VJWwifei VACANTIEPR1JS VRAAG Cream Crackers van Victoria. ONZE T Voor uw gezellig avondje: „aangekleede" 19 even maar toen drong het. tot mij door, dat ik misschien Mona nog kon inhalen en dat in vergelijking daarmee de tuchtiging van neef Poter Adriaans- zoon slechts als hoogst onbelangrijk beschouwd kon worden. De tram kwam er juist aanrijden ik snelde, met gevaar voor eigen loven en dat van onvoorbereide wielrijders, op haar af, galoppeerde een eindweegs naast den wagen mee, en wierp me toen naar binnen met twee sprongen, één op de treeplank, en één op de teenen van een heer op het achter balkon. Den conducteur gaf ik in mijn geagiteerdheid een heel dubbeltje fooi en op het Leidscheplein vloog ik de tram weer uit, daar ik bedacht, dat ik nog wel middelen had om een taxi te nomen. De taxi-chauffeur, dien ik daar trof, was een bedaagd, filosofisch man, die alle waardeering had voor mijn streven naar snelheid, maar niet de noodzaak inzag, er aan deel te nemen. „Vlug vlug vlug," zei ik, „naar Sloten, nieuwe weg naar Den Haag!" „Goed, meneer, jawel, meneer," knikte hij, terwijl hij zich van zijn zitplaats verhief om keurig het portier achter mij te sluiten. Ik had het portier al lang dichtgeknald en zat onrustig op een puntje van de achterbank te wiebelen, popelend uitziend naar het oogenblik waarop hij het voertuig in beweging zou brengen. Hetgeen gebeurde na drie minuten. De verkeerslichten namen er vijf. De brug bij de Zeilstraat, die natuurlijk op was, nam er zeven in beslag. De kortademigheid van den motor deed er nog een stuk of drie verloren gaan, maar het begin van den autoweg naar Den Haag bereikten wij toch, al zou dat minstens anderhalf uur zijn nadat Mona dit punt bereikt had. Ik betaalde, ging naast den weg staan en stak mijn hand op voor den eersten auto die me voorbijsuisde. Negen chauffeurs zagen mij nog niet, acht zagen mij wel en reden door, bij den achttienden had ik zoowaar succes. Met een hartelijk dankwoord schoof ik naast den bestuurder. „Moet je heen?" informeerde hij. „Den Haag," deelde ik mede, even kortaf. Wij gingen met 'n tachtig kilometer den rechten, nieuwen weg afde motor knorde genoeglijk, het voertuig veerde zacht. Ik kon mijn gastheer nu eens opnemen en ik stelde vast, dat hij een kaal hoofd, een donker gezicht en in geslikte lippen bezat. Ik prees intus- schen het lot, dat mij met hem samen voerde, want hij scheen een man van weinig woorden te zijn. Toch bracht hij na eenige minuten zijn lippen te voorschijn en vroeg: „Komt dat zoo?" „Komt wat zoo?" wilde ik weten. „Dat je niet met den trein gaat." „0. Ja. Ahum," zei ik, „dat is een heel verhaal." „Zoo." „Ik. eh. tja. .ik móét in Den Haag zijn." „Zoo." „En ik ga op deze manier. „Ja." „Omdat ik iemand achtervolg die óók op deze manier reist." „Achtervolg?" vroeg hij, met plotse linge interesse. „Hm, tja," mompelde ik, en ik staarde zoo geheimzinnig mogelijk in de verte. „Een dame, jong, blond, zon der mantel. Zeer wild. Middelmatig lang. Slank postuur. Tracht vermoedelijk door handopsteking met auto's mee te rijden tot Den Haag." „Aj," zei hij. „Politie?" „Zooiets." Ik volgde een plotselinge ingeving. „Particuliere recherche." „Particulier. hm. Recherche. zoo. en terzelfder tijd begon hij het aantal toeren van zijn motor op te voeren, al heel gauw haalden wij de auto's in, die niet voor mij hadden willen stoppen. Telkens als wij een auto inhaalden, bleef mijn gastheer behendig er eventjes naast rijden om mij steeds gelegenheid te geven naar binnen te loeren en de inzittenden te monsteren. Wij passeerden op die wijze de zij wegen naar Hoofddorp, naar Hillegom en Lisse en Sassenheim, wij naderden reeds Oegstgeest zonder een spoor van Mona gevonden te hebben. Bij Oegstgeest bevindt zich een viaduct, dat den weg naar Noordwijk en Katwijk overspanten op dat viaduct zwoegde, traag eh moeizaam, een zwhfe' vrachtauto naar boven. Toen wij achter dezen auto de hoogte bestormden, zag ik uit het portierraam in de hoogte een elleboog, een vrouwelijken elleboog. Ik kreeg kramp van de zonderling-gewron gen houding waarin ik mij moest buk ken om nog meer in oogenschouw te kunnen nemen ik zette door, en voordat de veerkracht van mijn spieren het begaf, zag