En ook tegen vliegtuigen baat het niet, omdat deze
behoudens in uitzonderlijk donkere nachten
gemakkelijk het witte, schuimende kielwater op
merken.
Ook het zigzagvaren kan niet onverdeeld ge
prezen worden, vooral niet bij matig snelle schepen.
Gesteld, men wil noordoost koersen en stoomt dan
beurtelings oost en noord, met iedere tien minuten
een koerswijziging. Het gevolg is dat men in den
koers noo doost minder opschiet, waardoor een duik
boot de kans krijgt om onder water het schip voor
bij te komen en het daarna op korten afstand
aan te houden.
Meer afdoend hleek een simpel trucje: het uit de
midscheeps plaatsen van de masten, waardoor de
duikbootkapiteins gewend aan nette, mid-
scheepsche masten den koers verkeerd berekenden
en hun torpedo verkeerd schoten. Dit had juist daar
om zoo'n succes, omdat de duikbootkapiteins, met
hun laag uitzichtpunt, gewend waren aan den
stand der masten -- meer of minder „open"
den koers te gissen. Maar wel vereischt het verplaat
sen der masten een vrij omvangrijke verbouwing.
Een even listige zet bleek het tevens om vooral
bij groote schepen op de witte of lichtgrijze huid
een torpedojager te schilderen. Het effect werd dan
verhoogd, door aan de toppen der „schoorsteenen"
in zachte teer gedrenkte dotten poetskatoen te
laten smeulen, terwijl een op de plaats van den
geschilderden voorsteven aan de huid geklonken
richel voor een bedrieglijk echte „boeggolf"
zorgde. Zelfs neutrale zeelieden prezen het verras
sende effect en het lijdt geen twijfel, of menig duik
bootcommandant heeft zich door zoo'n geschilderden
torpedojager laten intimideeren.
Ondan' s al deze trucs werden de schepen toch door
duikboot m lastig gevallen en om ze dan een kans te
geven alsnog te ontkomen, heeft men de schepen met
geschut uitgerust. En al moet worden toegegeven,
da deze kanonnen menig schip hebben gered, toch zijn
de resultaten niet geheel bevredigend geweest. Vaak
l)e bewapende Britsche stoomer Silver Laurel arriveert na een moeilijke
over den Atlantischen Oceaan in een Amerikaansche haven.
was het moeilijk een kanon op een volgebouwd
achterschip te plaatsen, terwijl het bijna immer
uiterst lastig was, om een voldoend sterke opstelling
te vinden. Een kanon toch ondervindt een zwaren
terugschok en om dien behoorlijk opte vangen,verviel
men dikwijls in uitgebreide versterkingsmaatrege'en.
En nóg is het voorgekomen, dat het kanon tijdens de
actie los ging zitten.
Veel ig er getobt met de geoefendheid van het
geschutp'ersoneel, dat doorgaans bestond uit één
of twee beroepskanonniers, die slechts een haastige
oorlogstraining hadden genoten, aangevuld door
daarvoor aangewezen leden van de bemanning, die
er nog minder kaas van hadden gegeten. Om niet
eens te spreken van de talrijke malen, dat de be
roepskanonniers doodelijk zeeziek in hun kooien
lagen. Heel vaak bleken de bewapende koopvaarders
niet tegen de getrainde duikbootlieden opgewassen,
terwijl andere keeren het moreel van de verdedigers
beneden elke kritiek was. Verschillende malen zijn
er woedende gevechten geleverd, waarin de koop
vaarder met eere onderging
of gelukkig ontsnapte, doch
talrijke malen is het ook
gebeurd, dat de bemanning
het na een eersten treffer
opgaf. Vooral gekleurde
zeelieden Ohineezen en
Britsch-Indiërs bleken
slechte vechtersbazen, die
liever roeiden in de redding--
boot, dan op hun schip te
sneuvelen.
Trouwens, ook de duik-
bootvaarders hadden hun
trucs tegen het geschut.
