NOORD EUROPA KAARJ VAN #£7 Tttiamo SCAPA plow ^f&teckhch t/*%7 NOOH.H zet 'Karltlcroi /Malmc veen zuiver ijzer, doeli alleen ijzererts, dat we even goed ijzerroest zouden kunnen noemen als de roest op onze fiets, want liet is in prin cipe dikwijls van dezelfde samenstelling. Roest is een verbinding van ijzer en zuur stof, welke laatste stof zooals wij weten overal in de lucht aanwezig is en de bedoeling van de staal- en ijzerindus trie is om die zuurstof weg te werken en ijzer over te houden. Om dit te kunnen bereiken moeten we '11 stof vinden, die zich nog gemak kelijker verbindt met zuur stof dan ijzer en die heeft men gevonden in de kool stof (steenkool, houtskool). Bij gezamenlijke verhitting van ijzererts en kool neemt de koolstof de zuurstof van het ijzererts over en blijft er zuiver ijzer achter. Maar door die gezamenlijke ver hitting heeft een deel van de koolstof zich met 't ijzer gemengd en daardoor krij gen we een soort ijzer met '11 zeer hoog koolstofgehalte, dat alleen maar gegoten kan worden (tenzij men een bij zonder proces toepast en dan zg. smeedbaar gietijzer verkrijgt). De staalindustrie is er nu op uit het ijzer met te veel koolstof er in van de laatste te ontdoen en de eenvoudigste methode hiervoor is wellicht het puddelproceshet verkregen gietijzer wordt nog maals zonder directe aanraking met de brandstof in een vlamoven verhit, waarhij de massa flink ge roerd (gepuddeld) wordt, de koolstof in het gesmol ten ijzer gaat onder die hooge temperatuur „ver branden" en verdwijnt dus geleidelijk uit de massa en is deze afgekoeld, dan is het koolstofgehalte ver minderd. liet is het ei van Columbus en levert het Met behulp van een zwaar gewicht, waarvan de zwaarte afhangt van den omvang der lagersworden de kogels op de proef Volvo-autoniobielen, vooral in het nabije en verre oosten zeer bekend, worden in Zweden geconstrueerd beste staal, maar het is een duur proces. Dit puddelstaal kan men nog veredelen door de massa's nog eens om te smelten en de uitgezochte soorten in kroezen te ver mengen, zoo heeft men dan kroezenstaal. De staalsoor ten, die de namen dragen van hun hereiders. zijn min der duur en door middel van hetzelfde principe verkregen 't verwijderen van de koolstof. Het principe is dus niet zoo verschrikkelijk ingewik keld, alleen de technische uitvoering is voor een leek erger dan Latijn. Want als ik u nu zeg, dat ledeburiet. een eutectisch mengsel is van ansteniet en primair cementiet, dan denkt u mis- schien dat ik plotseling over leer en cement begin te praten, doch dan heb ik het alleen maar over ijzer in 'n bepaalde structuur en van een bepaald koolstofgehalte. Zoo is liet principe 0111 staal te maken dus niet moeilijk te begrijpen, maar hooien wij als leek twee „staalmees ters" met elkaar praten, dan zullen we merken, dat zij Hollandsch spreken zonder dat wij hen kunnen verstaan. Het Zweedsche staal is niet beroemd geworden door de nu zoo dikwujls genoemde ertsmijnen in het hooge noorden, die van Malmberget, Gellivara en Kiruna. Het ijzer van Midden-Zweden werd veel eerder in exploitatie genomen en in de achttiende eeuw leverde Zweden reeds 38% van de wereldijzer- productie. De geheele voorraad hier bedraagt naar schatting honderdtwintig millioen ton, in het oosten van dit gebied vindt men het beste ijzer, doch de bedrijven zijn hier klein en ingericht voor de ver vaardiging van precisieinstruim nten, horlogevee- ren, gevoelige machines, kogellagers, enz. I11 het westen, waar de ertsen meer phosphor bevatten, in Grangesberg en Blötberg daarentegen vindt men de grootbedrijven. Aan ijzererts werd tot 1935 per jaar een gemiddelde van tien millioen ton gewon nen, doch dit cijfer wordt allengs grooter, vooral nu men in het noorden, waar een totale voorraad van 1.2 milliard ton schijnt te liggen, intensiever is gaan exploiteeren. Het ijzererts van Koord- Zweden wordt zoo goed als niet ter plaatse ver werkt, doch uitgevoerd, voornamelijk naar Duitsch- land, dat de laatste jaren negen en een half millioen ton .opnam.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 3