OORSNEDE VAN EEN VL D biedt aan een gat Het vliegkatnpschip ontwikkelde van vele honderden mei Naar aanleiding van het Di de Glorious op de Noordzee geven wij hierbij een teeke ting van zulk een vaartuig VERKLARING D TK To;; geen kwart eeuw is het geleden, dat voor het eerst vliegtuigen aan oorlogsschepen werden mee gegeven: pas later in den vorigen oorlog is men begonnen oin bepaalde schepen tot varende vliegvelden om te bouwen en in den aanvang van den hnidigen oorlog was het zoover, dat iedere groote marine enkele of meerdere vliegtuigmoede.rsckepen bezat. Overgaande tot de details der teekening zullen we tevens liet, geheel leeren begrijpen en dan zien we aller eerst, geheel vooraan, een stoomwolkje dat uit een pijpje opstijgt en zich over dek verspreidt. Dit dient om de windrichting aan te geven, daar alle vliegtuigen slechts tegen den wind in starten en landen, terwijl dit hier. waar het landingsveld betrekkelijk klein is, juist van het allergrootste belang is. De rookrichting van den schoor steen kan in dit opzicht geen dienst doen, omdat de windrichting op die hoogte soms reeds merkbaar van die op lager niveau verschilt. Aan weerszijden van het rookwolkje zien we de eata - pulten, waarmee ook onder ongunstige omstandigheden kan worden gestart. Dat komt hierop neer, dat men de vliegtuigen natuurlijk met voldraaienden motor zoo'n „zet" geeft, dat ze over dien korten weg vol doende snelheid krijgen, om in de lucht te blijven. Ter zijde zien wij de neergeslagen antennemasten, zooals de zeeman dat noemt de „gestreken" antenne masten. En men begrijpt het: dat is om de kans op ongelukken met. dalende vliegtuigen te. verminderen. Op het dek zien wij verder de liften, waarmee de vlieg tuigen van de twee onder elkaar gelegen hangars aan dek worden gebracht en ten slotte, achteraan, de remdraden. De dalende vliegtuigen laten een haak uit: die haak grijpt een der remdraden en zoodoende wordt het vlieg tuig op elastische wijze en toch over korten afstand tot stilstand gebracht. En het behoeft geen betoog: die rem draden vragen kracht 0111 te worden uitgetrokken, doch desondanks springen ze niet terug. Anders werd hel vliegtuig als een propje uit een proppenschieter achteruit de zee ingeslingerd. In het midden ziet men verder een der vliegtuigen van start gaan, achteruit staan nog wat vliegtuigen gereed en de dingen waar de mannetjes mee looperi zijn de remblokken. die voor de wielen stonden en nu met touwtjes wor den weggetrokken. Opvallend is het tevens hoe het dek naar voor en achter afloopt. Dat is om de landing te verge makkelijken, want of schoon het schip 22.500 ton groot is. zal het vaak genoeg heftig stampen, wat voor den vlieger be- teekent, dat zijn lan dingsterrein ieder oogen- blik ettelijke meters daalt of stijgt.. En nu is de ron ding om het „afvangen" van het vliegtuig te ver gemakkelijken en om te 1 Staomuiilaat om wind 13 Eetkamer schrijvers. 28 Kenedenhangar. 42 richting aan le geren. 14 Waschplaatseg 29 Vuurleidingskoepel. 43 2 Wateroppervla k 15 Voorste uiteinde der 30 Eetkamer stokers. 44 3 Bakboordsanker. hangars. 31 Linnendroogka mer 45 4 Catapult (oj vliegtuig - Ui 12 cm tweelingkanon 32 II ulpwerktu igen 46 catapult) nen. 33 Bovenbouw. 47 .5 Anten ne maul (geutre 17 V-oor-vliegtaiglift. 34 Brug. 48 ken) 18 Open ruimte. 35 Vuurleidingstoren 49 6' Meervoudige machine 19 Reserve-eetkamer. 36 Driepootmast. 5 geweren 20 Eetkamer matrozen. 37 Gestroomlijnde schoor 51 7 Zoeklicht. 21 Korenhangar. steen. 52 '5„: 8 Werkplaatsen. 22 Eetkamer technici. 38 Vuurwaarnemers. 9 Smederij en draaierij. 23 Eetkamer vliegen iers. 39 Meervoudig snelvuur- 54 10 Open ruimte. 24 Landingsdek. l uehUloelge sehu t. 11 Eetkamer onderojf. 25 Vuurschild. 40 Ruimte voor wegklap 55 12 Machinekamer Iwht 26 Brandstoftan ks penei snclruurgeschiO 56 verversehing. 27 Waschplaatsm 41 Bakkerij. 57

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 16