De haven van Rio de Janeiro met het schip, dat het vliegtuig met zijn bemanning naar Zuid-Amerika bracht. Onze aardbol bezit niet veel streken meer, waar de mensch geen voet gezet heeft; zelfs de polen zijn nu al langzamerhand bekend „ter rein" geworden en al heeft men deelen van de Himalaya, de Andes en het binnenland van Brazilië nog niet in alle richtingen doorkruist, men kent de gesteldheid van het land en veel nieuws kan een expeditie te voet nauwelijks brengen. De laatste gegevens werden dikwijls verstrekt door vliegtuigen, die onbekende streken in kaart brachten, en zoo kunnen de piloten, die dit werk verrichtten, dan ook als de laatste en modernste ontdek kingsreizigers in de geschiedenis beschouwd worden. Maar behalve dat zij de witte plekken in onze kaarten opvulden, zijn deze pioniers ook nog op andere wijze ontdekkingsreizigers, doordat zij niet alleen de gesteldheid van het land, maar ook die van de lucht bestudeerden. Zandstormen tot op 2001» meter, sprinkhaanzwermen, luchtstroomingen in gunstigen of ongunstigen zin, terreinen, waar men noodlandingen zou kunnen maken, al deze gegevens werden bij zulk een ontdekkingsreis, die lang niet altijd over onbekend gebied gemaakt behoeft te worden, op- geteekend en deze gegevens dienen later als leidraad voor een volgenden piloot, die nu niet meer in „onbekende" lucht vliegt, doch reeds van te voren eenigs- zins kan nagaan, wat hem te wachten staat. In Europa is deze luchtexplo- ratie reeds zoo ver gevorderd, dat een vliegtuigbestuurder evenveel van eer. traject afweet als 'n automobilist, maar in andere werelddeelen, zooals Zuid- Amerika, is dat niet het geval en daar is men dan ook nog steeds bezig „de lucht te ontdekken". Wij geven hierbij een serie foto's, genomen Hit de Taifun, een kleine Messersclimitt, die in dit opzicht baanbrekend werk heeft verricht.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 2