LAATSTE
NIEUWS
31
De Los Angelos, bet laatste bestuurbare
luchtschip van Amerika, in
sloopershanden
Be verschrikkelijke aardbeving in Anatoliê (Turkije), welke circa
00 slachtoffers eischic. Turksche cavaleristen voor een vernield huis
Henry en Eds cl Ford laten zichop den eersten Ford-auto gezeten
fotografeeren niet den vijfentwintig mittioensten wagenwelke vorige
maand door de fabrieken te Detroit werd afgeleverd.
In den Sfooten hangar op het vliegveld Lakehurst, in de nabijheid van New York heeft men een begin
gemaakt met de afbraak van de Los Angelos, her eenige bestuurbare luchtschip van de Vereenigde
staten sinds aan het bestaan van de Akron en de Maoon, nu al weer jaren geleden, een ramp
spoedig einde kwam.
In opdracht van zijn regeering vloog dr. Eckener, de bekende commandant van verscheidene luchtsche
pen, er in 1924 mee over den Atlantischen Oceaan om het luchtschip aan de Amerikaansche autoriteiten af
te leveren. Het was in Friednehshafeu gebouwd en vormde een onderdeel van de herstel-betalingen in natura
waartoe Duitschland na het einde van den wereldoorlog verplicht was. Nadat het aan de Amerikaansche
luchtvloot was toegevoegd, heeft het luchtschip nog 8 jaren dienst gedaan en in dien tijd een record-aantal
van 240 vluchten met succes volbrecht. Sedert 1932 is de Los Angelos niet meer de lucht in geweest, want
het ondei houd was te duur geworden en zoodoende bleef zij gestationneerd in den luchtschepen hangar
op Lakehurst, waar men thans alle onderdeden van het vroegere vlaggesehip der Amerikaansche lucht -
schepen stuk voor stuk uit elkaar neemt en aan allerlei proefnemingen onderwerpt. Sommige Amerikaansche
marine -autoriteiten hebben zich namelijk voorstanders verklaard van 't bouwen van groote luchtschepen
die zi)u ingericht voor het vervoer van niet minder dan 60 vliegtuigen. Zij geven de voorkeur aan lucht
schepen boven vliegkampschepen, omdat de eerste zich veel sneller kunnen verplaatsen en bovendien min
der gevaar loopen vernietigd te worden, daar de 60 aan boord zijnde bommenwerpers en gevechtsvlieg-
,n Staaf «ouden zijn, iederen aanvaller te verdrijven. Stel bijvoorbeeld het geval, dat in
de Stille Zuidzee een zeeslag plaats vindt tusschcn Amerikaansche en andere oorlogsschepen, waarin de
eerstgenoemde hulp noodig hebben van vliegtuigen. De kust is te ver af om als basis voor de vliegtuigen te
kunnen dienen en er moet dus een vhegkampschip uitgezonden worden, dat zich mogelijk in den Atlantischen
Vrecf1n °ilh(\udt- JerW!3l.lf<'n1 luchtschip met vliegtuigen aan boord den afstand tussehen New York en
de stille Zuidzee binnen 2dag afgelegd zou hebben, doet een vliegkampschip, dat zijn route door het
lanamakanaal moet nemen, er minstens 10 a 12 dagen over en zou bijgevolg veel te laat op het tooneel
Aan den strijd verschijnen. Een luchtschip als basis voor vliegtuigen heeft dus groote voordeelcn, en omdat
het geraamte van de Los Angelos buitengewoon stevig is, nemen de Amerikaansche ingenieurs thans tal-
Sirmen°w^T?len materiaal, ten einde na te gaan of de bovengenoemde plannen tot uitvoering gebracht