Verstopping?
WAAR is
AMOK OP HET
VLIEGVELD
Overtollig vet?
Aambeien?
Onzuivere huid?
Onzuiver bloed?
Stofwlsselingzout
Dr. Schieffer's
de juisfe leiding/'
thuis ARNHEM
FARINA'S GOUDEN
REGEL IS SLECHTS
AAN ÉÉN BEKENDI
ECHTE
EAU DE COLOGNE
22
Het betrouwbaar werkende middel
Is Dr. Schieffer's Stofwlsselingzout.
Men bereide hiervan zelf een ge
neeskrachtig water, dat de inwen
dige organen doorspoelt, bloed
en darmstelsel van stofwisseling
slakken zuivert, de spijsverterings
organen tot normalen arbeid op-
wekt en ook groote verlichting van
rheumatlsche pijnen verschaft.
Een langdurige kuur met
het van Dr. Schieffer's
Stofwlsselingzout be
reide geneeskrachtige
water Is een weldaad
voor het geheele orga
nisme. Men gevoelt zich
vrijer en gezonder.
Is in alle apotheken en drogis
terijen te verkrijgen.
Origineele flacon Fl. 1.05
dubbele flacon Fl. 1.75
Zoek niet
langer naar
de kortste
weg om in
de techniek
vooruit te
komen.
Kies de juiste
studieleiding.
Studeer techniek
Directie E. J. Rotshuizen en F. Wind
200 leervakken, 120 leraren, 5000 cursisten
Opleiding voor alle examens in
Bouwkunde - Waterbouwkunde
Werktuigbouwkunde - Electro-
techniek - Chemische techniek
Speciale
Middenstandsdiploma - Boek
houden - Zuiveltechniek -Textiel-
technicus - Reclame-assistent enz.
COUPON voor kosteloos
prospectus P
Vervolg van blz. 19
Naam
Adres
in den fauteuil, zijn gezicht stond
tegen het licht afgeteekend. Het was
donker en slechts als hij zich ter zijde
wendde, om de asch van zijn sigaret te
tikken, zag men het Romeinsche profiel
van zijn gezicht en de zachtere lijnen, die
rondom den mond de scherpte weg
namen. In het wijkende daglicht lagen
zijn handen als lichte vlekken, bijna
doorzichtig op de leuningen van den
fauteuil. Het waren smalle, pezige han
den de beproefde werktuigen van den
succesvollen chirurg.
„Nu moet u eens even luisteren,
dokter," begon Anna. „Toen u een
jaar geleden met mij wilde trouwen,
kon ik u geen antwoord geven. Ik ben
u dankbaar en ik koester hoogachting
voor u. U heeft me misschien eenmaal
het leven gered. Maar dankbaarheid en
zuiver persoonlijke achting zijn geen
voldoende fundamenten voor een huwe
lijk. Nu komt u na een jaar, waarin ik
niét veel over u heb nagedacht, weer met
dezelfde vraag. Intusschen is mijn leven
in een heel andere riohting gegaan. Ik
heb nieuwe dingen en nieuwe menschen
ontmoet.
.die me hoegenaamd niet inte
resseeren."
.maar waarmee u toch rekening
moet houden, als u zich voor mij inte
resseert. Maar waarom kwelt u me zoo
Waarom wilt u me niet begrijpen?"
„O, ik begrijp u heel goed, maar ik
zei u al, het interesseert me niet. Het
komt voor mij alleen hier op aan, om
zóó lang te wachten, dat u niet meer
buiten me kunt. Dat is voor mjj slechts
een vraagstuk van uithoudingsvermogen
en tijd. Én dan een tijd, dien ik mis
schien wel kan sohatten."
De hel maakte een einde aan het
Het was Wolf, die wel teeder, maar
toch ietwat nerveus, Anna kuste. Hij
zag den hoed en de jas van dr. Wauer
in de vestibule en snoof den prikkelen
den geur, die uit een grooten ruiker
frissche Maartsche viooltjes opsteeg.
„Van hem?" vroeg hij, op de bloemen
wijzend.
Anna knikte; daarop gingen zij ge
tweeën het atelier binnen. Dr. Wauer
richtte zich op uit zijn fauteuilvoor
den eersten keer stonden Herman Wolf
en Johan Wauer tegenover elkaar;
Anna stelde hen aan elkaar voor.
„Ah, u is dus het origineel van die
kleine portretbuste daar?" begon dr.
Wauer en daarbij wees hij naar de
plastiek op de vensterbank.
„Ja," antwoordde Wolf kortaf.
„Een leelijk stuk werk," zoo wendde
Wauer zich nu tot Anna. „Dat wilde ik
u zooeven al zeggen."
„Hoe dat zoo?" viel Wolf hem in de
rede, „ik vind het juist uitstekend."
Hij had niet veel verstand van kunst
zaken, doch de werken van Anna vond
hij goed en juist op deze studie van zijn
kop was hij altijd trotsch geweest.
