*e*ea^i walsen, de werkplaats voor rompenbouw, de beklee- derij, enz. Wanneer het toestel klaar is, wordt liet geheel gedemonteerd en voor het invliegen in gedeel ten getransporteerd naar Schiphol voor de land- en naar Schellingwoude voor de watervliegerij. In technische bladen is het voor en tegen van het bouwen van geheel metalen toestellen in den breede uitgemeten. Ook voor de Fokkerfabriek, wier klas sieke bouw gemengd is: hout, linnen, metaal, is dit een belangrijke vraag en eveneens voor de bewapening van ons land. De metalen vliegtuigen hebben o.a. het voordeel, dat ze beter geschikt zijn voor de ver vaardiging van groote series (een serie geheel metalen bommenwerpers van het type T9 werd kortgeleden door de Fokkerfabriek aan de militaire luchtvaart van Nederlandsch-Indië geleverd), terwijl de hout constructie voor kleinere series belangrijk goedkooper is en bovendien is hierbij reparatie veel eenvoudiger, hetgeen vooral voordeel heeft bij militaire vlieg tuigen, omdat het voor kan komen, dat schade met geringe hulpmiddelen hersteld moet worden. In oorlogstijd spreekt ook het verkrijgen van materiaal terdege mee: het eene land kan zich beter hout, het andere beter metaal verschaffen. Dat zich in deze dagen nog andere moeilijke pro blemen voordoen, spreekt wel vanzelf; een beschou wing hiervan zou minder interessant worden. Een voorbeeld echter voor elk ander bedrijf in Nederland zijn wel de maatregelen, die genomen zijn in verband met de luchtbescherming. Wij maakten bij een oefening mede, dat door een uitgebreide organisatie en door een grondige instructie van het personeel, de fabriek in drie minuten geheel ontruimd was, terwijl verwacht mag worden, dat bij een werkelijk lucht alarm op dezen tijd nog verder zal worden gewonnen. Bij een luchtaan- val blijft slechts een uit dertig man bestaande beschermploeg op de fabriek achter. De voor hen bestem de schuilplaatsen zijn zooveel moge lijk over het terrein verspreid (het overige personeel vlucht in de nabij gelegen polders). Zij zoigen voorde ontsmetting bij gasaanvallen, be perken zooveel als mogelijk de uit werking van eventueele bommen en verrichten alle beschermdiensten, welke noodig mochten zijn. Bij brandalarm (onafgebroken claxon- signalen, diverse alarmen worden door verschillende signalen aange geven) komt bovendien de brand- ploeg in actie, die, evenals de andere beschermdiensten, uitmun tend is toegerust. Een afzonderlijke schuilplaats is nog ingericht voor De brandploeg in actie. bezoekers of zenuwachtige per soneelleden, terwijl op vijf ver schillende plaatsen E.H.B.O.- posten zijn. Bij verduistering wijzen blauwe naar boven toe afgeschermde geleidelichten den weg. Uit deze enkele opmerkingen begrijpt menreedswelk een voor bereiding noodzakelijk was en hoe veelomvattend de uitwer- Als bij de vliegtuigenfabriek van Fokker luchtalarm wordt gegeven, hebben de plm. 2000 employé's de fabriek in 2 min. 24 seconden verlaten. Een der schuilkeldertjesbestemd voor de bij lucht aanvallen op de fabriek achterblijvende beschermploeg. ■Jachtvliegtuigen van de luchtvaart- brigade. king der plannen bleek. Ook bij de Fokkerfabrieken hoopt men, dat ons land voor het oorlogsgeweld gespaard mag blijven. Men zal echter de energie en de kosten, aan het vormen van den lucht beschermingsdienst besteed, niet betreu ren, terwijl wij, burgers en buitenstaan ders, zullen weten, dat evenals geheel Nederland ook onze nationale luchtvaart industrie paraat was! De bekende Fokker 61, de zeer snelle jachtkruiser (475 km. per uur), waarvan een serie in dienst isbij de luchtraartbrigade.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 3