EG TIIIGM O ERSCHIP fansche luchtvloot de zich tot een drijvend vliegveld neters lengtedat plaats .et Duitsche legerbericht, dat rdzee tot zinken is gebracht teekeningwaarin de inrich- a iff duidelijk tot uiting komt \G DER CIJFERS 42 Dynamokamer. 58 Badkamers offieieren. 73 Leeskamer. 43 Eetkamer onderoff. 59 Bakboordsmachine - 74 Recreatiezaal. 44 Achlerketelruim. kamer. 75 Salon. 43 32 voets motorsloep. 60 Machinisten. 76 Remdraden om de iti Barkas. 61 Zitkamer vliegers. vaart uit de vliegtuigen 47 Admiraalssloep. 62 Bovendek. te halen) 48 Snelvarende motorboot. 63 ïloafddek. 77 Leskam er hUndvliegen 49 Motorbarkas. 64 Kantoor commandant. 78 Uitgebouwd achter •50 Startend vliegtuig. 65 Wachtkamer. schip. 31 Werkplaatsen. 66 Kerklokaal. 79 Bakboord sschrocf. 32 Bovenhalfdek 67 Bergplaatsen. 80 Roer. 33 Bovenhanganlel. 68 A ehtereinde hangars. 81 Midseheeps-vliegtuig- 34 Brand scherm. 69 Hutten dekoffieieren. lift. 33 li aehtkamer. 70 Hutten officieren. 82 A chter-vliegtuigli ft. 36 Bureau. 71 Ziekenboeg. 83 Begeleid i n gstorpedo - 37 Eerste piloten. 72 Dokter. jager. beletten, dat het vliegtuig met de wielen tegen den rand van het landingsdek stoot en over den kop slaat. De behoefte aan een breed dek noodzaakte den heelen bovenbouw aan één zijde te plaatsen. Dat geeft zoo'n schip een raar model en is ook onpractisch voor de navi gatie, wat men heeft trachten te ondervangen, door de brug zóó te maken, dat men haar als een zwaaienden arm over het landingsdek of tegen den opbouw kan laten hangen. Merkwaardig is tevens, dat een vliegtuigmoeder schip zoo uiterst, kwets- ba ir is. Eén betrekkelijk lichte bom of granaat in 't, landingsdek en de vlieg tuigen kunnen niet lauden en het schip is buiten dienst. Daarom zal een moederschip nooit een artilleriegevecht aangaan. Maar al zal het thans vaak mogelijk zijn de slag schepen van den vijand te ontloopen, met torpedo jagers gaat dat minder goed. En daarom is 't be trekkelijk zwaar gewa pend, om zich dat soort schepen van het lijf te honden. Zoo voert 't vaar tuig zestien kanonnen van •12 cm, in acht tweeling torens geplaatst, terwijl het ten overvloede rijk met luchtverdedigingsmiddelen is uitgerust. Tot eiken prijs: geen bommen op het landingsdek! Wat nu de indeeling van hot schip betreft, dat wijst den weg vanzelf. De bemanning telt ruim duizend man, zoodat er heel wat ruimte als woonruimte ge reserveerd moet worden. De tientallen vliegtuigen, be staande uit gevechtsvliegtuigen en verkenners-torpedo vliegtuigen, vragen finke hangars, terwijl de machinerie ook weer geltorgen moet worden. De groote tonnen - maat is dus wel noodig en zelfs dat heeft men nog kunstmatig uitgebreid, door het schip naar boven toe uit te bouwen. Het landingsdek is breeder dan de grootste scheepsbreedte. Aldus toegerust en door een vast bij het schip behoo renden torpedojager begeleid, vaart, dit vliegveld met een snelheid van eenendertig zeemijlen of vijfenvijftig kilometer per uur over het wateroppervlak. Wat, de Glorious betreft, dit was een 'zusterschip van do Courageous, die in September van het vorige jaar getorpedeerd werd Zij was oorspronkelijk een snelle slagkruiser met geringen diepgang, omdat zij bestemd was voor operaties in de Oostzee. In 1929 werd de Glorious omgebouwd tot vliegkampschip en het kreeg een vliegdek van 246 meter lengte, liet schip was van een pantsergordel en twee pantser- dekken voorzien. Zoowel de Glorious als de Courageous namen ook in den vorigen oorlog aan de krijgsverrichtingen deel. onder admiraal Napier opereerden beide schepen in November 1917 in de Bocht van Helgoland. Th. R. Btn.SMAN

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 17