De IV eJerlandsclie LucFityaarfindusirie in dagen van spanning Een serie staalbuisroinpen in aanbouw. pnieuw is Mars op het oor- J logspad en heeft den brand gestoken in ons oude wereld- Vi deel. Vreedzame volkeren, die niets liever willen dan in rust en in goede verstandhouding tot de andere landen te leven, worden, ondanks al hun pogingen buiten elk conflict te blijven, betrokken in de groote, gruwzame vecht partij. De vredesengel, die de laatste jaren toch reeds genoeg in verdrukking leefde, heeft nu vol komen het veld, of beter gezegd: de lucht moeten ruimen, overvleugeld als hij werd door de steeds tal rijker monsters met de stalen wieken. Inderdaad, de beteekenis van het luchtwapen kan niet licht onderschat wordenin den loop der laatste jaren is het steeds van meer belang geworden en, zoo niet bezegelen, kan 't toch in den modernen oorlog de overwinning zeker voor driekwart voorbereiden. En in dit opzicht mag Nederland zich gelukkig prijzen in Fokker's vliegtuigfabrieken, naast minder uitge breide bedrijven, over een zoo belangrijke en inter nationaal bewonderde producente te beschikken die volkomen in de behoefte van onze weermacht kan voorzien. Bezocht men gedurende de laatste jaren een „vlieg"- tentoonstelling, dan verliet men deze met een gevoel van bewondering voor het enorme technische kunnen doch te vens met het minder sym pathieke gevoel, dat de vlieg tuigindustrie zich vrijwel uit sluitend richtte op oorlogs doeleinden- en dat bijna de geheele expositieruimte in beslag werd genomen door bommenwerpers, jagers en andere op dood en ver- De geheel metalen Fokker T9 in aanbouwin serie bestenul roor de militaire luchtvaart in Nederlandsch-Indië. De ongekend gewichtige rol, die het luchtwapen in een modernen krijg moet vervullen, doet de meer dan gewone interesse begrijpen, die elk land bij een eigen vliegtuig industrie heeft. In dezen tijd van oorlog en geweld heeft onze reportage van de grootste nationale industrie op dit gebied dus reeds een actueele doch minder prettige waarde. Deze door niemand begeerde actualiteit werd echter nog verhoogd door het onverwachte overlijden van Nederlands grootsten vliegtuigbouwer, Anthony Fokker, die in niet geringe mate heeft medegewerkt aan het verkrijgen van de voorname positie, welke ons land momenteel in de vliegwereld inneemt. woesting gespecialiseerde machines. Dit gevoel heeft men bij het bezoeken van onze nationale oorlogs industrie niet, waar wij allen weten, dat Nederland door zijn leger tot de grootst mogelijke sterkte op te voeren slechts één doel kent: den vrede. Een moderne, schijnbare tegenstelling, die men hopelijk in later jaren niet zonder lachen zal kunnen lezen, maar die in onzen tijd voor vele vredelievende landen, die gedwongen worden aan den bewapeningswedloop deel te nemen, een niet te miskennen werkelijkheid is. Zou men het vervaardigen van een vliegtuig van den aanvang af willen volgen, dan dient men aller eerst een bezoek te brengen aan de groote teeken- kamer, waar tientallen teekenaars dagelijks hun werk verrichten, hetgeen begrijpelijk wordt als men weet, dat voor één machine een duizendtal teekeningen noodig is. Heeft men met speciale verlangens van den opdrachtgever rekening te houden, dan wordt van het voorloopig ontwerp eerst een model gebouwd op ware grootte, vervaardigd uit karton en hout. Dan volgen de detail- en constructieteekeningen, waarna met de fabricatie der onderdeelen begonnen wordt in de Fokkerfabrieken werkt men volgens een eigen systeem, waarbij alle afdeelingen langzamer hand naar elkaar toe en met elkaar opwerken, zoo dat men ten slotte het vliegtuig geheel, zij het voor loopig, gemonteerd vindt. Eerst dan volgt de inbouw van motoren en instrumenten. Bij een wandeling door de werkplaatsen treft de enorme ruimte dei- hallen, hetgeen bij den bouw van groote bommen werpers en passagiersvliegtuigen ook wel nood zakelijk is. Een nieuwe hal werd kortgeleden in ge bruik genomen, terwgl in de toekomst waarschijnlijk nog verdere uitbreiding noodig zal blijken. In deze hallen vinden wij dan de werkruimten voor den vleugelbouw, de machines voor het in serie vervaar digen van lichtmetaaldeelenpersen, „scharen", De T8-W. Tweemotorig torpedo- en bomvliegtuig voor de Nederlandscne regeering, voor wie opnieuw een tweetal series op stapel staat. De groote teekenkamer, waar de ontwerpen, de detail- en constructieteekeningen vervaardigd worden.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 2