VALSTRIKKEN - Erich von Stroheim en Maurice Chevalier in In deze nieuwe film van Robert Siodmak spelen Erich von Stroheim en Maurice Chevalier naast elkaar. Dit lijkt op het eerste gezicht een vreemde, zoo niet onmogelijke combinatie, doch in werkelijk- heid zijn ze allebei volkomen op hun plaats. Deze film wordt in j Holland door Columbia Booking Ofiice uitgebracht. Later ontmoet Fleury de jonge vrouw van de wereld ale dienst meisje bij een van zijn rijke ken nissen en argwanend ondervraagt hij haar naar haar faites et gestes (Maurice Chevalier en Marie Ilea). De eerste ontmoeting van de rechereheuse (Marie Dea) en den theaterdirecteur Fleury Maurice Chevalier). Het meisje moethaar opdracht getrouw, in den vlottenveroveringszuchtigen jongeman een verdachte zien. wat aan haar sympathie voor hem niet ten goede komt. Oeze film zou géschreven en gemaakt kunnen zijn door Sacha Guitry. Guitry heeft namelijk een speciale voorliefde voor films, welke uit fragmenten zijn opgebouwd, zonder dat evenwel de groote lijn uit het oog wordt verloren. Hiermede willen we allerminst zeggen, dat Siodmak niet voldoende originaliteit van zichzelf zou be zitten om zich met „afkijken" te moeten bezighouden. Het tegen deel is waar. Ook in deze film toont hij zich een meester onder de regisseurs en houdt hij zijn naam hoog van den tijd toen hij nog met Erich Pommer samen werkte. Het onderwerp, dat hij hierin behandelt, is voor het publiek als steeds uiterst dankbaar. Indirect beweegt het zich op het terrein van den handel in blanke slavinnen en indien' dat op zichzelf niet zoo intens tragisch was, zou men kun nen zeggen dat het publiek hier voor steeds een zekere pikante meewarigheid aan den dag legde. De politie, en in het bijzonder Marie Dea en Maurice Chevalier, die in een goe l be grepen samenspel de hoofdrollen van deze fit m vertolken de Fransche Surêté, is steeds op zoek naar ver dwenen meisjes en Siodmak laat nu in deze film het publiek getuige zijn van wat er op zoo'n speur tocht al niet voor den dag komt. Er worden diverse opzienbarende verdwijningen gesignaleerd en de politie krijgt een spoor in handen, waaruit blijkt, dat zij voornamelijk het gevolg zijn van een advertentie, waarin een meisje zonder familierelaties werd ge vraagd. Een meisje wordt in dienst genomen, dat op al die annonces moet reflecteeren en daarbij komt zij met de meest zonderlinge individuen in contact. Welke gevaren een wereldstad herbergen, althans kunnen herbergen, voor jonge vrouwen, komt de toeschouwer zoo en passant te weten. De struggle for life brengt haar vaak in contact met lugubere typen, die soms bewust, soms onbewust oorzaak zijn van heel veel ellende. Er zit een nerveuze spanning in deze film, welke zelfs van het publiek bezit gaat nemen. Maurice speelt vermoedelijk voor den eersten keer van zijn leven een dramatische rol en dat doet hij werkelijk opvallend goed. Hij is de vroolijke Frans, die plotseling van al die misdrijven verdacht wordt, zonder zich op een andere manier te kunnen rechtvaardigen dan door te zeggen: es ist nicht wahr! Erich von Stroheim speelt den waanzinnigen mode-koning en wie hem kent, weet ook hoe hij zoo'n exclusieve rol creëert. Verder spelen nog Pierre Renoir en Marie Dea mee, de laatste als het meisje dat met behulp van de politie moet trachten den sluier, welke over de geheimzinnige verdwijningen ligt, weg te nemen. Zij is een lieve, charmante actri ce, eenvoudig en natuurlijk in haar spel. Brémontière (Pierre RenoirJ, de bezadigde compagnon van Fleurydie zooveel pogingen doet zijn gearres teerden vriend in vrijheid te krijgen, wat hem op eeri onverwachte manier ook werkelijk gelukt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 29