HET DEENSCHE
„SCHIPHOL"
Dit is <le Daniaeen D.D.L.-Condor-vliegtuig voor den
luehtdiemt op Louden. Het vliegtuig bezit 4 It.MM .-
motoren en heelt een kruissnelheid von 335 km. per nur.
Om verwisseling niet andere vliegtuigen te voorkomen zijn
de Condor-vliegtuigen geheel oranje geverfd, met den naam
Danmark in groote zwarte letters op den rug.
In het wijde vlakte land ligt de vlieghaven van
Denemarken KastrupDeze foto toont de admi
nistratieve gehouwen van de Deensehe luchtvaart.
Sinds het uitbreken van den oorlog is de belang
rijkheid van hel vliegveld „Kastrup" bij
Kopenhagen als centrum van luchtverkeer
aanmerkelijk gestegen. Voordien, onder normale
omstandigheden, waren vooral Berlijn en Am
sterdam de knooppunten van de Kuropeesehe
luehtverkeerslijnen. Maar toen vooral gedurende de
eerste twee maanden van den oorlog zoo groote
moeilijkheden ontstonden, dat verschillende lijnen
moesten worden opgeheven en bijna alle veranderd,
kreeg Denemarken zijn kans. En deze kans heeft het
land terdege benut.
Vlak bij de Deensehe hoofdstad zooals hier bij
Amsterdam lag reeds een prachtig modern vlieg
veld gereed, met weidsche moderne gebouwen en
lange gladde startbanen. Bijna te groot en te mooi
voor het vrij geringe luchtverkeer van voor den oor
log, maar buitengewoon geschikt 0111 een plaats in te
nemen als Europeesch centrum van luchtverkeer
naast de ietwat verminderde belangrijkheid van
Berlijn, Londen en Amsterdam.
En al hebben vooral de laatstgenoemde twee zich
in deze laatste maanden weer in zooverre hersteld,
dat met uitzondering van bepaalde lijnen naar de
andere werelddeelen er weer een geregeld „doorgangs-
verkeer" plaats heeft, toch behoudt het K open -
liaagsche vliegveld zijn eenmaal veroverde plaats.
De hoofdhal van hei Deensehe vliegstation in ..Kastrup". Het geheele gebouwencomplex is uiterst
modern, reet wit en blinkend staal, met wijde ramen.
De inrichting van de Condor-vliegtuigen der D.D.L.. die
den dienst op Londen onderhouden, is zeer gezellig en com
fortabel. Stewardessen zorgen voor de bediening en het
„welbehagen" der passagiers.
Rusland via Stockholm. Enkele van deze lijnen zijn
van den laatstee tijd, zoodat heden het luchtverkeer van
uit „Kastrup" grooter is dan gewoonlijk in dit jaargetijde.
Voor de lijn naar Berlijn worden bijna uitsluitend drie-
motorige Junker-vliegtuigen gebruikt.
Op 13 November 193$) opende de D.D.L. een route
K open hagen-A mstcrda m-J .ondenwaarvoor de groote Con
dor-vliegtuigen gebruikt, worden. Deze lijn maakt het moge
lijk de Engelsche hoofdstad in één dag te bereiken. Om
een verwisseling met andere passagiersvliegtuigen te voor
komen zijn de Condor-vliegtuigen geheel oranje geverfd
met het woord Danmark in groote zwarte letters boven
op den rug van liet vliegtuig.
Juist zooals onze K.L.M. heeft ook de Deensehe lucht
vaart stewardessen in dienst, wier uniform op die van
onze Nederlandsche stewardessen lijkt. Nu vooral door
de ligging van het land, het reizen per trein en hoot zoo
veel moeilijker is geworden, maken de Denen meer dan ooit
gebruik van hun zeer moderne on comfortabele vliegtuigen.
De Dania". 'n Condor-vliegtuig voor den dienst Kopenhagen-Landen, met enkele buitenlandsche vliegtuigen
op het platform van de vlieghaven „Kastrup".
Op 4 October 1939 gelukte het de D.D.L.
(Det Danske Luftfartselskab) de route Ko-
penhagen-Berlijn te heropenen, een zeer
belangrijke lijn, want vanuit Berlijn kan een
verbinding met zeer veel Zuid-Europeesche
steden verkregen worden, o.a. met Venetië,
Rome, Boedapest, Boekarest en Belgrado.
Vanuit Kopenhagen bestaan er directe ver
bindingen met Gothenburg en Oslo, met
Finland, de Baltische landen en met