LAATSTE NIEUWS 31 De Los Angelos, bet laatste bestuurbare luchtschip van Amerika, in sloopershanden Be verschrikkelijke aardbeving in Anatoliê (Turkije), welke circa 00 slachtoffers eischic. Turksche cavaleristen voor een vernield huis Henry en Eds cl Ford laten zichop den eersten Ford-auto gezeten fotografeeren niet den vijfentwintig mittioensten wagenwelke vorige maand door de fabrieken te Detroit werd afgeleverd. In den Sfooten hangar op het vliegveld Lakehurst, in de nabijheid van New York heeft men een begin gemaakt met de afbraak van de Los Angelos, her eenige bestuurbare luchtschip van de Vereenigde staten sinds aan het bestaan van de Akron en de Maoon, nu al weer jaren geleden, een ramp spoedig einde kwam. In opdracht van zijn regeering vloog dr. Eckener, de bekende commandant van verscheidene luchtsche pen, er in 1924 mee over den Atlantischen Oceaan om het luchtschip aan de Amerikaansche autoriteiten af te leveren. Het was in Friednehshafeu gebouwd en vormde een onderdeel van de herstel-betalingen in natura waartoe Duitschland na het einde van den wereldoorlog verplicht was. Nadat het aan de Amerikaansche luchtvloot was toegevoegd, heeft het luchtschip nog 8 jaren dienst gedaan en in dien tijd een record-aantal van 240 vluchten met succes volbrecht. Sedert 1932 is de Los Angelos niet meer de lucht in geweest, want het ondei houd was te duur geworden en zoodoende bleef zij gestationneerd in den luchtschepen hangar op Lakehurst, waar men thans alle onderdeden van het vroegere vlaggesehip der Amerikaansche lucht - schepen stuk voor stuk uit elkaar neemt en aan allerlei proefnemingen onderwerpt. Sommige Amerikaansche marine -autoriteiten hebben zich namelijk voorstanders verklaard van 't bouwen van groote luchtschepen die zi)u ingericht voor het vervoer van niet minder dan 60 vliegtuigen. Zij geven de voorkeur aan lucht schepen boven vliegkampschepen, omdat de eerste zich veel sneller kunnen verplaatsen en bovendien min der gevaar loopen vernietigd te worden, daar de 60 aan boord zijnde bommenwerpers en gevechtsvlieg- ,n Staaf «ouden zijn, iederen aanvaller te verdrijven. Stel bijvoorbeeld het geval, dat in de Stille Zuidzee een zeeslag plaats vindt tusschcn Amerikaansche en andere oorlogsschepen, waarin de eerstgenoemde hulp noodig hebben van vliegtuigen. De kust is te ver af om als basis voor de vliegtuigen te kunnen dienen en er moet dus een vhegkampschip uitgezonden worden, dat zich mogelijk in den Atlantischen Vrecf1n °ilh(\udt- JerW!3l.lf<'n1 luchtschip met vliegtuigen aan boord den afstand tussehen New York en de stille Zuidzee binnen 2dag afgelegd zou hebben, doet een vliegkampschip, dat zijn route door het lanamakanaal moet nemen, er minstens 10 a 12 dagen over en zou bijgevolg veel te laat op het tooneel Aan den strijd verschijnen. Een luchtschip als basis voor vliegtuigen heeft dus groote voordeelcn, en omdat het geraamte van de Los Angelos buitengewoon stevig is, nemen de Amerikaansche ingenieurs thans tal- Sirmen°w^T?len materiaal, ten einde na te gaan of de bovengenoemde plannen tot uitvoering gebracht

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 31