EG
TIIIGM
O
ERSCHIP
fansche luchtvloot
de zich tot een drijvend vliegveld
neters lengtedat plaats
.et Duitsche legerbericht, dat
rdzee tot zinken is gebracht
teekeningwaarin de inrich-
a iff duidelijk tot uiting komt
\G DER CIJFERS
42 Dynamokamer.
58
Badkamers offieieren.
73
Leeskamer.
43 Eetkamer onderoff.
59
Bakboordsmachine -
74
Recreatiezaal.
44 Achlerketelruim.
kamer.
75
Salon.
43 32 voets motorsloep.
60
Machinisten.
76
Remdraden om de
iti Barkas.
61
Zitkamer vliegers.
vaart uit de vliegtuigen
47 Admiraalssloep.
62
Bovendek.
te halen)
48 Snelvarende motorboot.
63
ïloafddek.
77
Leskam er hUndvliegen
49 Motorbarkas.
64
Kantoor commandant.
78
Uitgebouwd achter
•50 Startend vliegtuig.
65
Wachtkamer.
schip.
31 Werkplaatsen.
66
Kerklokaal.
79
Bakboord sschrocf.
32 Bovenhalfdek
67
Bergplaatsen.
80
Roer.
33 Bovenhanganlel.
68
A ehtereinde hangars.
81
Midseheeps-vliegtuig-
34 Brand scherm.
69
Hutten dekoffieieren.
lift.
33 li aehtkamer.
70
Hutten officieren.
82
A chter-vliegtuigli ft.
36 Bureau.
71
Ziekenboeg.
83
Begeleid i n gstorpedo -
37 Eerste piloten.
72
Dokter.
jager.
beletten, dat het vliegtuig met de wielen tegen den
rand van het landingsdek stoot en over den kop slaat.
De behoefte aan een breed dek noodzaakte den heelen
bovenbouw aan één zijde te plaatsen. Dat geeft zoo'n
schip een raar model en is ook onpractisch voor de navi
gatie, wat men heeft trachten te ondervangen, door de
brug zóó te maken, dat men haar als een zwaaienden arm
over het landingsdek of tegen den opbouw kan laten
hangen.
Merkwaardig is tevens,
dat een vliegtuigmoeder
schip zoo uiterst, kwets-
ba ir is. Eén betrekkelijk
lichte bom of granaat in
't, landingsdek en de vlieg
tuigen kunnen niet lauden
en het schip is buiten
dienst. Daarom zal een
moederschip nooit een
artilleriegevecht aangaan.
Maar al zal het thans
vaak mogelijk zijn de slag
schepen van den vijand te
ontloopen, met torpedo
jagers gaat dat minder
goed. En daarom is 't be
trekkelijk zwaar gewa
pend, om zich dat soort
schepen van het lijf te
honden. Zoo voert 't vaar
tuig zestien kanonnen van
•12 cm, in acht tweeling
torens geplaatst, terwijl het ten overvloede rijk met
luchtverdedigingsmiddelen is uitgerust. Tot eiken
prijs: geen bommen op het landingsdek!
Wat nu de indeeling van hot schip betreft, dat wijst
den weg vanzelf. De bemanning telt ruim duizend
man, zoodat er heel wat ruimte als woonruimte ge
reserveerd moet worden. De tientallen vliegtuigen, be
staande uit gevechtsvliegtuigen en verkenners-torpedo
vliegtuigen, vragen finke hangars, terwijl de machinerie
ook weer geltorgen moet worden. De groote tonnen -
maat is dus wel noodig en zelfs dat heeft men nog
kunstmatig uitgebreid, door het schip naar boven toe
uit te bouwen. Het landingsdek is breeder dan de
grootste scheepsbreedte.
Aldus toegerust en door een vast bij het schip behoo
renden torpedojager begeleid, vaart, dit vliegveld met
een snelheid van eenendertig zeemijlen of vijfenvijftig
kilometer per uur over het wateroppervlak.
Wat, de Glorious betreft, dit was een 'zusterschip
van do Courageous, die in September van het vorige
jaar getorpedeerd werd Zij was oorspronkelijk een
snelle slagkruiser met geringen diepgang, omdat zij
bestemd was voor operaties in de Oostzee. In 1929
werd de Glorious omgebouwd tot vliegkampschip en
het kreeg een vliegdek van 246 meter lengte, liet
schip was van een pantsergordel en twee pantser-
dekken voorzien.
Zoowel de Glorious als de Courageous namen ook
in den vorigen oorlog aan de krijgsverrichtingen deel.
onder admiraal Napier opereerden beide schepen in
November 1917 in de Bocht van Helgoland.
Th. R. Btn.SMAN