BRUID
w
MOET KUNNEN
SCHRIJVEN
111 Japan Is dat 111 e t
zoo e e 11 vo 11 di g als d a t
wel 1 Ij k t
Is de kinderen bij ons leeren schrijven, dan
krijgen ze een lei en een griffel of papier
en pen of potlood en na een aantal hane-
pooten, een paar vuile vingers en eenige
diepe zuchten komt er dan wel iets te voorschijn,
dat zoo'n beetje op een letter lijkt en dan is het
ergste leed geleden. Een paar jaar worden ze nog
wel achtervolgd met aanmerkingen op het schrift,
maar zijn ze eenmaal een jaar of twaalf, dertien,
dan is de opleiding in de edele schrijfkunst
afgeloopen en wordt iedereen aan zijn lot overge
laten. Is men eenmaal volwassen, dan voelt men
zich bijna gevleid als iemand een aanmerking maakt
over het onleesbare pootje" en voor heel erg belang
rijke gevallen is de schrijfmachine er dan altijd nog.
Schrijven is bij ons een min of meer noodzakelijke
bezigheid, die men beoefent 0111 zijn gedachten vast
te leggen of een mededeeling te doen, en hoe sneller
dat gebeurt, hoe beter.
In onze westersche beschaving is nooit het denk
beeld doorgedrongen, dat schrijven een kunst zou
kunnen zijn, die de harmonische ontwikkeling van 't
karakter zou kunnen bevorderen, zooals dat, bij de
Belangrijk bij het schrijven is de stand van het pen
seel. Dit moet. namelijk loodrecht op het papier ge
houden worden, terwijl de onderarm op het papier
rust en het polsgewricht gebogen wordt.
De particuliere school van een bekend onderwijzer. De meisjes zitten gehurkt voor
lage schrijftafeltjes, waar ze dikwijls twee of drie uur onafgebroken oefenen onder
het toezicht van den meester.
Links: Terwijl de schrijf
ster een nieuwe hoeveelheid
inkt bereidt door de in
water gedoopte inktstaaf
zachtjes heen en weer te
wrijven, moet zij reeds
haar gedachten eoneentree-
ren op het werk, dat haar
wacht., en zich voorstellen
welken goeden invloed het
maken van mooie letters
zal hebben op de ontwik
keling van haar karakter.
V