GAMELAN' EN DANS
Indische kunst in het
Koloniaal Instituut
Langzamerhand zijn we gewoon geraakt aan kennisgevin
gen van concerten in zalen, waar voorheen slechts de
beeldende kunst aandacht van den toeschouwer en bezoeker
opeischte. Het is een experiment, een soort probeeren, ,.boleh
tjobah" zou een Indischman zeggen. Deze typisch Indische
zegswijze schoot ons te binnen toen de leiding van het Kolo
niaal Museum annonceerde, dat in den lichthof der afdeeling
Volkenkunde gamelan-muziek ten gehoore zou gebracht woi"
den. Uit den grooten toeloop van het publiek bleek al spoedig,
dat de kennismaking in den smaak viel. Het mag trouwens als
een unicum aangemerkt worden, dat een Indisch orkest in
zoo'n passende omgeving optreedt. Dat moest succes' hebben.
anneer op een botanische excursie of lange wandeling ver
III. Beulen Hardjodiringgo ah Javaanseh
danser in een klassieke pose.
1. De bespeehter nan
de qendèr: met de lin
kerhand worden de
tonen gedempt.
II. De gendèr-penoemboeng, gemaakt van breedere staven.
J De gewijzigde tijdsomstandigheden had- J
J den tot gevolg dat verschillende gehou wen
j en zalen, vroeger ingericht voor muziek-
uitvoeringen, niet meer beschikbaar zijn. i
Museum-zalen bieden dan in vele gevallen J
uitkomst. Ook in het Koloniaal Instituut
te Amsterdam, door zijn inrichting en
j outillage daartoe bij uitstele geschikt, I
vond dezer dagen een zeer bijzondere
J muziekdemonstratie plaats, en wel een
gamelan-bespeling. We vernemen hier-
over van bevoegde hand een aantal ken-
merkende bijzonderheden, die wij illus- J
treeren door enkele verduidelijkende op-
namen.