Café des Papillons i De nieuwe Fransche I actrice Viviane Ro- I mance, die stormen- f I derhand de Euro- peesche filmmarkt, i en in 't bijzonder de I Fransche, heeft ver- f overd, speelt in deze j spitse politiefilm de hoofdrol. Zij geeft aan deze Lumina- t I film een warme, j gevoelige kleur. niet verschenenWas het een grapje? Niemand weet antwoord op die vragen. Dan, als de eigenaar van het café ter ver antwoording zal worden geroepen, blijkt dat deze in zijn kamer vermoord is. Er komt nu een kentering in het drama, en de politie, die ter plaatse verschenen is, is er van over tuigd, dat de moordenaar al die menschen heeft opgeroepen, om de aandacht van zich af te leiden. Is hij echter zelf onder de opgeroepenen Of zijn het allemaal slechts argelooze slacht offers? Van dat moment af begint het mysterieuze zaakje zich te ontwikkelen in een andere richting. Want terv jj' de politie heftig speurt naaf den dader wordt de zange res verliefd op een van de andere betrok kenen in de moordzaak. Die liefde wordt ten slotte haar noodlot en eindigt in een heftige tragedie. Doch het is juist dat tweede gedeelte van deze film, waarin Viviane Romance gelegenheid krijgt haar talent te toonen. Zij speelt met een rust en een gemak en zoo warm menschelijk en overtuigend, dat het niet nalaat een diepen indruk te maken. Naast haar staan haar echtgenoot, George Flamant, als steeds in een rol waarin hij de personificatie is van sluwe, koele onbe trouwbaarheid, een karakter d it hem bui tengewoon goed ligtDalio, als de ge heimzinnige antiquair; Larquey, als een voortreffelijk burgerlijk boekhoudertje, en Marcel Pérès, als de bloeddorstige, opvlie gende slager. Ze vormen met hun vijven degenen die door een telefonischen oproep listig bij het drama betrokken worden. Een spannende film, met veel sensatie en lugubere onwaarschijnlijkheden en één groote allesoverheersehende liefde. Viviane Romance, op 't oogenblik een der meest vooraanstaande sterren van de Fransche filmindustrie. Met veel overgave speelt zij in deze film de rol van de zangeres Clara Very. Het Café des Papillons, waar na een telefonischen oproep vijf menschen bijeen komenen wachtten op de onthulling van een geheim. Twee zijn er reeds aanwe zig, rechts, en teel de boekhouder Beatrix (Larqueyen de antiquair Muiter Dalio). De handelsreiziger Claude Thierry (George Flamanten Clara Very (Viviane Romance). In het werkelijke leven zijn ze man en vrouw, evenals in deze film, zij het ook daarin voor een betrekkelijk korten tijd. Een zangeres in een nachtcabaret wordt juist na het beëindigen van haar nummer opgebeld door een onbekende, die haar vraagt den anderen morgen voor een belangrijke aangelegenheid in een bepaald café in de banlieue te komen. Nieuwsgierigheid drijft haar aan die roepstem gehoor te geven en als zij er komt, blijkt een viertal andere, voor elkaar totaal onbekende lieden eenzelfden oproep ontvangen te hebl>en. Ze staan voor een raadsel. Met welke bedoelingen heeft de onbekende al die menschen juist naar dat ver afgelegen café laten komen? Waarom is hijzelf ,:C::

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 34