DENEGEN
VRI/GEZELLEN
dat overduidelijk zien en
geneert er zich niet voor.
Negen zwervers komen er
op af en alle negen krijgen
kost en inwoning na zich
eerst bereid verklaard te
hebben zoo'n huwelijk te
willen aangaan, waarbij
uitsluitend de wettelijke
formaliteiten vereischt wor
den. Zeven pensionnaires
krijgen ieder een willekeu
rige vrouw toebedeeld, die
na de plechtigheid weer
verdwijnt. De mannen blij
ken echter zoo maar niet
geneigd van hun pasver-
worven „schatten" afstand
te doen en dus gaan ze
reeds denzelfden avond bij
hun echtgenooten op be
zoek. En ieder treft de
zijne natuurlijk in een ge-
alarmeerden toestand aan.
De een is welkom de
ander niet. Zij beleven alle
maal wat en het zijn voor
namelijk die belevenissen,
welke evenzoovele verras
singen vormen, en deze
film tot zoo'n vroolijk ge
heel maken.
Want stel u eens voor,
dat tijdens een intiem diner
van een dame uit de groote
wereld plotseling een lich
telijk miskleed individu
De zwervers vemen met verbazing kennis van het feit, ilat voor alle mule
Fransehe ■vrijgezellen een tehuis werd gesticht en oogenblikkelijk maken zij
aanstalten zich daar te melden.
JeanLccuyer Sacha Guitig
als directeur van het tehuis
en aanstichter van de schijn
huwelijken, door rijke bui-
tenlandsche vrouwen met
de bewoners van het huis
aangegaan, tervrille van de
Fransehe nationaliteitKen
van de „klanten"gravin
Stoeia Batehefskaja onder
teekent het contract.
binnenkomt en pretendeert
de echtgenoot vgn de gast
vrouw te zijn, of dat een
meisje, dat juist op het
punt staat een schitterende
partij te doen, onverwacht
den ouden baas ziet ver
schijnen, dien zij dienzelf
den morgen op het stad
huis getrouwd heeft om
de Fransehe nationaliteit
te krijgen. Het zijn aar
dige conflicten, welke niet
zullen nalaten den toe
schouwer prettig te stem
men.
Vanzelfsprekend speelt
Sacha" Guitry weer de aller
voornaamste rol, terwijl hij
zoowel door zijn vrouw als
door een staf andere voor
aanstaande acteurs uit de
Fransehe filmindustrie ge
assisteerd wordt. Door de
N.V. Europa-film wordt dit
montere product in Neder
land uitgebracht.
Niemand zal ontkennen, dat Sacha Guitry een
speelschen en vaak zeer origineelen geest bezit.
De films, welke hij tot nog toe gebracht heeft,
waren daar het bewijs van. „De Paarlen van de
Kroon", „De Roman van een Valschspeler" en nu
weer deze „Negen Vrijgezellen". Wij voor ons be
schouwen zijn verhaal van den valschspeler nog
steeds als zijn allerbeste werk, waarin hij het publiek
als 't ware overrompelde met een filmtrouvaille, al
was de story zelf ook zeker niet van charme gespeend.
Het zijn echter voornamelijk zijn ideeën, welke
het doen. Zoo heeft hij thans van de zoogenaamde
formeele huwelijken een spannend verhaal gemaakt.
Ieder weet hoe in sommige landen in de laatste jaren
schijnhuwelijken werden gesloten, om daardoor de
vrouwelijke partij de nationaliteit van een land te
bezorgen. Guitry richt nu een instituut daarvoor op
onder het mom van vrijgezellentehuis voor ouden
van dagen. Hij zelf is de directeur, die om den drom
mel niet uit menschlievendheid handelt. Hij laat
De idee, het scenario, de regie en
de dialoog zijn van Sacha Guitry, waar
uit andermaal de veelzijdigheid van
dezen Franschen acteur blijkt.
Midden onder het diner van Margaret (derde van links) verschijnt de oude zwer
ver, met wien zij dienmorgen in het huwelijksbootje is gestapt. Man het slot van
deze penibele ontmoeting blijkt, dat een zwerver soms ook een heer kan zijn.