De haven van Rio de Janeiro met het schip, dat het vliegtuig met zijn bemanning
naar Zuid-Amerika bracht.
Onze aardbol bezit niet veel streken meer, waar de mensch geen voet
gezet heeft; zelfs de polen zijn nu al langzamerhand bekend „ter
rein" geworden en al heeft men deelen van de Himalaya, de Andes
en het binnenland van Brazilië nog niet in alle richtingen doorkruist,
men kent de gesteldheid van het land en veel nieuws kan een expeditie te
voet nauwelijks brengen. De laatste gegevens werden dikwijls verstrekt door
vliegtuigen, die onbekende streken in kaart brachten, en zoo kunnen de
piloten, die dit werk verrichtten, dan ook als de laatste en modernste ontdek
kingsreizigers in de geschiedenis beschouwd worden. Maar behalve dat zij
de witte plekken in onze kaarten opvulden, zijn deze pioniers ook nog op
andere wijze ontdekkingsreizigers, doordat zij niet alleen de gesteldheid van
het land, maar ook die van de lucht bestudeerden. Zandstormen tot op 2001»
meter, sprinkhaanzwermen, luchtstroomingen in gunstigen of ongunstigen
zin, terreinen, waar men noodlandingen zou kunnen maken, al deze gegevens
werden bij zulk een ontdekkingsreis, die lang niet altijd over onbekend
gebied gemaakt behoeft te worden, op-
geteekend en deze gegevens dienen later
als leidraad voor een volgenden piloot,
die nu niet meer in „onbekende" lucht
vliegt, doch reeds van te voren eenigs-
zins kan nagaan, wat hem te wachten
staat. In Europa is deze luchtexplo-
ratie reeds zoo ver gevorderd, dat een
vliegtuigbestuurder evenveel van eer.
traject afweet als 'n automobilist, maar
in andere werelddeelen, zooals Zuid-
Amerika, is dat niet het geval en daar is
men dan ook nog steeds bezig „de lucht
te ontdekken". Wij geven hierbij een
serie foto's, genomen Hit de Taifun, een
kleine Messersclimitt, die in dit opzicht
baanbrekend werk heeft verricht.