Waarom verdedigde Anna zich niet?
Dat was toch een brutaliteit van dien
Wauer. Wie had hem om zijn eritiek
gevraagd?
Maar Wauer ging verder: „U hebt
vroeger anders gewerkt, Anna, ernstiger,
oorspronkelijker. Toen zou zoo'n kitsch-
ding er niet tusschen door zijn ge-
loopen. U neemt me niet kwalijk"
zoo wendde hij zich nu tot Wolf
„maar ook al bent u er het voorbeeld
van geweest, er deugt toch niets van
dat werk. Dat mag ik toch wel zeggen,
juffrouw Anna; dat geeft u me toch
toe?"
Anna was woedend, maar niet om
Wauer. Zijn niets ontziende vrijmoedig
heid was een der eigenschappen, die
ze steeds op prijs had gesteld. Zij was
woedend omdat hij gelijk had. Zij wist
maar al te goed, hoe oppervlakkig en
onvoldoende de kop van Wolf was
gemodeleerd. Het was slechts een
vriendelijkheid tegenover Herman, dat
hij nog steeds op de plank voor de
vensterbank stond. Moest zij dat nu
toegeven?
Zij antwoordde niet en om een uit
weg te vinden begon zij met Wauer
een gesprek over beeldliouwkundige
vraagstukken. Wauer, die een groote
kunstverzameling bezat, was haar in
iedere wending van het gesprek de
haas. Zij moest zich onderrichtingen en
terechtwijzingen laten welgevallen en
Herman, haar Herman, zat er bij, tot
doodsch toehooren veroordeeld.
Ja, Wolf voelde zich plotseling ter
zijde geschoven. Van vlakwerking, ma
teriaal en vormgeving bij beeldhouwen
had hij geen verstand. Hij verheugde
zich in Anna's prestaties, vond alles
wat ze maakte prachtig, doch vatte het
in zijn gedachten toch meer op als lief
hebberij. Zoo had hij nu den tijd om
zijn grooten tegenstrever, die nu einde
lijk zichtbaar was geworden, goed op
te nemen.
De man zag er goed uit en was
ongetwijfeld een sterke persoonlijkheid.
Zou hij nog steeds trachten Anna te
winnen? En hoe lang wilde hij hier
eigenlijk blijven?
Op dit oogepblik brak Wauer het
gesprek met Anna abrupt af en wendde
hij zich weer tot Wolf: „U is een
oude oorlogsvlieger, nietwaar, mijnheer
Wolf?"
Wolf stond eenigszins verbaasd. „Ja,"
antwoordde hij, „ik ben vlieger in
Vlaanderen geweest. Ik heb vier jaar
lang aan het front gestaan."
„Ik weet het."
Wolf zette zich in zijn fauteuil over
eind en zag Wauer verbluft aan. „Van
wien weet u dat?"
„Van een van uw oude kameraden,
van Linssen. Daar ginds, aan den over
kant, test hij parachutes. Ten minste,
dat deed hij, maar voorloopig moet hij
eerst genezen van zijn bekkenfractuur.
Hij werd juist in het ziekenhuis
gebracht, toen ik daar een voordracht
hield. Ik heb hem van Duitschland
verteld en hij mij van den oorlog, en
toen werd ook uw naam genoemd. U
moet een duivelsche kerel zijn geweest."
Von Linssen was dus in Amerika!
Merkwaardige samenloop, dat hij juist
Wauer moest ontmoeten. Natuurlijk
kon Wolf zich Gustaaf von Linssen nog
heel- goed herinneren; hij was in den
na-oorlogstijd ook bij Spolxr Co.
terechtgekomen. Later verdween hij
echter weer uit Wolf's gezichtsveld en
nu was hij in Boston verongelukt.
Arme Gustaaf, dacht hij.
Een korte pooze ging het gesprek nu
tusschen beide mannen heen en weer,
waarbij Wolf nog eenmaal probeerde in
Wauer's gedachtengang te dringen. Hij
vond echter geen aanknoopingspunt.
Ten slotte stond Wauer uit zijn fauteuil
Vervolg op blz. 24
Wanneer men iemands prestatie tal
looze malen tracht na te maken,
is dat het beste bewijs voor de
waarde er van. Zoo was ook de
Eau de Cologne van Johann Maria
Farina de eeuwen door voor velen
het voorbeeld. Maar als iemand zich
Wolfgang Amadeus noemt, dan is
hij nog geen Mozart.
Bij de Eau de Cologne van Farina
is het evenzoo. Want de gouden
regel dien Farina opstelde, is het
geheim van zijn firma. En zonder
zijn recept kan niemand zijn Eau
de Cologne maken, laat staan over
treffen. De echte Farina-geur is
betooverend en verfrisschend bij
sport en spel. in gezelschap en bij
dans, in bioscoop en schouwburg.
Nederland
gebruikt ze
sedert 1736