f 17 Jit nieuwe motortorpedobooten rati de Engelsche riool kunnen een enorme snelheidontwikkelen. Zij zijn bewapend mettorpedo's, luchtafweergeschut en diep lebommen. woordig. Bij 't gesprek werd gebruik gemaakt van '11 tolk, aangezien Von ftibbentrop in 't begin van den oorlog besloten beeft niet meer Engelsoli te spreken. GEHEIME ZENDER VOOR SPIONAGEDIENSTEN ONTDEKT stuurman zich met de papieren naar de duikboot had begeven en deze waren nagezien, werden hem nog enkele nadere vragen gesteld. Hierna werd mede gedeeld, dat het schip de reis kon vervolgen. Aangezien het hier een schip betreft, in dezelfde omstandigheden verkeerende als het getorpedeerde stoomschip „Burgerdijk", wordt het te bevoegder plaatse als een eisch van billijkheid tegenover de Duitsche marine en degenen, die hare gedragslijn bepalen, aangemerkt, dat ook aan dit voorval, waarbij de duikboot zich geheel volgens de hierbij geldende maatstaven heeft gedragen, openbaarheid worde gegeven. DUITSCH VEIEGTE1IG BESCHIET BEEGISCHE JAGERS In den loop van den dag. rond 12 nuf 15, heeft een peloton van drie Belgische éénpersoonsvliegtuigen, dat boven de provincie Luxemburg patrouilleerde in de omgeving van Saint Hubert, een sterk bewapend Duitsch vliegtuig van het type Donder 17 met ver scheidene militairen bemand achterhaald. I)e Bel gische piloten omringden bet Duitsche vliegtuig, dat plotseling een hevig vuur op hen opende. Een der Belgische vliegtuigen werd verscheidene malen getroffen. Van een ander toestel werden de machine geweren beschadigd. De leider der patrouille, onder-luitenant Henrard, zette de achtervolging voort. Zijn vliegtuig werd neergeschoten. Henrard werd gedood, zijn toestel vernield. Het Duitsche toestel was 'n zg. „vliegend fort", uitgerust met twee geschuttorens, zoodat voor de bediening van het geschut alleen al een man of vijf aan boord zijn. De drie Belgische jagers waren één persoonsvliegtuigen. van het eerste werd de mitrail leur defect geschoten en de piloot sprong, toen zijn toestel met kogels doorzeefd was, met behulp van zijn valscherm omlaag. Het tweede vliegtuig werd aan een olieleiding geraakt, doch de piloot slaagde er in het toestel aan den grond te zetten. Het derde vliegtuig werd in brand geschoten, de bestuurder kwam oin het leven. Duitsche zoowel als Engelscho vliegtuigen schon den ook weer het Nederlandse!' territorium. Zij wer den beschoten. In den afgeloopen nacht meldde 'n onderofficier aan het politie-bureau tusschen half twaalf en twaalf uur lichtseinen te hebben opgemerkt in westelijke richting, l it inmiddels ingewonnen inlichtingen bleken de signalen ook waargenomen te zijn door de luchtwacht te Hoorn en wel ongeveer ter hoogte van het vliegveld te Bergen. Het signaal bestond uit tamelijk hoog uiteenspattende vuurballen. Het ver schijnsel werd achtmaal waargenomen met een tus- schenruimte van 2 a 3.minuten. BRITSCHE BEOKKADE-MAATREGEEEN De Britsehe ambassade heeft vandaag den Ameri- kaanschen oliemaatschappijen medegedeeld, dat voor een onbepaalde periode geen navicerts zullen worden afgegeven om de verscheping van smeerolie naar Nederland, België of Denemarken door de Duitsche blokkade te vergemakkelijken. De Britsehe autoriteiten hier verklaren, dat dit besluit genomen is, omdat een onderzoek heeft aan getoond, dat de voorraden smeerolie voor deze landen Men meldt van welingelichte zijde, dat op 17 Fe bruari op 300 mijl bewesten de SeiUy-eilanden het Nederlandsche s.s. „Soesterberg", geladen met maïs voor de Nederlandsche regeering, door een Duitsche onderzeeboot werd aangehouden. Nadat de eerste Naar aanleiding van het feit, dat Zaterdag een Belgisch jachtvliegtuig is neergeschoten en twee onklaar werden gemaakt, deelt men van Duitsche zijde mede, dat de vliegtuigcommandant meende met Engelsche Hurricane-toestellen te doen te heb ben. De Duitsche regeering heeft intusselien aan den Belgisehen ambassadeur haar leedwezen betuigd. De Nederlandsche schepen „St. Annaland" en „Schieland" zijn na hun vertrek uit New Castle 011 Tyne door een onbekend gebleven vliegtuig met mitrailleurvuur bestookt. Ten aanzien van het