OORSNEDE VAN EEN VL
D
biedt aan een gat
Het vliegkatnpschip ontwikkelde
van vele honderden mei
Naar aanleiding van het Di
de Glorious op de Noordzee
geven wij hierbij een teeke
ting van zulk een vaartuig
VERKLARING D
TK To;; geen kwart eeuw is het geleden, dat voor het
eerst vliegtuigen aan oorlogsschepen werden mee
gegeven: pas later in den vorigen oorlog is men
begonnen oin bepaalde schepen tot varende vliegvelden
om te bouwen en in den aanvang van den hnidigen
oorlog was het zoover, dat iedere groote marine enkele
of meerdere vliegtuigmoede.rsckepen bezat.
Overgaande tot de details der teekening zullen we
tevens liet, geheel leeren begrijpen en dan zien we aller
eerst, geheel vooraan, een stoomwolkje dat uit een pijpje
opstijgt en zich over dek verspreidt. Dit dient om de
windrichting aan te geven, daar alle vliegtuigen slechts
tegen den wind in starten en landen, terwijl dit hier.
waar het landingsveld betrekkelijk klein is, juist van het
allergrootste belang is. De rookrichting van den schoor
steen kan in dit opzicht geen dienst doen, omdat de
windrichting op die hoogte soms reeds merkbaar van
die op lager niveau verschilt.
Aan weerszijden van het rookwolkje zien we de eata -
pulten, waarmee ook onder ongunstige omstandigheden
kan worden gestart. Dat komt hierop neer, dat men de
vliegtuigen natuurlijk met voldraaienden motor
zoo'n „zet" geeft, dat ze over dien korten weg vol
doende snelheid krijgen, om in de lucht te blijven.
Ter zijde zien wij de neergeslagen antennemasten,
zooals de zeeman dat noemt de „gestreken" antenne
masten. En men begrijpt het: dat is om de kans op
ongelukken met. dalende vliegtuigen te. verminderen.
Op het dek zien wij verder de liften, waarmee de vlieg
tuigen van de twee onder elkaar gelegen hangars aan dek
worden gebracht en ten slotte, achteraan, de remdraden.
De dalende vliegtuigen laten een haak uit: die haak
grijpt een der remdraden en zoodoende wordt het vlieg
tuig op elastische wijze en toch over korten afstand tot
stilstand gebracht. En het behoeft geen betoog: die rem
draden vragen kracht 0111 te worden uitgetrokken, doch
desondanks springen ze niet terug. Anders werd hel
vliegtuig als een propje uit een proppenschieter
achteruit de zee ingeslingerd.
In het midden ziet men verder een der vliegtuigen
van start gaan, achteruit
staan nog wat vliegtuigen
gereed en de dingen waar
de mannetjes mee looperi
zijn de remblokken. die
voor de wielen stonden
en nu met touwtjes wor
den weggetrokken.
Opvallend is het tevens
hoe het dek naar voor
en achter afloopt. Dat is
om de landing te verge
makkelijken, want of
schoon het schip 22.500
ton groot is. zal het vaak
genoeg heftig stampen,
wat voor den vlieger be-
teekent, dat zijn lan
dingsterrein ieder oogen-
blik ettelijke meters daalt
of stijgt.. En nu is de ron
ding om het „afvangen"
van het vliegtuig te ver
gemakkelijken en om te
1
Staomuiilaat om wind
13
Eetkamer schrijvers.
28 Kenedenhangar.
42
richting aan le geren.
14
Waschplaatseg
29
Vuurleidingskoepel.
43
2
Wateroppervla k
15
Voorste uiteinde der
30
Eetkamer stokers.
44
3
Bakboordsanker.
hangars.
31 Linnendroogka mer
45
4
Catapult (oj vliegtuig -
Ui
12 cm tweelingkanon
32
II ulpwerktu igen
46
catapult)
nen.
33
Bovenbouw.
47
.5
Anten ne maul (geutre
17
V-oor-vliegtaiglift.
34
Brug.
48
ken)
18
Open ruimte.
35
Vuurleidingstoren
49
6'
Meervoudige machine
19
Reserve-eetkamer.
36
Driepootmast.
5
geweren
20
Eetkamer matrozen.
37
Gestroomlijnde schoor
51
7
Zoeklicht.
21
Korenhangar.
steen.
52
'5„:
8
Werkplaatsen.
22
Eetkamer technici.
38
Vuurwaarnemers.
9
Smederij en draaierij.
23
Eetkamer vliegen iers.
39
Meervoudig snelvuur-
54
10
Open ruimte.
24
Landingsdek.
l uehUloelge sehu t.
11
Eetkamer onderojf.
25
Vuurschild.
40
Ruimte voor wegklap
55
12
Machinekamer Iwht
26
Brandstoftan ks
penei snclruurgeschiO
56
verversehing.
27
Waschplaatsm
41
Bakkerij.
57