I Een driemotorige F okker ver voerde de eerste luchtpost naar van Nederlandsch-Oost- Indië. De Postduif" na haar behouden terugkeer in het vaderland (1927). $T£Ftf>£ skr angst voor den dood voelde hij niet. „Ik vergat 't doods gevaar, door de kracht van mijn enthousiasme. Ik voelde me geroepen om den strijd met den dood te aanvaarden. Ik was geboren om te vliegen, en iedere val, dien ik zag, terwijl ik zelf aan den rand van het leven stond, gaf me nieuwe ervaring en nieuwe kracht." Hij was toen niet meer in Holland -zijn ster is in den vreemde opgegaan. „Die ster was overigens een leelijk ding De Spin had ik het genoemd met een 50 pk. Argus-motor. De eerste proefvlucht was bepaald op den dag voor Kerstmis, in het jaar 1910. Het werd een dag, dien ik nooit vergeten zal.... Toen het toestel, dat ikzelf gebouwd had en zelf bestuurde, van den grond loskwam en dertig meter hoog sprong, toen sprong ook mijn hart op in een lijn, die nadien nog altijd gestegen is! Ik dacht op dat moment, dat ik mijn heele levensdoel vervuld had en was zoo opgewonden dat ik maar half weet, hoe ik de machine weer veilig op den grond heb gekregen." Fokker was geslaagd in zijn opzet, maar nog niet in het leven. Op Koninginnedag van het jaar 1911 vloog hij ten aanschouwen van duizenden stadge- nooten zijn eerste rondje om de torenspits van de Groote Kerk te Haarlem, maar hoewel het enthou siasme groot was en de huldiging zeer treffend, bleek men in Nederland voor verdere kunsten van den jongeman niet veel te voelen. Zijn experimenten verzwolgen groote sommen en tevergeefs klopte hij hier en elders aan om steun. Niemand zag iets in dien vliegenden Hollander, die geen ander ideaal scheen te koesteren dan vliegtuigen te bouwen, steeds weer nieuwere, betere en andere modellen. De oorlog, het werk van vernietiging, werd zijn opkomst. En zoo kwam het dat zijn naam bekend heid verwierf in alle landen. Toen was men bereid hem een onnoemelijk groot kapitaal te schenken, als hij voor Engeland legervliegtuigen' wilde bouwen. Doch Fokker wist dat niet en eerst na afloop van den oorlog kreeg hij kennis van dit aanbod. Met onge- loofelijke stoutmoedigheid wist hij een groot aantal toestellen en motoren uit zijn Duitsche fabriek bij treineuvol over de Duitsch-Nederlandsche grens te brengen, zonder dat de geallieerde bezetting er vat op kreeg en met deze machines en onderdeelen werd in Amsterdam de Fokkerfabriek de N.V. Nederlandsche Vliegtuigenfabiiek begonnen. En daar werd de grondslag gelegd voor Fokker's grooten roem als bouwer van verkeersvliegtuigen. In opdracht van de K.L.M. ten behoeve van de eerste luchtlijn, die van Amsterdam naar Londen ontstond de F 2, een toestel voor vier passagiers. Een model van „De Spintusschen zijn groote broers links de F 22 „Papegaai"rechts de F 36 „Arend". Nadat zijn succes in Nederland gevestigd was, ging Fokker reizen en trekken. Op uitnoodiging van de Amerikaansche regeering maakte hij een reis naar het uitgestrekte land over zee, en het resultaat was de oprichting van een kleine fabriek in de nabijheid van New York. Dat was in 1923, het jaar, waarin een Fokkermachine den eersten vliegtocht over 't Amerikaansche vasteland volbracht. Het jaar daarop vloog een Fokker van Amsterdam naar Tokio en werd de eerste Indiëvlucht tot een goed einde gebracht. Beroemde mannen maakten gebruik van een Fokker we noemen slechts den Amerikaanschen millionnair en krautenmagnaat Van Lear Black, die met een Fokker F VII de wereld rond reisde; Byrd maakte met een Fokker voor het eerst een tochtje over de noordpool, terwijl Kingsford Smith zijn vermaarde afstandsvluchten in een Fokker F VII B, de „Southern Cross", aflegde. De K.L.M. onderhield tot voor enkele jaren den dienst op Indië uitsluitend met Fokkervliegtuigen, en wie heeft er niet gehoord van de beroemde Kerstvlucht van De Snip, een Fokker F 18, die in 1934 naar West-Indië overstak? Intussclien stond de bouw van militaire machines niet stil en iedereen weet zich uit den laatsten tijd nog wel te herinneren, welk een sensatie het verschijnen van de J 1 veroorzaakte. Ook het snelle jachtvliegtuig D 21 wekte tijdens zijn eerste vluchten aller bewondering. De roem van den man Fokker spreekt echter voldoende uit liet feit, dat in de jaren na den wereldoorlog niet minder dan 49 lucht vaartmaatschappijen Fokkertoestellen in dienst hadden, terwijl 22 staten Fokker's militaire land- en watervlieg tuigen aankochten. Bij den dood van een man als onzen Fokker is het goed even stil te staan. De man ging heen, maar zijn naam blijft levenhij was Hollands luchtvaartpionier en zijn daden hebben Neerlands naam doen klinken over alle landen van de wereld. Zijn naam werd een begrip: betrouwbaarheid in zijn veelbewogen leven heeft hij ons getoond, wat onverschrokken moed, vertrouwen in eigen kracht en doorzettingsvermogen bereiken kunnen. Anthony Fokker, een beroemd vliegtuigbouwer en een groot man in de wereld, is voor zijn moeder altijd een hartelijk en liefhebbend zoon gebleven. Een verblijdend weerzien na een langdurige reis in het buitenland (1934). Drie Fokkertoestellen van onze luchtmacht op weg naar hun basis. Het voorste vliegtuig is de De Fokker O 1. die enkele jaren geleden uitkwam, kan een luchtkruiser T waarvan het Engelsehe vaktijdschrift The Aeroplane schreef, dat het '..een der formidabele snelheid ontwikkelen. Het it een zwaar bewapende machtigste bommenwerpers is. tot heden door eenig land gebouwd". De twee achterste machines jachtkruiser. zijn uiterst snelle jagers van het type D 21. W

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 31