Dan doken ze van dichtbj
op, waarna ze onmiddellijk
het stukgeschut onder
mitrailleurvuur namen. En
terwijl het schip werd aan
gehouden, bleef het ge-
schutpersoneel niets anders
te doen, dan zich in het
gangetje gedekt op te
houden. Ondanks al deze
heeft
Nooit zijn de sloepen beter
in orde dan in oorlogstijd.
Een kijkje langs den zij
wand van het Engelsche
schip Arondara Star. De
stormladders hang en op
gerold gereed. Men be-
g ijpt hoe moeilijk het is
om oude menschen en kin
deken langs zoo'n Ico 'Irechte
ladder veilig in de sloepen
te brengen.
tekortkomingen
Engeland toch weer
een aantal koopvaar
ders bewapend, in de
welgegronde hoop, dat
het, met vermijding
van de vroegere fou
ten, thans betere resul
taten zal bereiken.
Een andere maatregel wordt ten slotte getroffen
door de neutrale scheepvaart, die alles in het werk
stelt, om haar schepen zoo goed mogelijk kenbaar
te maken. Daartoe worden op de huid zoowel de
natievlag als de naam van het schip en die van het
land van herkomst geschilderd. Dat zou een heel
goede maatregel kunnen zijn, doch het ongeluk wil,
dat deze maatregelen door de oorlogvoerenden
worden overgenomen. Hst wordt nog steeds geoor
loofd geacht, zich door andermans naam en vlag te
beschermen, in welk opzicht het in den oorlog te
land netter toegaat. Zoolang de vijanden s'eshts
elkander dwars zitten, gaat het nog, doch zóó
worden de neutralen de dupe en er is voorloopig geen
uitzicht, dat dit zal veranderen.
Ongeacht de talrijke maatregelen gebeurt het nog
dagelijks, dat schepen in den grond worden geboord
en dan blijft slechts de hoop op de reddingbooten.
Over de voor- en nadeelen van de verschillende
soorten reddingbooten zijn boeken vol geschreven;
de patenten om de booten te water te laten zijn even
talrijk als de merken lucifers en dus moeten we ons
tot het uiterste beperken. En dan kan gezegd
worden, dat de booten een redelijke veiligheid geven
alstusschen het torpedeeren en hst zinken niet te
weinig tijd verloopt; het schip stil of vrijwel s'il ligt;
als de booten tijdens het te water laten niet defect
raken en de behandeling deskundig geschiedt.
Verder komt het er op aan, dat de menschen veilig
en wel in de booten komen, wat vooral bij passagiers
de grootste moeilijkheden oplevert, terwijl ten slotte
in de te water gelaten boot met beleid moet worden
opgetreden. Het beste is vooral in een boot vol
passagiers rustig te wachten, tot de op de nood
seinen toegesnelde schepen hulp komen bieden.
Het behoeft ten slotte geen betoog, dat het in deze
oorlogsomstandigheden beter is van de zee weg te
blijven. Het risico is voor één reis niet zoo groot,
maar het bestaat wel degelijk. We kunnen bewonde
ring koesteren voor hen, die ondanks deze gevaren
toch doorvaren, om hun land van het noodige te
voorzien, doch er is geen aanleiding, zonder dringende
noodzaak hun voorbeeld te volgen. Tegenwoordig
heid van geest is goed, afwezigheid van lichaam
beter. TH. E. BOOSMAN
Een Kanaalboot, welke tot hospitaalschip is omgebouwd, in een Zuid-Engelsche
haven. Men lette op het tweede schip, dat met zigzaglijnen beschilderd is, waar
door van verre een bedrieglijke indruk gevestigd wordt. Het hospitaaLchip is niet ge
camoufleerd en draagt duidelijk de kenmerken, welke internationaal voorgeschreven zijn
De Aquita'iia, een der
grcote mailschepen van
de Cunard Line, in het
g: ijze ooilogslcleed. Het ver
blindend witte kielwater
blijjt echter uit de lucht
zichtbaar.
£38: