NOTRE DAME VAN DE SLOPPEN 35 buurt doordringt, is niet bepaald een vertegenwoordiger van een of andere religie, doch in zekeren zin de personificatie van ieder edel mensch, die met daden in het belang van de menschheid werkt. Somber en triest, doch tevens ontroerend mooi is zijn ver bitterde strijd tegen de ellende. Hij heeft tegenwerking van alle kanten en niet in 't minst van degenen, voor wier belang en opheffing hij eigenlijk vecht. Zij gevoelen zich reddeloos en zijn in hun verbolgenheid tevens redeloos geworden, waarbij zij het onderscheid tusschen het goede en het kwade niet meer kennen. De man, die zich hun lot aantrekt, is in hun oogen een maniak, waarvan zij meer last dan plezier zullen hebben en dus sparen zij hun vindingrijkheid niet, als het er op aankomt hem te treiteren en tegen te werken. Doch de aanhouder wint en eindelijk breekt de dam van verzet en beseffen zij de onschatbare waarde van zijn aanwezigheid. Ziedaar in het kort ongeveer den inhoud. Het is een eerlijke, groote film, waarbij uit iederen meter de bezieling spreekt, welke bij de makers aanwezig was. Rn het is dan ook meer de innerlijke dan de materieele waarde, waarop wij den nadruk zouden willen leggen, aangezien juist het niet geziene, doch sterk gesuggereerde beeld de voornaamste kracht is van deze zoo troostelooze, doch boeiende film. Verlaten keten en schuren, en pri mitieve bouwsels zijn de eenige wo ningen van die mensehen in dat sombere gedeelte van de banlieue. Niemand interesseerde zich voor hun lot en de wereld was totaal onbekend met hun bestaan, totdat. Op dat kleine plekje grond groeiden de kinderen op, alwaar zij van de we reld slechts den vuilen kant zagen. Afgedankt speelgoed, dat zij tusschen de gesorteerde vodden vonden, waren de eenige schatten waarover zij de beschik king hadden. Naar den romanLe Christ dans la banlieue, werd door Gregoire Leclos het beroemde tooneelstukNotre Dame de la Mouise gemaakt en het is naar dit stuk dat voor de GOFILEX deze film werd vervaardigd, welke onder regie van Peguy 'een aangrijpend verhaal van menschelijke ellende en zelfverloochening is geworden. £r zijn menschen, die bij het zien van de ontredderingen en misstanden in de maatschappij zich onledig houden met het geven van felle ori- tieken en dan eischen, dat anderen onmiddellijk die toestanden op heffen of verbeteren. Er zijn er echter ook die verlangen dat er verbete ringen worden aangebracht en dan met groote zelfopoffering de han den uit de mouwen steken en cor- rigeeren wat er te corrigeeren valt. Zij hangen hun daden niet aan de groote klok, doch doen waar ande ren alleen maar over praten. De film heeft reeds enkele malen daar aan aandacht besteed, zij het dan ook misschien meer uit commer- eieele overwegingen dan uit bewon dering voor de feiten. Een prachtig voorbeeld daarvan was Jongens stad, een film, welke door haar eenvoud doch eerlijkheid een over weldigend succes had. In denzelf den geest zijn nog andere film werken verschenen, w£lke de een meer de ander minder geslaagd waren, doch waarvan de grondidee toch vrijwel gelijk was. Thans komt de Fransche film industrie met Notre Dame de la Mouise, een film, welke werd vervaardigd naar den bekenden roman van Pierre Terlauden. De geestelijke, die in die erbarmelijke mm v op een goeden dag een door hooge idealen gedreven mensch zich hun lot aantrekt en poogt eenige verlichting te brengen in die hartverscheurende ellende. De grootste tegenwerking ondervindt hij echter juist van hen, die hij helpen wil en daarbij stonden de aan lager wal geraakte ontwikkelden in de eerste rij. Een van de eerste overwinningen behaalde hij op den weerbarstigen, opstandigen filosoof, die op zijn sterfbed den eersten kus der liefde ontving en zich toen gewonnen gaf Franfois Rozet).

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 35