DENEGEN VRI/GEZELLEN dat overduidelijk zien en geneert er zich niet voor. Negen zwervers komen er op af en alle negen krijgen kost en inwoning na zich eerst bereid verklaard te hebben zoo'n huwelijk te willen aangaan, waarbij uitsluitend de wettelijke formaliteiten vereischt wor den. Zeven pensionnaires krijgen ieder een willekeu rige vrouw toebedeeld, die na de plechtigheid weer verdwijnt. De mannen blij ken echter zoo maar niet geneigd van hun pasver- worven „schatten" afstand te doen en dus gaan ze reeds denzelfden avond bij hun echtgenooten op be zoek. En ieder treft de zijne natuurlijk in een ge- alarmeerden toestand aan. De een is welkom de ander niet. Zij beleven alle maal wat en het zijn voor namelijk die belevenissen, welke evenzoovele verras singen vormen, en deze film tot zoo'n vroolijk ge heel maken. Want stel u eens voor, dat tijdens een intiem diner van een dame uit de groote wereld plotseling een lich telijk miskleed individu De zwervers vemen met verbazing kennis van het feit, ilat voor alle mule Fransehe ■vrijgezellen een tehuis werd gesticht en oogenblikkelijk maken zij aanstalten zich daar te melden. JeanLccuyer Sacha Guitig als directeur van het tehuis en aanstichter van de schijn huwelijken, door rijke bui- tenlandsche vrouwen met de bewoners van het huis aangegaan, tervrille van de Fransehe nationaliteitKen van de „klanten"gravin Stoeia Batehefskaja onder teekent het contract. binnenkomt en pretendeert de echtgenoot vgn de gast vrouw te zijn, of dat een meisje, dat juist op het punt staat een schitterende partij te doen, onverwacht den ouden baas ziet ver schijnen, dien zij dienzelf den morgen op het stad huis getrouwd heeft om de Fransehe nationaliteit te krijgen. Het zijn aar dige conflicten, welke niet zullen nalaten den toe schouwer prettig te stem men. Vanzelfsprekend speelt Sacha" Guitry weer de aller voornaamste rol, terwijl hij zoowel door zijn vrouw als door een staf andere voor aanstaande acteurs uit de Fransehe filmindustrie ge assisteerd wordt. Door de N.V. Europa-film wordt dit montere product in Neder land uitgebracht. Niemand zal ontkennen, dat Sacha Guitry een speelschen en vaak zeer origineelen geest bezit. De films, welke hij tot nog toe gebracht heeft, waren daar het bewijs van. „De Paarlen van de Kroon", „De Roman van een Valschspeler" en nu weer deze „Negen Vrijgezellen". Wij voor ons be schouwen zijn verhaal van den valschspeler nog steeds als zijn allerbeste werk, waarin hij het publiek als 't ware overrompelde met een filmtrouvaille, al was de story zelf ook zeker niet van charme gespeend. Het zijn echter voornamelijk zijn ideeën, welke het doen. Zoo heeft hij thans van de zoogenaamde formeele huwelijken een spannend verhaal gemaakt. Ieder weet hoe in sommige landen in de laatste jaren schijnhuwelijken werden gesloten, om daardoor de vrouwelijke partij de nationaliteit van een land te bezorgen. Guitry richt nu een instituut daarvoor op onder het mom van vrijgezellentehuis voor ouden van dagen. Hij zelf is de directeur, die om den drom mel niet uit menschlievendheid handelt. Hij laat De idee, het scenario, de regie en de dialoog zijn van Sacha Guitry, waar uit andermaal de veelzijdigheid van dezen Franschen acteur blijkt. Midden onder het diner van Margaret (derde van links) verschijnt de oude zwer ver, met wien zij dienmorgen in het huwelijksbootje is gestapt. Man het slot van deze penibele ontmoeting blijkt, dat een zwerver soms ook een heer kan zijn.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 24