SCHEPEN
in oorlogstijd,
immun
Vijf oceaanreuzen in de haven van New York. Van links naar rechts: de lie de France, de Normandie, de
Queen Mary, de Aquitania, en het Italiaansche schip Bex. De heide Britsche schepen zijn grijs geschilderd.
Het Britsche s.s. Georgic, gefotografeerd in de naven
van New York, met een kanon op den achterstenen.
volg van het steeds weer opzoeken van den sinds lang
bekenden kortsten weg tussohen twee punten. Als
dat in oorlogstijd zoo bleef, was het voor duikbooten
ideaal, dan kwam ieder op zijn beurt onder het mes.
Om dat te vermijden, zoeken de schepen allerlei
andere wegen, die uiteraard omwegen zijn en daarbij
is alles aan het inzicht en de fantasie van den kapitein
overgelaten. Dan verandert de zeevaart in een soort
loterijje treft het of je treft het niet. Doch over het
algemeen kan gezegd worden, dat dit een zeer goede
regel is.
Ditzelfde kan niet gezegd worden van het grijs
schilderen, dat wel eenig nut heeft bij vaal en mieze
rig weer, doch over het algemeen ziet men bij een
schip eerst den rook, dan de omtrekken en daarna
pas als het schip tameliik dichtbij is de kleur.
In tegenstelling tot den oorlog te land, waarbij
particulier eigendom niet dan tegen betaling door
een oorlogvoerende in gebruik mag worden geno
men, staat de zeeoorlog nog op een zeven tiende-
eeuwseh niveau. Daar mag het particulier eigendom
van vijandelijke onderdanen zonder vergoeding in
beslag worden genomen, eventueel tot zinken worden
gebracht. En in verband met de uitgebreide opvat
tingen omtrent contrabande en blokkade, die in den
wereldoorlog zijn aangenomen en in den huidigen
oorlog weer van toepassing worden verklaard,
is het voor neutrale koopvaarders wel iets, maar niet
heel veel veiliger.
Doch het volkerenrecht kunnen we laten rusten.
We hebben met de feitelijke omstandigheden te
maken en dan zien we, d it de Duitsche schepen van de
wereldzeeën verdreven zijn of hoogstens in staat, zich
daar aan alle kanten belaagd op te houdendat de ge
allieerde schepen betrekkelijk veilig zijn en vrijgesteld
van allerlei langdradig onderzoek, doch permanent
belaagd worden door Duitsche duikbooten en andere
oorlogsschepen en dat ten slotte de neutrale scheep
vaart tusschen deze partijen leelijk in het gedrang
komt.
Onder dergelijke omstandigheden kan het niet
anders, of een koopvaarder in oorlogstijd gaat zich
voelen als een geitje in een bosch met wolven en
vandaar dat alles in het werk wordt gesteld, om
het gevaar zooveel mogelijk te ontloopen, zich even
tueel t«g;n aanvallen te beschermen en in ieder geval
de gevolgen zoo gering mogelijk te maken.
Uitgaande van den stelregel, dat voorkomen
beter is dan genezen, worden verschillende maat
regelen genomen om het gevaar te ontloopen en de
eerste en voornaamste
luidt: vermijd de regelma
tige routes. Het is nu een
maal een feit, dat de zee
vaart voor een zeer groot
gedeelte langs vaste en
onveranderlijke trajecten
gaat. Dat is het logisch ge-
De Statendam van de Hol
land-Amerika-lijn in oor-
logsV.eedij. 's Nachts worden
de letters door schijnwerpers
verlicht. Hel schip is voor-
loopig opgelegd.