viQHim'ffM r Niet vele zijn de bezoeken nog, sinds de Russische pelgrims niet meer dagelijks bij honderden het kloostereiland bezoeken. verwoest. En de huidige gebouwen hun stijl wijst dat overigens duidelijk genoeg uit - dateeren dan ook uit de laatste twee eeuwen. Bijzonder gedurende de vorige ee iw, ondergingen zij omvangrijke uitbreidingen en vernieuwing onder leiding van den bef aamden Russischen architect Garnostaiëf. Valamo is vermar rd om de pracht en de plechtigheid, waarmee er driemaal daags de godsdienst oefeningen gehouden worden in de in twee verdiepingen gebouwde hoofdkerk. Vroeger, voor de revolutie, toen Valamo (in het Russisch Walaam) nog tot het czarenrijk behoorde, kwamen er dagelijks honderden bezoekers van heinde en ver om de rijke en stijlvolle plechtigheden bij te wonen, de kloostercomplexen te bezoeken en de natuurpracht te genieten. Drie eigen stoombooten, door monniken bestuurd, bezat het klooster om de pelgrims het meer over te voeren. Toen na den oorlog Valamo met overig Finland opnieuw van Rusland on afhankelijk werd. zochten hier voor de vervolging der bolsjewiki uitwijkende Russische monniken hun toevlucht. Maar het was gedaan met de veelvuldige bezoeken der Russische geloovigen. En Valamo leefde in rust zijn eigen, geheel zelfstandig bestaan. Want onder de monniken bevinden zich behalve de priesters en priester-leerlingen ook kunstenaars en administrateurs, landbouw kundigen, artsen en dierenartsen, ambachtslieden uit allerlei be roepen, zoodat de gemeenschap in al haar behoeften zelf kan voorzien. Ren der talrijke kapellen van 't Valamo- klooster op een der omringende kleinere eilanden, waar de voormalige biecht vader der czaren-familie woont. Rechts: De iconen, die in de kerken en gebouwen tot versiering dienen, worden door artisten, die monnik werden, Alle onderhoudswerk aan de vele uitgebreide gebouwen van Valamo wordt door vaklieden onder de monniken zelf verricht. Foto links.) Eerst na drie jaren van boete en gebed kunnen de pasloesjniki's (de novicen of candidaten) voorgoed door een gelofte toegelaten worden als monniken. En slechts enkelen van dezen bereiken den hoogsten staat van sjimnik. De sjimnik heeft geheel en voor goed met het aardsche leven afgerekend, en woont, na zijn eigen lijkdienst te hebben bijgewoond, zoo mogelijk op een afzonderlijk eilandje of in ieder geval als kluizenaar geheel alleen. Hij slaapt in eeD dood kist en heeft de gelofte afgelegd nooit meer een woord te spreken. Door zijn met doodshoofd en velerlei symbolen en spreuken geborduurd habijt onderscheidt hij zich van de andere monniken, die de gewone kloostergemeenschap vormen en in stand houden. Sinds enkele weken woedt boven Valamo echter de luchtoorlog en bedreigen de bombardementen der zware kanonnen en der vliegtuigen de rijke kerken, de machtige gebouwen, de uitgestrekte landbouwbedrijven van het klooster met den ondergang. En wanneer eenmaal de rooden er vasten voet verkrijgen,, wacht den monniken slechts de dood. Daarom hebben, op een klein getal onverschrokken achterblijvers na, de monniken van Va lamo him eiland verlaten om Finland in te vluchten. Zal het opnieuw een slechts tijdelijke rampspoed zijn, zooals Valamo er in den loop der eeuwen zoovele heeft doorstaan? En zal het tien eeuwen oude klooster een maal opnieuw het stille oord van wijding en wereldvergeten vroomheid worden, waartoe het door duizenden monnikenle vens gewijd werd? Of zal deze strijd het eiland voorgoed ontwijden en een einde maken aan zijn sinds tien eeuwen geheiligde traditie? Zal het, eenmaal voor de roode revolutie gespaard, ten slotte aan den roo den oorlog toch ten prooi moeten vallen? Monniken besturen de eigen stoombooten van 't klooster-eiland, die ae verbinding on derhouden met de oevers van 't Ladogameer.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 3