DE HEILIGE WET G. W. Pabst, een regisseur, die reeds verschillende goede filmwerken op zijn naam heeft staan, is ook de maker van dezeHeilige wet, waarin het probleem of misschien beter gezegd: het euvel der echtschei dingen wordt behandeld. Deze Fransche film, welke in ons land door Victoriafilm wordt uitgebracht, is in ver schillende landen met groot enthousiasme ontvangen. Zonder af te dalen in de oorzaken, welke tot de echtscheiding leid den, wordt in deze film voorname lijk de nadruk gelegd op de gevolgen, welke die huwelijksontbindingen veelal met zich meebrengen. F.r schijnen speciale instituten te zijn, waarin de kinderen van deze voormalige echt paren worden ondergebracht, opdat zij geen obstakel vormen voor den nieuwen weg,welken hun oudersgekozenhebben. En het is in een van deze inrich tingen, waarin deze film zich voor namelijk afspeelt. Daar de echtschei ding dikwijls ontaardt in een „dure modegril", zijn het over het algemeen ook zeer kostbare inrichtingen, welke zich met de verdere opvoeding van de „overgeschoten" kinderen belasten. Het ontbreekt den kinderen aan niets - zij krijgen een prima opvoeding en worden zooveel mogelijk in alle ge heimen van het societv-leven ingewijd. Alleen de ouderliefde, de allervoor naamste factor voor de vorming van een kind, ontbreekt natuurlijk geheel. Zij voelen zich reeds jong een sta-in- den-weg voor anderen, als overbodige menschen, die alleen maar plichten en zoo goed als geen rechten hebben. Die wetenschap drukt hen zwaar en maakt hen wrevelig. De aanleiding en de oorzaak is hun betrekkelijk onver schillig. Zij constateeren alleen het feit en daar zij normale kinderen zijn, verbiedt hun kinderliefde h-n, partij te kiezen voor den een of voor de ander. De meisjes hebben besloten een Liga tegen de scheiding ran ouders te vormen en haar presidente wordt afgevaardigd, om een request aan den minister te over handigenwaarin een echtscheidings- verbod geëischt wordt. Niemand heeft voor het meisje Micheline Presle) echter tijd zdfs de bediende van haar vader niet, dus keert zij onverrichterzake weer terug. Des avonds in bed worden alle toebe reidselen besproken om de actie met succes te voeren. De meisjes zijn vast besloten geen genoegen meer te nemen metrde surrogaat-liefde van de directrice, die hun opvoeding moet behartigen. Dank zij de energieke actie van de kinderen gaat het voorgenomen nieuwe huwelijk van den echtscheidingsadvo caat niet êbor. Met groote vreugde deelt de vader (André Luquet.) het verheu gende nieuws aanzijn dochtertje (Miche line Presle) mede. De toeschouwer voelt dat onrecht met hen mee. Hij kan zich volkomen in hun gedachtengang indenken en daar hij van tijd tot tijd een blik achter de coulissen van het ouderleven krijgt, grijpt het hem onwillekeurig aan als hij ziet met welk een gemak sommige menschen in een echtscheiding be willigen en de belangen van het kind en bagatelle behandelen. Is het gebrek aan plichtsbesef* Gedachteloosheid? Onverstand? Of egoïsme? Soms is van alles een beetje voorhanden soms is ook één vaii die begrippen vol doende, maar het resultaat is altijd en onveranderlijk hetzelfde. En als men nu weet, dat in 1845 op de duizend huwelijken slechts één echtscheiding voorkwam en in I935 negentien op de duizend, dan kan een ieder zich voorstellen, dat een film als deze aan het hedendaagsche ge slacht werkelijk iets te zeggen heeft. Dat doet zij dan ook inderdaad en wel op een ontroerende, boeiende en onderhoudende wijze.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 35