WE GAAN ZEILEN!
DOOR JULES KAMMEIJER
De populaire B.M.-ers pal voor den wind; om daarvan nog meer te profiteeren wordt de fok met behulp van
een pikhaak wijd uitgezet. De naam is een afkorting van Bergumermeer. Een sportief bootje met tal van
goede eigenschappen en niet duur
Halsbrekende toeren om een twaalf -
voetsjol overeind te houden. Om in
deze houding toch te kunnen sturen,
heeft de stuurman een sterk stuk
touw aan het roer
vastgebonden.
Méér dan ooit hebt u vacantie noodig! Buiten-
landsche reisjes, cruises per luxe-mailschip,
auto-toerisme vervallen; wat een prachtige
eelcgenheid om eens kennis te maken met iets geheel
nieuws. Ga zeilen!
Hebt u nog nooit gezeild? Besteedt daar dan dit
jaar uw vacantie aan, want als u deze mooiste van
alle zomersporten kent, bent u voor altijd gewonnen.
Het voortglijden bij een zacht briesje, de heldere
pracht van ons waterland, de eenzaamheid met de
diepblauwe lucht en stralende zon boven u, het is
alles zoo wonderlijk verheffend. Of met gereefd zeil
bij buiïg weer onder jagende wolk-gevaarten, met
schuim op de lioog-oploopende golven, waarbij het
water u om de ooren spat; ook dat is onvergelijkelijk
mooi. Ach, wat is het heerlijk, een vacantieweek door
te brengen op het blinkend witte dek, den wind te
hooren suizen door de touwen en het water te zien
splijten door den scherpen boeg!
Maak een afspraak met een zeilvriend, of, als u
dien niet hebt, trek er dan met een beroepsschipper
op uit. Met een paar lui gedeeld, vallen de kosten wel
mee; 't is zeker goedkooper dan uw Zwitsersche reis
van verleden jaar.
Al heel gauw zult u merken, dat zeilen niet alleen
maar een stil liggen luieren is, maar dat je wel de
gelijk en daadwerkelijk meezeilt. Vaak zult u met het
aansjorren van den schoot moeten helpen, met den
haak in de hand helpen bij het aankomen in de ha
ven, en met honderd andere karweitjes, die de
„kapitein" niet allemaal zelf kan doen. Zoo kunt u
geleidelijk heel wat van de zeilerij opsteken, zoodat
na eenigen oefentijd het moment komt, dat u er zelf
op uit kunt trekken.
Mogen we u al vast oen eindje op weg helpen!
Het is zoo goed van te voren al wat op de hoogte
te zijn. Op 't water wordt bijvoorbeeld nooit gespro
ken over rechts of links; nog altijd worden de oude
termen „stuurboord" en „bakboord" gebruikt.
Uitdrukkingen waar beginnende zeilers maar al te
vaak mee overhoop liggen. Als u met den rug naar
den kant van het roer staat, dan is stuurboord de
rechterzijde. Onthoudt u maar het gemakkelijke
ezelsbruggetje overal zit een r in: rug-roer-stuur
boord-rechts. Bij avond wordt stuurboord aangegeven
door een groen licht, terwijl het roode licht altijd aan
bakboord geplaatst moet worden.
Hebt u wel eens gehoord van de loef- en lijzijde?
Loef is de kant waar de wind vandaan komt. Dan
begrijpt u ook gemakkelijk, wat onder „oploeven"
wordt verstaan: uitwijken naar den kant waar de
wind vandaan komt, als 't ware tegen den wind op
kruipen, of „hoogte winnen" (om weer 'n anderen
zeilersterm te gebruiken). Wijkt de boot naar den an
deren kant uit, naar den lijkant dus, dan spreekt men
van „afvallen". Word je zeeziek, wat door gevoelige
naturen zelfs op onze binnenwateren wel gepresteerd
wordt, dan dient het offeren aan de watergoden aan
„lij" te gebeuren!
Zou het niot ïhogelijk zijn, vóór uw vacantie bogint
al een dagje te gaan zeilen! Dan immers komt u
veel beter beslagen op het ijs. Een enkele Zondag
ochtend met een bolle bries op het water zal u al heel
wat wijzer maken. Er wordt dan tegen den
middag een beschutte baai opgezocht: ga
dan na het zwemmen lekker in de zon liggen,
en laat al het geleerde rustig bezinken. Tien
tallen zeilerstermen waaien u zoodoende vrij
wel ongemerkt aan.
Een volgende maal zal alles al veel ge
makkelijker gaan; dan beginnen de vorde
ringen. Het sturen zal niet veel moeilijk
heden geven. Een goede oefening is van
het midden van een meer koers te
zetten naar een vast punt aan den
wal, 'n kerktoren bijvoorbeeld. Als
we na een poosje eens omkijken,
moet het kielzog kaarsrecht zijn.
Een paar maal gedaan, dan lukt het
zeker. Daarna wordt geoefend het
door-den-wind-gaan en andere
moeilijker onderdeelen en ten slotte
dehoogeschool van het zeilen: aan
komen en vertrekken van een
steiger zonder brokken te maken.
Een oefening om hartkloppingen
van te krijgen, en een kunst, die
velen nooit leeren. Vandaar de har
tige opmerkingen, die je maar al te
vaak hoort van lui, die niet ten
onrechte bang zijn, dat hun bootje
getorpedeerd wordt!
Als het eenigszins kan, moet u
ook eens gauw een zeilwedstrijd
meemaken. Dan leert u pas, hoe
alles uit de boot gehaald wordt,
wat er maar uit te halen is. Vol
spanning worden de manoeuvres
van de concurrenten beloerd en
intense voldoening geeft het, als
men door handig zeilen, door goed
de boeien te ronden, een paar
plaatsen naar voren schuift. Al
maakt u dat maar als hulpje mee,
de vreugde over de overwinning
zal er niet minder om zijn. Juist
dat beetje hulp, dat u mocht verlee-
nen bij het omzetten van de fok,
bij het ophalen van het zwaard, bij
't straktrekken van de schooten.k^n
doorslaggevend voor den uitslag
zijn. Het gaat immers bij wedstrij
den om kleinigheidjesde wedstrijd
zeilers ontloopen elkaar meestal
weinig in kracht, zoodat het niet te
gewaagd is te zeggen, dat uw hulp
juist dót voorsprongetje gegeven
heeft, dat noodig bleek om als
eerste de finish te passoeren.
Dit alles geldt voor de actieven.
Een aantal regenbogeneven vóór het ronden van een boei. Het zijn
forsche, open jachten, waarvan de romp in alle kleuren van den regen
boog geschilderd wordt. B kunt ze herkennen aan een halven cirkel
boven het zeilnummer.
De internationale zes-meter-klasse, die we in Holland helaas te weinig
zien. Lang geleden hield mr. Carp de Hollandsche kleuren hoog bij
de Olympische zeilwedstrijden in deze klasse.
9
de werkelijk sportieven onder onze
lezers en lezeressen. Maar ook als u
niet sportief, erg dik en grenzenloos
onhandig bent, breng dan tóch dit
jaar uw vacantie op het water door.
U doet het wat gemakkelijker aan,
luiert heerlijk bij het intens genieten
van het landschap en leert het ge
not kennen van het verdroomen
van een kostelijken middag op het
dek onder bollende, witte zeilen. U
kent den hoogsten vorm van rust!
Een prettige watervacantie en
een goede wind!