BRUID w MOET KUNNEN SCHRIJVEN 111 Japan Is dat 111 e t zoo e e 11 vo 11 di g als d a t wel 1 Ij k t Is de kinderen bij ons leeren schrijven, dan krijgen ze een lei en een griffel of papier en pen of potlood en na een aantal hane- pooten, een paar vuile vingers en eenige diepe zuchten komt er dan wel iets te voorschijn, dat zoo'n beetje op een letter lijkt en dan is het ergste leed geleden. Een paar jaar worden ze nog wel achtervolgd met aanmerkingen op het schrift, maar zijn ze eenmaal een jaar of twaalf, dertien, dan is de opleiding in de edele schrijfkunst afgeloopen en wordt iedereen aan zijn lot overge laten. Is men eenmaal volwassen, dan voelt men zich bijna gevleid als iemand een aanmerking maakt over het onleesbare pootje" en voor heel erg belang rijke gevallen is de schrijfmachine er dan altijd nog. Schrijven is bij ons een min of meer noodzakelijke bezigheid, die men beoefent 0111 zijn gedachten vast te leggen of een mededeeling te doen, en hoe sneller dat gebeurt, hoe beter. In onze westersche beschaving is nooit het denk beeld doorgedrongen, dat schrijven een kunst zou kunnen zijn, die de harmonische ontwikkeling van 't karakter zou kunnen bevorderen, zooals dat, bij de Belangrijk bij het schrijven is de stand van het pen seel. Dit moet. namelijk loodrecht op het papier ge houden worden, terwijl de onderarm op het papier rust en het polsgewricht gebogen wordt. De particuliere school van een bekend onderwijzer. De meisjes zitten gehurkt voor lage schrijftafeltjes, waar ze dikwijls twee of drie uur onafgebroken oefenen onder het toezicht van den meester. Links: Terwijl de schrijf ster een nieuwe hoeveelheid inkt bereidt door de in water gedoopte inktstaaf zachtjes heen en weer te wrijven, moet zij reeds haar gedachten eoneentree- ren op het werk, dat haar wacht., en zich voorstellen welken goeden invloed het maken van mooie letters zal hebben op de ontwik keling van haar karakter. V

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 14