ft 5 De beroemde drukkerij van Aldus Mauritius te Venetië. Een der eerste krantendrukpersen, waarbij men 12 uur noodig had om 500 stuks te drukken. Eerste drukpers voor steendruk. om: de één zegt, dat het denkbeeld om niet met blokken, maar met losse letters te drukken op zich zelf nog niets is, doch dat de groote moeilijkheid be stond in het ma ken van die losse letters. Gutenberg vond dus den boekdruk uit, want hij construeerde een gietinstrument. Volgens de onderzoekingen van mr. Enschedé zouden de boeken van Coster boven dien gedrukt zijn met lage letters, die weinig uit staken boven de eikenhouten omraming, waarin zij voor het afdrukken werden bijeengevoegd, terwijl daarentegen Gutenberg het staafje aan de letters heeft aangebraoht, dat er ook nu nog aan bevestigd is. Uiteraard heeft de kwestie Gutenberg-Coster nu niet zoo erg veel belang, hoofdzaak blijft, dat de uit vinding er is, maar de omstandigheid, dat de feiten niet vaststaan en dat er nog steeds felle Costerianen en Gutenbergianen bestaan, geeft het jubileum een ingewikkeld karakter, floe dit ook zij, de boekdruk kunst heeft haar groote verspreiding van Duitseh- land uit gehad en de aan Coster toegeschreven frag menten zijn slecht bewaard en vertoonen een techniek, die ver beneden die van het werk van Gutenberg uit 1448 (een kalenderblad) staat. Het eenige waarschijnlijk volledig bewaarde werkje is een klein abc-boekje (abecedarium), dat uit een achttal paginaatjes bestaat. Ook al nemen wij aan dat Coster daar de druk ker van is, dan is de productie niet aanzien lijk en vindt de groei van Duitschland uit plaats. Eerst in 1483 zien we in Haarlem weer een drukker optreden (Jacob Bellaert). In Italië vond de jonge kunst 'n rijken voedingsbodem en de schitterende renais- sance-drukken van Jenson, Manutius, d'Arighi, Blado en zoovele anderen mogen nog immer als lichtende voorbeelden van typografie worden beschouwd. Ook Frankrijk in de 17e en 18e eeuw en ons land brengen drukken van onverganke lijke schoonheid. Letter, papier, illustratie en band, alles had de volle aandacht van die oude, volhardende drukkers en hun werk bleef tot in onze dagen bewaard in zijn volle glorie. .Mep behoeft slechts werken als de Polyglotten bijbel van Plantijn, de groote atlas van Blaeu of de kleine klassioken-uitgaafjes van Elsevier te hebben gezien, om te beseffen dat die druk kers onzen dank en eerbied ten volle hebben verdiend. De 19e eeuw gaf een geweldige omwente ling op bijkans elk gebied. Sociale verhou dingen, techniek, aesthetiek, kwaliteit van het product, alles wijzigde zich. Helaas moet gezegd wordenniet ten goede. Niet langer was de drukker ook de geleerde, die naast het lettergieten, zetten en drukken tevens de zorg droeg voor de correctie en dikwijls het Latijn en Griekseh beheer schte. Nu dringt de vraag zich ophoe staat de typografie hi onzen tijd? De techniek is sinds het begin der vorige eeuw geweldig vooruitgegaanbleven 't lettergieten, de papierfabricage en de drukpers tot dien practiseh ongewijzigd, het uitvinden van de lettergietmachine, zetmachine, snel- en rotatiepers, de langzeefpapier- macliine, stereotypie, cheinigrafie en zoovele andere technische hulpmiddelen veroorzaakten een ware revolutie en ook in de boekbinderij verving de ma chine een overgroot deel van het handwerk. De snel heid werd duizelingwekkend en de oplagen kregen een ongeëvenaarden omvang. Zoo is de boekdrukkunst een teohnisch zoo vol maakt proces geworden, dat men niet meer van hand werk kan spreken, en konden de middeleeuwers in onze moderne drukkerijen een kijkje nemen, dan zou den ze ongeloovig het hoofd schudden als iemand hun zou zeggen, dat we nog altijd volgens de Gutenberg- Coster-methode drukken en nu bezig zijn te jubi- leeren. En inderdaad: het lijkt in vele drukprocédé's ook heel anders, doch men moet nog steeds beginnen losse letters bij elkaar te voegen, machinaal of met de hand, óp Costersohe of Gutenbergsche manier. Reconstructie van Gutenberg's drukkerij in het Gutenberg- museum- te Mainz.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 5