter van de sloot af steeg „DeSpin" omhoog... (Haarlem. Koninginnedag 1911.) einde een weddenschap om één gulden te winnen klom hij eens met zijn fiets op het dak van een bootenloods en reed onverschrokken met fiets en al het Spaarne in - en zijn geniale kwajongensstreken stempelden hem tot een durfal, die niet schromen zou de stoutste stukjes uit te halen. Uitvindingen en technische snufjes spookten in het brein van den achttienjarigen knaap, die te zamen met zijn vriend Frits Cremer, den gelukkigen bezitter van een auto, „het veerende wiel" in elkaar zette, dat alle schokken en stooten van het bolderende vehikel zou opvangen. Het word een teleurstelling, zooals aanvankelijk vele ondernemingen van den jongen Fokker, want de uitvinding liep dood in de handen van een patent bezorger. Het kon niet anders of ook zijn levendige geest moest in beroering gebracht worden door dé groote sensatie van het begin dezer eeuw: het vliegtuig, waarmede de gebroeders Wright omstreeks Kerstmis van het jaar 1903 hun eerste vlucht volbrachten. Vol enthousiasme wierp hii zich op het probleem van de vliegmachine; van zijn kinderkamer maakte hij een werkplaats en de tijd om te studeeren werd be steed aan het vervaardigen van proefmodellen, De achttienjarige Fokker en zijn vriend Frits Cremer vervaar digden het veerende wiel", maar hoewel deze uitvinding veel geld kostte, bracht zij niet het verwachte resultaat. machinerieën en allerlei technische wonderdingen. Op school was hij geen hoogvlieger, maar op zijn zol derkamer zat hij na te denken en te zoeken en proeven te nemen, hoewel hij zijn ouders en leeraren een groo- ter genoegen gedaan zou hebben met thema's te maken. De vliegerij hield hem volkomen gevangen; zijn schoolgaan had slechts weinig resultaat, omdat er in zijn hoofd geen plaats meer was voor dorre cijfers en droge berekeningen, en alles wat in geener lei verband stond met een vliegtuig kwam onher roepelijk op den achtergrond; zijn levendige ver beelding en de geestdrift, die in zijn binnenste op laaide, dreven hem naar de vliegsport. In een inter view met een onzer medewerkers vertelde hij enkele jaren geleden van de moeilijkheden, die toen volgden. „Ik ben er met vechten moeten komen," zei Fokker. „Ik heb me door wantrouwen en nijd heen moeten slaan ik heb me heen moeten vechten door de buien van moedeloosheid, die natuurlijk ook bij mij volgden, als er een poging mislukt was, die ik vol hoop begon. Ik ben aan 't werk gegaan, niet uit scheppingsdrang, niet uit zucht om beroemd te worden, maar omdat de beelden van mijn grenzen- looze fantasie me lokten en meetrokken." Op twintigjarigen leeftijd ging hij ernstig aan 't studeeren, en meteen aan 't probeeren. Wat hij zich gedroomd had, werden modellen van hout en papier en ondanks alle afschrikwekkende voorbeelden zette hij door. De eerste vlieg tuigen waren inder daad levensgevaarlijk en het meerendeel der pioniers heeft dan ook bij experimenteele vluchten den dood ge vonden. Fokker was echter niet Fokker met zijn eerste vliegtuig, dat voorzien was van vrijdragende vleugels. Alle lijnen en kabels, waarmee voordien de vleugels aan den romp bevestigd werden, zijn bij dit toestel overbodig geworden en dus weggelaten. Fokker voor de F VII, een toestel met drie motoren, dat uitmuntte door stabiliteit en betrouwbaarheid. In zijn tijd was dit het beste verkeersvliegtuig ter wereld. Fokker bij zijn aan komst te Parijs in 1930, waar hij een bezoek bracht aan de 12e Internationale Luchtvaarttentoon - stelling. Twee luchtmagnaten in het geraamte van de F 36, „de Arend". Fokker en Lind bergh in de cockpit van Fokker's grootste verkeersvliegtuig, tijdens het bezoek van den Amerikaanschen piloot aan ons land in 1933.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 30