I 7 De openingsscène der CwéaUeria Bwticana op het plein voor de kerk tijdens het zingen der Paaschhymne, zooals men die heden ten doge Ie zien krijgt op het groote tooneel rat) het Teatro allo Realo te Milaan. schreef van mij, dat ik geen sikkepit verstand had van muziek, dat ik een gehoor had als een doofstomme, en dat ik den heelen dag niets anders uitvoerde dan kranten lezen....!" En lachend voegt de meester er aan toe: „Nu, iets waars stak er wel in al deze beschuldigingen, want in derdaad, wanneer ik niets anders te doen had, las ik alle kranten, die me in handen kwamen, van a tot zEn het was juist daaraan te danken, dat ik vernam van de prijsvraag, welke de uitgeversfirma Sonzogno had uitgeschre ven, voor het verkrijgen van 'n éénacter. Ik besloot onmiddellijk aan de prijsvraag deel te nemen. Maar ik moest eerst een tekstboek hebben, en daarmee had ik veel pech. De meesten, wien ik hierom vroeg, lachten me eenvoudig uit, of wilden zelfs dat ik hen Het echtpaar Mascagni, de telegrammen doorlezend, welke den componist werden gezonden hij gelegenheid der eerste opvoering van zijn opera Nerone (1935), waarover wij toen een uitvoerige fotografische repor tage gaven. Mascagni (tweede van links) in de gala-uniform tier IUiliaan- sche Academie, in gezelschap van mgr. Perosi en Marconi. vooruit zou betalen, daar de een voor den ander weinig vertrouwen had in prijsvragen. Ten slotte ontfermde een van mijn vrienden uit Eivorno zich over mij en ik zou het tekstboek der Cavalleria Rusticana bekomen. Doch ik kreeg het slechts bij gedeelten en zoo laat, dat ik eerst vreesde, dat de inzendingstermijn verstreken zou zijn, voor ik gereed was. Bij elke scène, die mij gestuurd werd, schreef ik telkens de muziek. Het werk groeide dus bij brokstukken. Den namiddag voordat ik het ope ningskoor zou gaan componeercn (de Siciliana en de tenor-aria van het voorspel schreef ik eerst later), zei ik tot mijn vrouw: „Vrouw, vandaag heb ik een boel geld noodig!" „Waarvoor, Pietro?" „Ik moet 'n wekker gaan koopen!" „Een wekker1? Waar is dat voor Mascagni met de tusschen de lippen onafscheidelijke Toscano-sigaar men beweert dat hij er 20 per dag rookt aan het klavier imfrroriseerend OdtXe - Tl+stnMéL- (fa „Om op tijd op te staan, morgen, want dan begin ik aan mijn Caval leria Rusticana. Lachend vertelt de meester er dan bij. dat die groote uitgave negen lire 5............. bedroeg, en dat hij zich dien avond ook vroeg naar bed begaf, om vroegtijdig te kun nen opstaan. Maar nog voordat de kostbare wek ker af had kunnen loopen, werd hij gewekt door kindergeschrei: in dienzelfden nacht toch had zijn vrouw hem verrast met, de geboorte van 'n zoon, den eerste in de rij, zooals hij met trots vertelt. Deson danks bleef hij echter bij zijn voornemen en begon Spjl Jdzêifa. oxtt hhitticf Aje\l£- f i Het laatste portret van Mascagni met een eigenhandig geschreven opdracht aan Panorama. dienzelfden morgen nog met het beginkoor van zijn Cavalleria. Men weet met welk een inslaand succes. De geboor te van zijn eersten zoon had hem klaarblijkelijk op bijzondere wijze geïnspireerd en zijn voor een musicus van zijn bescheiden positie bijna overmoedig ondernemen gezegend.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 7