Verstopping? WAAR is AMOK OP HET VLIEGVELD Overtollig vet? Aambeien? Onzuivere huid? Onzuiver bloed? Stofwlsselingzout Dr. Schieffer's de juisfe leiding/' thuis ARNHEM FARINA'S GOUDEN REGEL IS SLECHTS AAN ÉÉN BEKENDI ECHTE EAU DE COLOGNE 22 Het betrouwbaar werkende middel Is Dr. Schieffer's Stofwlsselingzout. Men bereide hiervan zelf een ge neeskrachtig water, dat de inwen dige organen doorspoelt, bloed en darmstelsel van stofwisseling slakken zuivert, de spijsverterings organen tot normalen arbeid op- wekt en ook groote verlichting van rheumatlsche pijnen verschaft. Een langdurige kuur met het van Dr. Schieffer's Stofwlsselingzout be reide geneeskrachtige water Is een weldaad voor het geheele orga nisme. Men gevoelt zich vrijer en gezonder. Is in alle apotheken en drogis terijen te verkrijgen. Origineele flacon Fl. 1.05 dubbele flacon Fl. 1.75 Zoek niet langer naar de kortste weg om in de techniek vooruit te komen. Kies de juiste studieleiding. Studeer techniek Directie E. J. Rotshuizen en F. Wind 200 leervakken, 120 leraren, 5000 cursisten Opleiding voor alle examens in Bouwkunde - Waterbouwkunde Werktuigbouwkunde - Electro- techniek - Chemische techniek Speciale Middenstandsdiploma - Boek houden - Zuiveltechniek -Textiel- technicus - Reclame-assistent enz. COUPON voor kosteloos prospectus P Vervolg van blz. 19 Naam Adres in den fauteuil, zijn gezicht stond tegen het licht afgeteekend. Het was donker en slechts als hij zich ter zijde wendde, om de asch van zijn sigaret te tikken, zag men het Romeinsche profiel van zijn gezicht en de zachtere lijnen, die rondom den mond de scherpte weg namen. In het wijkende daglicht lagen zijn handen als lichte vlekken, bijna doorzichtig op de leuningen van den fauteuil. Het waren smalle, pezige han den de beproefde werktuigen van den succesvollen chirurg. „Nu moet u eens even luisteren, dokter," begon Anna. „Toen u een jaar geleden met mij wilde trouwen, kon ik u geen antwoord geven. Ik ben u dankbaar en ik koester hoogachting voor u. U heeft me misschien eenmaal het leven gered. Maar dankbaarheid en zuiver persoonlijke achting zijn geen voldoende fundamenten voor een huwe lijk. Nu komt u na een jaar, waarin ik niét veel over u heb nagedacht, weer met dezelfde vraag. Intusschen is mijn leven in een heel andere riohting gegaan. Ik heb nieuwe dingen en nieuwe menschen ontmoet. .die me hoegenaamd niet inte resseeren." .maar waarmee u toch rekening moet houden, als u zich voor mij inte resseert. Maar waarom kwelt u me zoo Waarom wilt u me niet begrijpen?" „O, ik begrijp u heel goed, maar ik zei u al, het interesseert me niet. Het komt voor mij alleen hier op aan, om zóó lang te wachten, dat u niet meer buiten me kunt. Dat is voor mjj slechts een vraagstuk van uithoudingsvermogen en tijd. Én dan een tijd, dien ik mis schien wel kan sohatten." De hel maakte een einde aan het Het was Wolf, die wel teeder, maar toch ietwat nerveus, Anna kuste. Hij zag den hoed en de jas van dr. Wauer in de vestibule en snoof den prikkelen den geur, die uit een grooten ruiker frissche Maartsche viooltjes opsteeg. „Van hem?" vroeg hij, op de bloemen wijzend. Anna knikte; daarop gingen zij ge tweeën het atelier binnen. Dr. Wauer richtte zich op uit zijn fauteuilvoor den eersten keer stonden Herman Wolf en Johan Wauer tegenover elkaar; Anna stelde hen aan elkaar voor. „Ah, u is dus het origineel van die kleine portretbuste daar?" begon dr. Wauer en daarbij wees hij naar de plastiek op de vensterbank. „Ja," antwoordde Wolf kortaf. „Een leelijk stuk werk," zoo wendde Wauer zich nu tot Anna. „Dat wilde ik u zooeven al zeggen." „Hoe dat zoo?" viel Wolf hem in de rede, „ik vind het juist uitstekend." Hij had niet veel verstand van kunst zaken, doch de werken van Anna vond hij goed en juist op deze studie van zijn kop was hij altijd trotsch geweest. Waarom verdedigde Anna zich niet? Dat was