Een fantastisch schouwspel levert het op, als in het nachtelijk duister de zware mitrailleur begint „vuur te spuwen". Een ongeloofélijk aantal patronen wordt per minuut op het doelwit afgevuurd. Elk der patronen van deze lichtspoor munitie geeft licht. Wanneer dus een groot aantal achter elkaar wordt afgevuurd, ziet men een felle, lichtende streep de duisternis inschieten. .A Is een brandspuit richt de schutter dezen dood en verderf brengenden straal op het doelwit, meestal vliegtuigen. De zware dubbelloops-mitrailleur kan zeer snel manoeuvreeren. Door ds elevatie snel te veranderen (den loop van een hoog naar een lager punt te richten) kregen wij dit resultaat: een waaiervormige spreiding va/n vurige stralen. bijwonen. De wind is echter oost, en dus worden alle drijvende mijnen van de kust af en zee in gedreven. Zoolang dus deze wind aanhoudt, zullen da miinen- demonteurs en de mannen van 't torpedo-atelier hun tijd kunnen besteden om hun schaatsen te slijpen. „Maar goed, commandant, stel het geval. „Wanneer wij een mijn zouden vegen, of een drij vende mijn in zicht zouden krijgen, wordt er een schip van de divisie aangewezen, om de mijn te des- acfiveeren, ofwel tijdelijk onschadelijk te maken. Dit gebeurt door middel van de aan boord van de boeienscliepen aanwezige mitrailleurs, die u op het achterschip hebt gezien, en die x schoten per minuut kunnen lossen. De lt. ter zee van der Plas, de commandant van de no. 3, zou dan nu niet aan bod komen, want die heeft het buitenkansje gehad, onlangs een mijn een eind buiten - de haven met geweerschoten te laten zinken. En dat is de eenige manier, waarop mijnen onschadelijk kunnen worden gemaakt, name lijk door den mijnbol lek te schieten, daardoor het drijfvermogen te verminderen, waardoor de mijn, met haar gevaarlijken inhoud, zinkt. Wij zijn ons er ten volle van bewust, dat dit geen afdoende methode is, want het onaangename van mijnen is, en dat zult u uit de nadagen van den vorigen wereldoorlog zelf ook nog wel weten: mijnen, die gezonken zijn, kunnen na jaren nog haar dood en verderf brengenden „plicht" doen. De springstof schijnt namelijk niet in het minst te worden aange tast door het zeewater, en blijft actief. Wanneer dus een visscher zulk een gezonken mijn in zijn net op zou halen, dan is de allergrootste voor zichtigheid geboden." „Ik hoorde den mitrailleurschutter zooeven, tijdens de mitrailleur-oefeningen, spreken van „licht spoormunitie". Kimt u onzen lezers daarover ook iets vertellen?" „Zooals u opgemerkt hebt, vaart hier steeds een bewakingsvaartuig rond, dat mede tot taak heeft, er voor te zorgen, dat niet ongestraft ons territoriaal gebied wordt geschonden. Deze vaartuigen zijn natuurlijk ook 's nachts op post. Wanneer nu een vliegtuig wordt gehoord boven verboden gebied, of het wil een landing maken 's nachts, dan kunnen wij door middel van deze lichtspoormunitie zien of het stuk goed is gericht, om trefzekerheid te garan deeren. Dit noemt men schieten volgens de brand- spyitmethode. Men kan dezen vnrigcn straal als het ware naar het doel volgen. Als het u interesseert, om een dergelijke nachtelijke oefening eens mede te maken, dan zal ik u gaarne in de gelegenheid stellen, om dit eens in de practijk met eigen oogen te aan schouwen." Begrijpelijkerwijs is onze nieuwsgierigheid der mate geprikkeld, dat wij deze gulle uitnoodiging gaarne aangenomen hebben Ofschoon de zware mist ons eenige malen ver geefs deed uitvaren (het was lang niet vei.ig om dan met scherp te gaan schieten) zijn wij er uiteindelijk toch in geslaagd dit wondeilijke schouw spel op de plaat vast te leggen. Hiernevens ziet u het resultaat: een paar zeer suggestieve opnamen van deze „lichtsporen", v. EI J. „Ay-av!" Zoodra namelijk het divisieschip een bepaald commando hijscht, wordt on middellijk, door de overige schepen varr de divisie, dit sein herhaald, m.a.w. zij hijschen hetzelfde sein. De seiner controleert nu, of overal contrasein van de seinra waait, en rapporteert dan: Contrasein overal. Hierna volgt het commando: Neerhalen. De seiner herhaalt: neerhalen, en hij voegt de daad bjj het woord. Zoodra het sein op het divisieschip is binnenge haald, is dit het teeken, voor allen, dat het com mando nu moet worden uitgevoerd. Er moet in een hoek van 90 gr. worden gewend, dus: „Stuurboord aan boord je roer De roerganger herhaalt het commando, en legt het roer aan boord. En ziedaar, wederom, als door één reuzenhand bewogen, zwenken de schepen alle tegelijkertijd, maken een groote bocht, en komen nu in frontformatie te liggen, zoodat zij gelijk naar de kust kunnen opstoomen, eventueel om voor anker te gaan. Dan is het echter weer, na een ander sein: „Langzaam draaien naar je ouden koers!" Wij zijn nog niet klaar met de oefeningen. In middels vinden wij gelegenheid den commandant eenige vragen te stellen, welke ons reeds lang op de tong branden: „Commandant, het is natuurlijk een gunstig teeken, voor onze koopvaardij- scheepvaart en voor de visscherij, dat wij tot nu toe geen enkele mijn zijn tegengekomen. Maar wat doet u nu, ingeval dit wel zoo ware?" „Ik kan u daarop categorisch ant woorden, dat wij zeer weinig mijnen hier tegenkomen. Ten eerste is hier van vreemde versperringen natuurlijk geen sprake, binnen de driemijlszone, en ten tweede is op het oogenblik de wind voor u wel erg onguns-ig!" Wij begrijpen ten volle de lichte ironie in deze laatste opmerking, want de commandant weet maar al te goed, dat wij graag het in den grond schieten van een drijvende mijn zouden willen Hier ziet men nu eens duidelijk, welk een enorme voorraad springstof een mijn bevat. Het „vat" naast de mijn is de nog intact zijnde springlading van deze mijn. Op den voorgrond het deksel. Links en bovenop ziet men duidelijk de gaten, waaraan de voel horens hebben gezeten, die de demonleurs er voor zichtig hebben afgeschroefd.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 6