Zomer-tentoonstelling
VAN DE NEDERLANDSCHE
CONFECTIE-INDUSTRIE
Nadat van den winter in ons land lang voor
dat Parijs er aan dacht om de kaarten op
tafel te gooien de voorjaars- en zomer-
modellen reeds getoond waren, werden de inkoopers
thans in de gelegenheid gesteld om kennis te nemen
van de voor midzomer vervaardigde modellen. Het
blijft steeds een open vraag, waarom de Nederland-
sche confectie-industrie zich niet beter aanpast aan
de specifieke eischen voor het figuur van de door
snee Hollandsche vrouw en zelfs in tegendeel nog
grijpt naar garneeringen, die het figuur nog zwaarder
doen schijnen. Waarom de heup-verbreeding, die toch
absoluut afgedaan heeft en die toch zeer beslist met
afkleedt, hier nog voor een enkele house-coat en
avondtoilet gehandhaafd bleef, is ook al een raadsel.
Wat meer beperking zou hier slechts winst betee-
De vertooning in het voor het grootste gedeelte
door mannen van het vak bezette Carlton-restaurant
vangt aan met enkele house-coats, het moderne klee-
dingstuk voor degenen, die het zich graag gemakke
lijk maken in huis. Housecoats, die men toch het
liefst van practisch waschbaar materiaal zal zien,
zooals in Amerika te doen gebruikelijk is, doch die
hier van pompeus kunstzijden materiaal als glan
zend satijn en moiré gebracht werden. Een exem
plaar van oud-rose vertoonde zelfs een queue de
Paris en de reeds gewraakte heup-verbreeding. Daal
de luxe-vrouw niet naar deze kunstzijden exemplaren
zal grijpen en deze pracht alleszins ongeschikt is vooi
het vrouwtje, dat in huis zelf aanpakt, ware een
smaakvolle cretonne waarschijnlijk wel zoo practisch
geweest.
Wat de mantels betreft zoowel de losse swag
gers als de meer gekleede eenigszins aangesloten
modellen schittert het in Frankrijk nog altijd op
den voorgrond tredende zwart vrijwel door afwezig
heid en zien we voornamelijk marineblauw, zant -
kleur, lichtgrijs en wat pasteltinten. Ook passeeren
verschillende witte mantels de revue. We zien aan
trekkelijke modellen, maar waarom die nu juist van
niet-gladde stoffen, waar je het al warm van krijgt
als je ze ziet, moesten zijn, is moeilijk te begrijpen.
Degenen, die geregeld de buitenlandsehe shows be
zoeken, staan dan ook vaak verbaasd, dat er zoowel
op het gebied van stoffen als modellen hier altijd
zooveel gebracht wordt, waarmee men in Parijs reeds
lang afgedaan heeft, of sterker nog, waarvan men in
de lichtstad lange jaren niet droomde.
Op het gebied van pakjes valt daarentegen beslist
vooruitgang te constateeren. Bijzonder geslaagde
exemplaren zijn de strenge tailleur in lichtgrijs met
een in haarstreep uitgevoerd dambord erophet pakje
van grijsblauwe ruige stof, met voor in den rok twee
platte plooien en een garnituur
van roodvos; het ensemble, be
staande uit een levendig imprimé
jurkje met kort wijd marineblauw
jasje, dat met diezelfde bedrukte
stof gevoerd is; en ten slotte het
complet, dat bestaat uit een wit
met marine inprimé jurk, met daar
op een lange donkerblauwe losse
jas, die gevoerd is met dezelfde
imprimé en ook omgekeerd
kan worden, zoodat men twee man
tels in één heeft. Of de zwarte
mantel met den capuchon van vos
senbont bestemd was voor den
export naar Finland werd niet ver
meld.
Bij de mantels zien we af en toe
een schuchtere poging om den blou-
senden rug weer in de mode te
brengen. Een marine mantel, met
aan de binnenzijde van de sluiting
een beleg van helrood dat te zien
komt bij eiken stap en tevens daar,
waar het tot revers werd omgeslagen
draagt een pikant militair tintje, dat
heel wat prettiger aandoet dan het vrij
lompe mantelpak in het grijsblauw, dat
Royal Air Force genoemd wordt en dat
behalve een vrij wijden driekwart schoot
óók nog losse zakken aan de ceintuur
vertoont. De cash and carry-beits zijn
geweldig populair en kunnen ook werke
lijk aardig staan, maar daartegenover
stellen zij, evenals zeer groote enveloppe-
of buidelzakken, hooge eischen aan den
goeden smaak.
Er zijn tientallen vroolijke imprimé's
in kunstzijde, die ofwel van voren ofwel
slechts van achteren wijd vallen. Over
het algemeen zien we korte ballonmouw-
tjes, die kwiek en vlot staan. Een va
riatie op het thema van het combinee
ren van verschillende kleuren is de zwar
te japon met de Russische mouw,
waarbij zoowel het schouderstuk als de
voorkant van de mouw in helrood uitgevoerd zijn.
Voor liefhebsters van de kwieke korte bolero is er
het pakje, dat bestaat uit een klokrokje van 'n schuin
genomen groote zwart-witte ruit en daarop een korte
bolero van hetzelfde materiaal, terwijl een felrood
blousje voor de vroolijke noot zorgt. Er wordt met
een nieuw materiaal gedemonstreerd, een doffe
waschbare kunstzijde, die bedrukt is en onder den
naam van „Chinsang" gelanceerd wordt. Wat de
avondjurken betreft lijkt ons het meest aantrekke
lijk het exemplaar van lila satijn, waarvan het strakke
lijfje met de simpele mouwtjes van voren dichtge
knoopt is, terwijl over den rok een wijd overkleed van
mousseline de soie in zacht rose en lila valt. Er zijn
in verband met het jaargetijde verschillende gebloem
de avondjurken, die in de meeste gevallen een kort
mouwtje vertoonen en zoowel een ronden, vierkanten
als bescheiden V-vormigen hals kunnen hebben. Mooi
vinden we ook het toilet van witte crêpe, waarbij
zoowel de rand van de bolero als de rok versierd zijn
met applicatie van zijden bloemen in teere kleuren.
Nederland kan het best, daar bestaat geen twijfel
aan, maar jammer is en blijft het, dat men niet
radicaal een streep zet onder die zucht om alles
mooier en pompeuzer te maken dan het al is en niet
'n voorbeeld neemt
aan den verfijnden
eenvoud van het
mode-centrum Pa
rijs. Of zou dat
misschien niet mo
gelijk zijn, als men
nóch de beschikking
heeft over duur eer
ste klas materiaal,
nóch de gelegenheid
om elk werkstuk tot
een meesterstuk van
coupe temaken? En
tóch zagen we in
dertijd in Ameri-
kaansche midden
stands- en zelfs
volkszaken beter.
De hierbij afge
drukte foto's zijn
niet afko-mstig van
deze modeshow.