toch een brutaliteit van dien Wauer. Wie had hem om zijn eritiek gevraagd? Maar Wauer ging verder: „U hebt vroeger anders gewerkt, Anna, ernstiger, oorspronkelijker. Toen zou zoo'n kitsch- ding er niet tusschen door zijn ge- loopen. U neemt me niet kwalijk" zoo wendde hij zich nu tot Wolf „maar ook al bent u er het voorbeeld van geweest, er deugt toch niets van dat werk. Dat mag ik toch wel zeggen, juffrouw Anna; dat geeft u me toch toe?" Anna was woedend, maar niet om Wauer. Zijn niets ontziende vrijmoedig heid was een der eigenschappen, die ze steeds op prijs had gesteld. Zij was woedend omdat hij gelijk had. Zij wist maar al te goed, hoe oppervlakkig en onvoldoende de kop van Wolf was gemodeleerd. Het was slechts een vriendelijkheid tegenover Herman, dat hij nog steeds op de plank voor de vensterbank stond. Moest zij dat nu toegeven? Zij antwoordde niet en om een uit weg te vinden begon zij met Wauer een gesprek over beeldliouwkundige vraagstukken. Wauer, die een groote kunstverzameling bezat, was haar in iedere wending van het gesprek de haas. Zij moest zich onderrichtingen en terechtwijzingen laten welgevallen en Herman, haar Herman, zat er bij, tot doodsch toehooren veroordeeld. Ja, Wolf voelde zich plotseling ter zijde geschoven. Van vlakwerking, ma teriaal en vormgeving bij beeldhouwen had hij geen verstand. Hij verheugde zich in Anna's prestaties, vond alles wat ze maakte prachtig, doch vatte het in zijn gedachten toch meer op als lief hebberij. Zoo had hij nu den tijd om zijn grooten tegenstrever, die nu einde lijk zichtbaar was geworden, goed op te nemen. De man zag er goed uit en was ongetwijfeld een sterke persoonlijkheid. Zou hij nog steeds trachten Anna te winnen? En hoe lang wilde hij hier eigenlijk blijven? Op dit oogepblik brak Wauer het gesprek met Anna abrupt af en wendde hij zich weer tot Wolf: „U is een oude oorlogsvlieger, nietwaar, mijnheer Wolf?" Wolf stond eenigszins verbaasd. „Ja," antwoordde hij, „ik ben vlieger in Vlaanderen geweest. Ik heb vier jaar lang aan het front gestaan." „Ik weet het." Wolf zette zich in zijn fauteuil over eind en zag Wauer verbluft aan. „Van wien weet u dat?" „Van een van uw oude kameraden, van Linssen. Daar ginds, aan den over kant, test hij parachutes. Ten minste, dat deed hij, maar voorloopig moet hij eerst genezen van zijn bekkenfractuur. Hij werd juist in het ziekenhuis gebracht, toen ik daar een voordracht hield. Ik heb hem van Duitschland verteld en hij mij van den oorlog, en toen werd ook uw naam genoemd. U moet een duivelsche kerel zijn geweest." Von Linssen was dus in Amerika! Merkwaardige samenloop, dat hij juist Wauer moest ontmoeten. Natuurlijk kon Wolf zich Gustaaf von Linssen nog heel- goed herinneren; hij was in den na-oorlogstijd ook bij Spolxr Co. terechtgekomen. Later verdween hij echter weer uit Wolf's gezichtsveld en nu was hij in Boston verongelukt. Arme Gustaaf, dacht hij. Een korte pooze ging het gesprek nu tusschen beide mannen heen en weer, waarbij Wolf nog eenmaal probeerde in Wauer's gedachtengang te dringen. Hij vond echter geen aanknoopingspunt. Ten slotte stond Wauer uit zijn fauteuil Vervolg op blz. 24 Wanneer men iemands prestatie tal looze malen tracht na te maken, is dat het beste bewijs voor de waarde er van. Zoo was ook de Eau de Cologne van Johann Maria Farina de eeuwen door voor velen het voorbeeld. Maar als iemand zich Wolfgang Amadeus noemt, dan is hij nog geen Mozart. Bij de Eau de Cologne van Farina is het evenzoo. Want de gouden regel dien Farina opstelde, is het geheim van zijn firma. En zonder zijn recept kan niemand zijn Eau de Cologne maken, laat staan over treffen. De echte Farina-geur is betooverend en verfrisschend bij sport en spel. in gezelschap en bij dans, in bioscoop en schouwburg. Nederland gebruikt ze sedert 1736

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1940 | | pagina 22