besluit der Engelsche regee ring om geen vervoer van Duitsche kolen met Itali- aansche schepen meer toe te staan, wordt vernomen, dat de Italiaansche vloot van vijftien schepen, die nog in Rotterdam ligt, het kolenladen kan beëindi gen en nog naar Italië kan vertrekken. Sumner Welles heeft vandaag Berlijn verlaten, na eerst nog een onderhoud te hebben gehad met Hess en Göring, De Rotterdamsche justitie is er na een uitermate grondig en veelomvattend onderzoek, dat vele weken in beslag heeft genomen, in geslaagd een opzienba rende spionnage-affaire tot ontknooping te brengen, ten gevolge waarvan zich dezer dagen de Neder lander P. B. uit Schiebroek, en de. Duitsclier IIDre- ves uit Essen die, zooals men zich herinneren zal, eenigen tijd geleden werden gearresteerd, voor de Rotterdamsche rechtbank zullen moeten verant woorden. v Het gaat hier orn een hoogst belangrijke schakel in de keten van spionnage-affaires, die den laatsten tijd aan het licht zijn gekomen en die oogenschijnlijk niet met. elkaar in verband staan, doch waarvan men de overtuiging heeft, dat zij alle deel uitmaken van een wijdvertakt net, dat waarschijnlijk onder cen trale leiding staat. De affaire, welke thans tot klaarheid is gekomen, heeft betrekking op het overseinen van berichten naar Duitschland met behulp van een geheimen zen der, welke in een villa te Schiebroek was opgesteld. Reeds geruimen tijd geleden waren justitie en politie er achter gekomen, dat zich in dit plaatsje een ge heime zender moest bevinden, die weerberichten uit zond, welke bestemd waren voor Duitschland en die speciaal voor de militaire luchtvaart van dit land van het hoogste belang waren. Sedert het uitbreken van den oorlog beschikt men in Duitschland niet meer over gedetailleerde weerberichten van den weer- toestand in West- Europa. Door middel van den geheimen zen der te Schiebroek werden deze berich ten in voor leeken volkomen onbegrij pelijke code-signa len uitgezonden, hetgeen meerma len per dag ge beurde, zoodat de Duitsche vliegers op elk moment van den dag volkomen op de hoogte waren van den weerstoe- stand in liet wes ten, hetwelk voor het maken van luchtraids, verken ningsvluchten en bombardements- vluchten van zeer veel belang voor hen was. Caricatuur ran Sir John Simon, Engelseh minister van finan ciën die op 2 Maart j.l. een radiorede hield, waarin hij verklaarde, dat Engeland slechts één doel kende: het Hitlerdom te doen verdwijnenm Zaterdag 2 Maart Zondag 3 Maart Caricatuur van den Duitsch en minister van propaganda, dr. Goebbels, die op 2H Februari een rede te Miinehen hield, waarin hij ver klaarde, dat de oor log een strijd op le- r, n en dood zou zijn meer dan genoeg zijn voor eenige maanden en aan vullende importen mogelijkerwijs naar Duitschland ver huizen. De Britsehe regeering tracht nu een overeenkomst te bereiken met Nederlandsch e, Belgische en Deensche importeurs inzake de normale hoeveelheden smeerolie, die zij zullen invoeren. De Britsehe ambassade lichtte het besluit nog toe met de mededeeling, dat slechts die Amerikaansche exporteurs de aanzegging hebben gekregen, die in de voorafgaande periode navicerts hebben aangevraagd. Navicerts zijn verklaringen, waarin tegen het ver voer van de betreffende stoffen door de blokkeerende mogendheden geen bezwaar wordt gemaakt, zoodat de contróle sneller verloopt. Sumner Welles heeft 'n bezoek van bijna anderhalf uur aan Hitier gebracht. De Finsche troepen zijn bezig, hun stellingen in de tweede verdedigingslinie te verlaten om zich op de derde linie terug te trekken. Deze linie loopt onmid dellijk ten oosten van Viborg. De Finnen beschikken thans over een ruim ge zichtsveld, in tegenstelling tot de Sovjet-troepen. Drie weken lang heeft men deze opstellingen in het rotsige terrein met zijn vele natuurlijke schuilplaatsen kunnen voorbereiden. Bovendien heeft de derde linie slechts een frontbreedte van dertig km., terwijl de tweede vijftig km. breed was. Ondanks deze optimistische voorstelling van den terugtocht ziet men ten aanzien van Finland de toekomst donker in.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 17