ik, boven dien elleboog, nog een stukje van een hoofd en een blonde lok haar, die ik uit alle andere haarlokken herkend zou hebben. „Ja!" juichte ik. „Daar is zij!" De vrachtauto had schokkend en dreunend het hoogste punt van het viaduct bereikt, toen mijn zwijgzame chauffeur hem, aangevuurd en aan gemoedigd door mijn kreten, voorbij schoot. „En nu?" vroeg hij, toen wij weer naar den vlakken weg joegen. „Houd hem vast!"commandeerde ik. Hij slikte zijn lippen in, dacht na en knikte. In het volgende oogenblik maakte hij een wijde en levensgevaar lijke zwenking den berm op scha kelde over, rukte terug, en bleef midden op den weg staan. Een blik ter zijde overtuigde ons er van, dat de zware vrachtwagen bonkend en brullend de helling af kwam zakken, recht op ons toe. Het was een beetje angstig. Die wagen was erg groot. Nu wij zelf stil stonden, leek het, of hij toch wel erg hard reed en of hij op die helling steeds harder ging rijden. Bovendien toeterde hij huiveringwekkend, zij het dan ook schor. Wij versperden den weg zoo grondig, dat hij niet langs ons heen kon rijden, maar onwillekeurig vroeg ik mij af, of hij niet zou trach ten dóór ons heen te gaan. In dit, wellicht laatste, oogenblik lichtte mijn metgezel glimlachend den hoed van het hoofd en zei dat hij Van Duinen heette. Ik zei dat ik Kandel Vervolg op blz. 22 PANORAMA. Geïllustreerd weekblad. Verschijnt Donderdags. 1.62% per kwartaal of 0.12% per week. Franco per post 1.75 per kwartaal bij vooruitbetaling. Koloniën 7.65 per jaar bij vooruitbetaling. Voor postabonnementen en adreswijzigingen van postabonnementen gelieve men zich uitsluitend te wenden tot het bureau te Haarlem. Bureau's HAARLEM, Nassaulaan 51, Telef. Int. 13866. Giro nr. 142700. AMSTERDAM. Singel 263, Telef. Int. 33170, Giro nr. 97946. ROTTERDAM, Statensingel 179b, Giro nr. 101981. 's-GRAVENHAGE, Stationsweg 95, Telef. Int. 111666, Giro nr. 43141. UTRECHT, Biltstraat 142, Telef. Int. 13473, Giro nr. 149597. ENSCHEDE, Oldenzaalschestraat 56. Telef. Int. 2188, Giro nr. 383773. ARNHEM, Nieuwe Plein 42, Telef. Int. 24825, Giro nr. 383772. 's-HERTOGENBOSCH. Stationsweg 27, Telef. Int. 4286, Giro nr. 129750. MAASTRICHT. Stationsstr. 20, Telef. Int. 5851, Giro nr. 124690. VLISSINGEN, Badhuisstraat 5, Telef. 81. De voorwaarden van onze gratis ongevallenverzekering zijn op aanvraag verkrijgbaar. Dat moet U eens probeerenDie heerlijke brosse Cream Crackers, belegd met kaas, jam of leverpastei. Dat wordt een succesOok aan uw ontbijt- en koffietafel en bij de thee zijn ze een welkome versnapering en voor uw kinderen een zeer goede bijvoeding. Vraagt ze uw winkelier: 25 cent per 2 ons. Victoria Vicrokant dat kleine, pittige biscuitje, eventjes zout van smaak, heerlijk bij alles wat U drinkt. U zult er van door blijven eten, zoo lekker zijn ze. En bijzonder licht, er gaan meer dan 50 stuks in 2 ons. Vraagt ze uw winkelier: 25 cent per 2 ons. Victoria-biscuits zijn voedzaam en daarom bijzonder geschikt als bijvoeding naast het broodrantsoen. Samenstelling: Cream Crackers Vicrokant Eiwitten 9% 7% Koolhydraten 72°k 48vlo Vetten L7°/o 42«k Zouten 2% 30/0 X oen wij de stapels briefkaarten met oplossingen van onze Zomerprijsvraag zagen, die tegen en op 26 Augustus bij onze redactie werden binnengebracht, ging onmiddellijk onze illusie in rook op, dat wij deze week al den uitslag zouden kunnen publiceeren. Wel zijn wij natuurlijk begonnen met het sorteeren van goede en foutieve oplossingen, maar de ver loting der prijzen is nog niet geschied en de lijst van prijswinnaars kan dus niet eerder dan in een der eerstvolgende nummers van ons blad verwacht worden. ^^lhoewel wij nog niet over een volledig over zicht beschikken, hebben wij toch wel reeds kunnen constateeren, dat onze prijsvraag be antwoordde aan den gestelden eisch, dat zij beslag zou leggen op een extra-uurtje van geestelijke ontspanning. Het meerendeel der oplossingen is goed en bij de foutieve oplos singen is meestal afbeelding 11, behoorende bij levensbeschrijving G, het struikelblok ge weest. Toch was ook deze naam werkelijk niet moeilijk te vinden, maar hoe hij luidt, dat zult U binnenkort vernemen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 19