De IV eJerlandsclie
LucFityaarfindusirie
in dagen van
spanning
Een serie staalbuisroinpen in aanbouw.
pnieuw is Mars op het oor-
J logspad en heeft den brand
gestoken in ons oude wereld-
Vi deel. Vreedzame volkeren,
die niets liever willen dan in
rust en in goede verstandhouding tot de
andere landen te leven, worden, ondanks
al hun pogingen buiten elk conflict te
blijven, betrokken in de groote, gruwzame vecht
partij. De vredesengel, die de laatste jaren toch
reeds genoeg in verdrukking leefde, heeft nu vol
komen het veld, of beter gezegd: de lucht moeten
ruimen, overvleugeld als hij werd door de steeds tal
rijker monsters met de stalen wieken.
Inderdaad, de beteekenis van het luchtwapen kan
niet licht onderschat wordenin den loop der laatste
jaren is het steeds van meer belang geworden en, zoo
niet bezegelen, kan 't toch in den modernen oorlog de
overwinning zeker voor driekwart voorbereiden. En
in dit opzicht mag Nederland zich gelukkig prijzen
in Fokker's vliegtuigfabrieken, naast minder uitge
breide bedrijven, over een zoo belangrijke en inter
nationaal bewonderde producente te beschikken die
volkomen in de behoefte van onze weermacht kan
voorzien.
Bezocht men gedurende
de laatste jaren een „vlieg"-
tentoonstelling, dan verliet
men deze met een gevoel van
bewondering voor het enorme
technische kunnen doch te
vens met het minder sym
pathieke gevoel, dat de vlieg
tuigindustrie zich vrijwel uit
sluitend richtte op oorlogs
doeleinden- en dat bijna de
geheele expositieruimte in
beslag werd genomen door
bommenwerpers, jagers en
andere op dood en ver-
De geheel metalen Fokker T9
in aanbouwin serie bestenul
roor de militaire luchtvaart
in Nederlandsch-Indië.
De ongekend gewichtige rol, die het luchtwapen in een
modernen krijg moet vervullen, doet de meer dan gewone
interesse begrijpen, die elk land bij een eigen vliegtuig
industrie heeft. In dezen tijd van oorlog en geweld heeft
onze reportage van de grootste nationale industrie op dit
gebied dus reeds een actueele doch minder prettige waarde.
Deze door niemand begeerde actualiteit werd echter nog
verhoogd door het onverwachte overlijden van Nederlands
grootsten vliegtuigbouwer, Anthony Fokker, die in niet geringe
mate heeft medegewerkt aan het verkrijgen van de voorname
positie, welke ons land momenteel in de vliegwereld inneemt.
woesting gespecialiseerde machines. Dit gevoel heeft
men bij het bezoeken van onze nationale oorlogs
industrie niet, waar wij allen weten, dat Nederland
door zijn leger tot de grootst mogelijke sterkte op te
voeren slechts één doel kent: den vrede. Een moderne,
schijnbare tegenstelling, die men hopelijk in later
jaren niet zonder lachen zal kunnen lezen, maar die
in onzen tijd voor vele vredelievende landen, die
gedwongen worden aan den bewapeningswedloop
deel te nemen, een niet te miskennen werkelijkheid is.
Zou men het vervaardigen van een vliegtuig van
den aanvang af willen volgen, dan dient men aller
eerst een bezoek te brengen aan de groote teeken-
kamer, waar tientallen teekenaars dagelijks hun werk
verrichten, hetgeen begrijpelijk wordt als men weet,
dat voor één machine een duizendtal teekeningen
noodig is. Heeft men met speciale verlangens van
den opdrachtgever rekening te houden, dan wordt van
het voorloopig ontwerp eerst een model gebouwd op
ware grootte, vervaardigd uit karton en hout. Dan
volgen de detail- en constructieteekeningen, waarna
met de fabricatie der onderdeelen begonnen wordt
in de Fokkerfabrieken werkt men volgens een
eigen systeem, waarbij alle afdeelingen langzamer
hand naar elkaar toe en met elkaar opwerken, zoo
dat men ten slotte het vliegtuig geheel, zij het voor
loopig, gemonteerd vindt. Eerst dan volgt de inbouw
van motoren en instrumenten. Bij een wandeling
door de werkplaatsen treft de enorme ruimte dei-
hallen, hetgeen bij den bouw van groote bommen
werpers en passagiersvliegtuigen ook wel nood
zakelijk is. Een nieuwe hal werd kortgeleden in ge
bruik genomen, terwgl in de toekomst waarschijnlijk
nog verdere uitbreiding noodig zal blijken. In deze
hallen vinden wij dan de werkruimten voor den
vleugelbouw, de machines voor het in serie vervaar
digen van lichtmetaaldeelenpersen, „scharen",
De T8-W. Tweemotorig torpedo- en bomvliegtuig voor de Nederlandscne regeering, voor wie opnieuw een
tweetal series op stapel staat.
De groote teekenkamer, waar de ontwerpen, de detail-
en constructieteekeningen vervaardigd worden.