SCHEPEN in oorlogstijd, immun Vijf oceaanreuzen in de haven van New York. Van links naar rechts: de lie de France, de Normandie, de Queen Mary, de Aquitania, en het Italiaansche schip Bex. De heide Britsche schepen zijn grijs geschilderd. Het Britsche s.s. Georgic, gefotografeerd in de naven van New York, met een kanon op den achterstenen. volg van het steeds weer opzoeken van den sinds lang bekenden kortsten weg tussohen twee punten. Als dat in oorlogstijd zoo bleef, was het voor duikbooten ideaal, dan kwam ieder op zijn beurt onder het mes. Om dat te vermijden, zoeken de schepen allerlei andere wegen, die uiteraard omwegen zijn en daarbij is alles aan het inzicht en de fantasie van den kapitein overgelaten. Dan verandert de zeevaart in een soort loterijje treft het of je treft het niet. Doch over het algemeen kan gezegd worden, dat dit een zeer goede regel is. Ditzelfde kan niet gezegd worden van het grijs schilderen, dat wel eenig nut heeft bij vaal en mieze rig weer, doch over het algemeen ziet men bij een schip eerst den rook, dan de omtrekken en daarna pas als het schip tameliik dichtbij is de kleur. In tegenstelling tot den oorlog te land, waarbij particulier eigendom niet dan tegen betaling door een oorlogvoerende in gebruik mag worden geno men, staat de zeeoorlog nog op een zeven tiende- eeuwseh niveau. Daar mag het particulier eigendom van vijandelijke onderdanen zonder vergoeding in beslag worden genomen, eventueel tot zinken worden gebracht. En in verband met de uitgebreide opvat tingen omtrent contrabande en blokkade, die in den wereldoorlog zijn aangenomen en in den huidigen oorlog weer van toepassing worden verklaard, is het voor neutrale koopvaarders wel iets, maar niet heel veel veiliger. Doch het volkerenrecht kunnen we laten rusten. We hebben met de feitelijke omstandigheden te maken en dan zien we, d it de Duitsche schepen van de wereldzeeën verdreven zijn of hoogstens in staat, zich daar aan alle kanten belaagd op te houdendat de ge allieerde schepen betrekkelijk veilig zijn en vrijgesteld van allerlei langdradig onderzoek, doch permanent belaagd worden door Duitsche duikbooten en andere oorlogsschepen en dat ten slotte de neutrale scheep vaart tusschen deze partijen leelijk in het gedrang komt. Onder dergelijke omstandigheden kan het niet anders, of een koopvaarder in oorlogstijd gaat zich voelen als een geitje in een bosch met wolven en vandaar dat alles in het werk wordt gesteld, om het gevaar zooveel mogelijk te ontloopen, zich even tueel t«g;n aanvallen te beschermen en in ieder geval de gevolgen zoo gering mogelijk te maken. Uitgaande van den stelregel, dat voorkomen beter is dan genezen, worden verschillende maat regelen genomen om het gevaar te ontloopen en de eerste en voornaamste luidt: vermijd de regelma tige routes. Het is nu een maal een feit, dat de zee vaart voor een zeer groot gedeelte langs vaste en onveranderlijke trajecten gaat. Dat is het logisch ge- De Statendam van de Hol land-Amerika-lijn in oor- logsV.eedij. 's Nachts worden de letters door schijnwerpers verlicht. Hel schip is voor- loopig opgelegd.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 2