HET DEENSCHE „SCHIPHOL" Dit is <le Daniaeen D.D.L.-Condor-vliegtuig voor den luehtdiemt op Louden. Het vliegtuig bezit 4 It.MM .- motoren en heelt een kruissnelheid von 335 km. per nur. Om verwisseling niet andere vliegtuigen te voorkomen zijn de Condor-vliegtuigen geheel oranje geverfd, met den naam Danmark in groote zwarte letters op den rug. In het wijde vlakte land ligt de vlieghaven van Denemarken KastrupDeze foto toont de admi nistratieve gehouwen van de Deensehe luchtvaart. Sinds het uitbreken van den oorlog is de belang rijkheid van hel vliegveld „Kastrup" bij Kopenhagen als centrum van luchtverkeer aanmerkelijk gestegen. Voordien, onder normale omstandigheden, waren vooral Berlijn en Am sterdam de knooppunten van de Kuropeesehe luehtverkeerslijnen. Maar toen vooral gedurende de eerste twee maanden van den oorlog zoo groote moeilijkheden ontstonden, dat verschillende lijnen moesten worden opgeheven en bijna alle veranderd, kreeg Denemarken zijn kans. En deze kans heeft het land terdege benut. Vlak bij de Deensehe hoofdstad zooals hier bij Amsterdam lag reeds een prachtig modern vlieg veld gereed, met weidsche moderne gebouwen en lange gladde startbanen. Bijna te groot en te mooi voor het vrij geringe luchtverkeer van voor den oor log, maar buitengewoon geschikt 0111 een plaats in te nemen als Europeesch centrum van luchtverkeer naast de ietwat verminderde belangrijkheid van Berlijn, Londen en Amsterdam. En al hebben vooral de laatstgenoemde twee zich in deze laatste maanden weer in zooverre hersteld, dat met uitzondering van bepaalde lijnen naar de andere werelddeelen er weer een geregeld „doorgangs- verkeer" plaats heeft, toch behoudt het K open - liaagsche vliegveld zijn eenmaal veroverde plaats. De hoofdhal van hei Deensehe vliegstation in ..Kastrup". Het geheele gebouwencomplex is uiterst modern, reet wit en blinkend staal, met wijde ramen. De inrichting van de Condor-vliegtuigen der D.D.L.. die den dienst op Londen onderhouden, is zeer gezellig en com fortabel. Stewardessen zorgen voor de bediening en het „welbehagen" der passagiers. Rusland via Stockholm. Enkele van deze lijnen zijn van den laatstee tijd, zoodat heden het luchtverkeer van uit „Kastrup" grooter is dan gewoonlijk in dit jaargetijde. Voor de lijn naar Berlijn worden bijna uitsluitend drie- motorige Junker-vliegtuigen gebruikt. Op 13 November 193$) opende de D.D.L. een route K open hagen-A mstcrda m-J .ondenwaarvoor de groote Con dor-vliegtuigen gebruikt, worden. Deze lijn maakt het moge lijk de Engelsche hoofdstad in één dag te bereiken. Om een verwisseling met andere passagiersvliegtuigen te voor komen zijn de Condor-vliegtuigen geheel oranje geverfd met het woord Danmark in groote zwarte letters boven op den rug van liet vliegtuig. Juist zooals onze K.L.M. heeft ook de Deensehe lucht vaart stewardessen in dienst, wier uniform op die van onze Nederlandsche stewardessen lijkt. Nu vooral door de ligging van het land, het reizen per trein en hoot zoo veel moeilijker is geworden, maken de Denen meer dan ooit gebruik van hun zeer moderne on comfortabele vliegtuigen. De Dania". 'n Condor-vliegtuig voor den dienst Kopenhagen-Landen, met enkele buitenlandsche vliegtuigen op het platform van de vlieghaven „Kastrup". Op 4 October 1939 gelukte het de D.D.L. (Det Danske Luftfartselskab) de route Ko- penhagen-Berlijn te heropenen, een zeer belangrijke lijn, want vanuit Berlijn kan een verbinding met zeer veel Zuid-Europeesche steden verkregen worden, o.a. met Venetië, Rome, Boedapest, Boekarest en Belgrado. Vanuit Kopenhagen bestaan er directe ver bindingen met Gothenburg en Oslo, met Finland, de Baltische landen en met

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 34